​Barncancerfonden förändrar Ride of Hope

16.2.2017 09:43 | Barncancerfonden

Till sommarsäsongen 2018 förändrar Barncancerfonden sitt cykelkoncept Ride of Hope. En satsning görs på Ride of Hope Sverige, samtidigt som det europeiska cykelloppet Ride of Hope Europe inkorporeras i välgörenhetsstiftelsen Teams Rynkebys cykellopp till Paris.

Team Rynkeby och Ride of Hope Europe vid ett gemensamt insamlingsevent i Nordstan i december 2016.

Ride of Hope Sverige består av två parallella cykellopp, från Lund och Umeå till Stockholm. 2016 samlade loppen in 1,9 miljoner kronor till Barncancerfondens arbete med att utrota barncancer. Nu görs en satsning på att bredda loppen, och därmed nå ut till ännu fler cyklister.

Samtidigt inkorporeras Barncancerfondens cykellopp Ride of Hope Europe i det internationella välgörenhetsprojektet Team Rynkeby, som varje år cyklar till Paris för att samla in pengar till förmån för barn med cancer. På så sätt skapas en mer effektiv organisation som förväntas kunna öka den totala insamlingen under 2018.

– Nu stärker vi det goda samarbetet med Team Rynkeby ytterligare. Genom att Team Rynkeby införlivar Ride of Hope Europe i sin framgångsrika verksamhet kan vi på Barncancerfonden fokusera på att vässa våra övriga of Hope-event ännu mer, säger Åsa Blomberg, chef för företagsinsamling på Barncancerfonden.

Den 11 mars äger en första gemensam träff rum. Då möts kaptenerna för Ride of Hope Europe och Team Rynkeby i Stockholm.

– Vi hoppas att alla cyklister från Ride of Hope Europe ansöker om att vara med Team Rynkeby 2018 och ser fram emot att tillsammans kunna samla in ännu mer pengar till barncancerforskningen. Det är fantastiskt att intresset för att stödja projektet är så stort. Antalet sponsorer för årets färd till Paris är större än någonsin, säger Paul Chronqvist-Svensson, Country Manager för Team Rynkeby Sverige.

Ride of Hope Europe fortsätter verksamheten som planerat under 2017. Den 3 juli cyklar teamen den 104 mil långa sträckan från Prag till Varberg.

För mer information kontakta:
Åsa Blomberg, chef för företagsinsamling på Barncancerfonden