Barncancerfonden anordnar digital skolavslutning för cancersjuka barn.

Nu närmar sig skolornas vinteravslutningar, en tradition och viktigt socialt sammanhang för Sveriges skolelever. Men varje år måste över tusen barn avstå stunder som dessa till följd av svår sjukdom. Nu anordnar Barncancerfonden en digital vinteravslutning för barn med cancer och deras familjer. Deltar gör bland annat artisten Dotter och komikern Daniel Norberg.

Just nu är uppemot 1000 barn under behandling för cancer, och många därtill lever med konsekvenserna efter avslutad behandling. En stor del av dessa barn kan inte delta på skolavslutningen. Därför anordnar Barncancerfondens nu en digital vinteravslutning den 16 december. Alla barn i skolåldern som är under behandling för cancer eller som har avslutat sin behandling, samt deras syskon och föräldrar är inbjudna.

- Vi vet hur viktiga sociala sammanhang är och hur känslan av tillhörighet plötsligt kan försvinna när man som familj slungas in i en barncancerdiagnos. Genom att bjuda in till en digital vinteravslutning vill vi försöka skapa en stund av igenkänning i en situation som är så långt ifrån normal man kan tänka sig, säger Henrietta Thyresson Stenqvist, Enhetschef på Barncancerfonden.

Under avslutningen gör artisten Dotter ett exklusivt liveframträdande, och youtubern och komikern Daniel Norberg komponerar en låt live i studion tillsammans med barnen som får bidra med ord till låttexten. Avslutningen programleds av artisten Axel Schylström som även delar med sig av sin resa från den svåra olycka som förändrade hans liv till att bli Idolartist. Under sändningen kommer barnen kunna ställa frågor direkt till kändisarna i studion.

En stor grupp barn riskerar att missa skolavslutningar varje år

I Sverige är cirka 1000 barn om året under behandling för cancer. Forskning visar att det är en viktig friskfaktor för barn med cancer att gå i skolan så mycket som möjligt och träffa vänner trots sjukdomen, men för en del barn kan behandlingen, de långa stunderna på sjukhus eller biverkningar sätta stopp för delar av skolgången och den viktiga sociala gemenskapen.

Daniel Norberg
Axel Schylström
Dotter

Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. För att bekämpa barncancer och dess olika konsekvenser utgår Barncancerfondens verksamhet från tre ändamål – forskning och utbildning, råd och stöd samt information.

Sedan 1982 har överlevnaden ökat till cirka 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.

Anna Sällfors Holmqvist vid Skånes universitetssjukhus beviljas 2 700 000 kronor för forskning kring kortisonbrist20.12.2021 14:01:38 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Anna Sällfors Holmqvist vid Skånes universitetssjukhus beviljas 2 700 000 kronor under tre år för forskning kring kortisonbrist under behandling för akut lymfatisk leukemi hos barn.

Emma Tham vid Karolinska Institutet beviljas tre miljoner till förbättrad diagnostik av barn med cancer20.12.2021 13:58:19 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Emma Tham vid Karolinska Institutet beviljas 3 000 000 kronor under tre år för forskning kring att testa cellfritt tumör DNA (vätskebiopsi) för förbättrad diagnostik och uppföljning av barn med cancer.

Anna Dimberg vid Uppsala universitet beviljas över fyra miljoner till barncancerforsking om hjärntumörer20.12.2021 13:56:14 CET | Pressmeddelande

Barncancerfonden har beslutat att bevilja 150 miljoner i anslag till svensk barncancerforskning. Medlen går till forskare som kan skapa kraft och kontinuitet i forskningen om barncancer. Anna Dimberg vid Uppsala universitet beviljas 4 500 000 kronor under tre år för forskning kring blodkärlen som mål för cancerterapi vid behandling av hjärntumörer hos barn.