Barcelona i topp bland sommarens cityresmål hos Ving

Det är inte bara solresmål som lockar på sommaren, många svenskar vill hellre ha citypuls eller kombinera bad och stad vilket man kan göra i många internationella storstäder som exempelvis Barcelona.

Många vill till Barcelona i sommar. Foto Kajsa Fagerström.

Vings bokningsstatistik visar att det är Barcelona, London och Prag som flest har bokat en resa till i sommar.

- Många storstäder är väldigt mysiga sommartid med sköna parker, sevärdheter och mycket bra häng för middagar och kaffestopp och det är inte så förvånande att Barcelona toppar listan, där kan man få både bad och stadspuls på samma gång, säger Anna Hagberg, tf. informationschef Ving.

Topp-10 bäst bokade städer hos Ving i sommar:

1. Barcelona
  2. London
  3. Prag
  4. Rom
  5. Paris
  6. New York
  7. Dubrovnik
  8. Budapest
  9. Lissabon
  10. Krakow

Hotell med takbarer
Ving erbjuder utvalda hotell med centralt läge, något som är väldigt viktigt för resenärer som besöker en storstad. Många tittar också på andra saker, som t ex att hotellet har en trevlig takbar eller restaurang. Här är några tips på hotell med takbarer samt med trevliga barer.

Prisexempel:
Flyg t/r Stockholm – Barcelona med avresa 21 augusti 2018. Boende två nätter på hotell HCC St. Moritz med del i dubbelrum inklusive frukost. Pris från 3.254: -/person.

Ving ökar volymen till Turkiet och börja flyga direkt till Gazipasa17.9.2018 09:50Pressmeddelande

Efter några års nedgång har efterfrågan på resor till Turkiet ökat ordentligt. Redan till sommaren 2018 ökade Ving volymen med 40 procent och till nästa sommar börjar Ving flyga direkt från Stockholm till flygplatsen i Gazipasa med det egna flygbolaget Thomas Cook Airlines Scandinavia. Det förkortar restiden med nära två timmar för alla som ska semestra i Alanya. Sedan tidigare flyger Ving till Gazipasa från Köpenhamn.

Fler än 650 000 svenskar besökte Kanarieöarna, där Gran Canaria fortfarande är mest populärt6.9.2018 13:28Pressmeddelande

Kanarieöarna har lockat semestrande svenskar sedan 1960-talet. Med många soldagar och behaglig värme året om är det många som återvänt flera gånger till de populära öarna. Enligt Vings resepanel, där 12 433 svenskar svarat på frågor om Kanarieöarna har 9 av 10 (92,7 procent) någon gång rest till Kanarieöarna på semester. Populärast är Gran Canaria följt av Teneriffa och Lanzarote.

7 av 10 höstlovsresor är redan bokade hos Ving - Kanarieöarna lockar flest5.9.2018 08:20Pressmeddelande

Skolorna har börjat, kvällarna blir allt mörkare och temperaturerna faller - hösten är här. Men sommarlovet har inte mer än tagit slut innan det är dags att boka in nästa ledighet, och många är ute i god tid. Redan nu är 71 procent av Vings höstlovsresor bokade. Fler än hälften väljer en resa till Kanarieöarna och då främst till Gran Canaria och Teneriffa. Men även Kap Verde, Cypern, Egypten och Turkiet samt långväga resmål som Thailand och Aruba lockar.