Barkholt lämnar Sverige – tar över i Norge

Förbundskapten Susanne Barkholt lämnar den blågula skutan för ett motsvarande uppdrag i det norska landslaget. "Det var naturligtvis ett väldigt svårt beslut, men det här är en häftig chans jag bara måste ta", säger Barkholt.
Susanne Barkholt. Foto: Lars Rönnols. Fri bild.

Susanne Barkholt har funnits i den svenska landslagsorganisationen som förbundskapten sedan 2011 och sedan ett år tillbaka har hon varit operativt ansvarig för det svenska A-landslaget. Och facit de senaste två världscupomgångarna har varit fantastiskt bra: blågula segrar i samtliga lopp utom ett på för-VM i Norge och, nyligen, idel svenska segrar i Finland.

Men nu står det alltså klart att Barkholt lämnar sitt uppdrag i Sverige. Ett avtal är redan undertecknat med Norge och Svenska Orienteringsförbundet väljer att omgående börja arbeta efter de nya förutsättningarna.

- Först och främst är jag glad för Sussis skull! Det är häftigt att hon får chansen att jobba med ytterligare ett landslag. Jag vill verkligen tacka henne för ett bra jobb i olika roller och under många år, och så vill jag önska henne lycka till framöver, säger landslagschefen Håkan Carlsson.

Carlsson, som varit föräldraledig på deltid, kommer nu att gå tillbaka i full tjänst och tar över det operativa ansvaret. Samtidigt kommer Svenska Orienteringsförbundet att inleda en rekryteringsprocess för att på sikt stärka landslagsorganisationen.

- Givetvis är det tråkigt att tappa en rutinerad och bra ledare. Samtidigt är det inget konstigt att Sussi vill söka nya utmaningar och vi är glada för hennes skull. Kortsiktigt och gällande VM är jag övertygad om att vi ändå kommer att klara oss bra. Vi står inte och faller med en person. Sedan är det klart att vi måste se över hur vi ska organisera oss på längre sikt, säger idrottschefen Tomas Stenström.

För Barkholts del börjar det norska äventyret på allvar efter årets VM – som ju avgörs just i Norge.

- Min nya anställning börjar inte förrän i november och jag hade helst avslutat mitt nuvarande uppdrag med VM. Samtidigt kan jag förstå hur resonemanget går i och med att jag lämnar för en stor konkurrent, säger Barkholt, som blir ansvarig för de norska damerna.

- Att lämna det svenska landslaget efter snart nio år känns givetvis jobbigt på många sätt. Jag har trivts väldigt bra. Det är ett helt fantastiskt gäng och vi har haft så otroligt många upplevelser tillsammans. Samtidigt känns det häftigt och kul att ta sig an en ny spännande utmaning. Det här erbjudandet dök upp väldigt plötsligt, och då kändes det som att tiden var mogen för något nytt.

Susanne Barkholt. Foto: Lars Rönnols. Fri bild.