Barncancerfonden lanserar mindfulnessvecka i Varberg för barncanceröverlevare

Barncancerfonden har tagit fram ett introduktionsprogram till mindfulness skräddarsytt för överlevare av barncancer, i syfte att stärka deras mentala hälsa samt minska stress, oro och ångest. Programmet lanseras 20-25 mars på Almers Hus vid Varberg kusthotell tillsammans med 14 barncanceröverlevare från hela landet. Kursveckan är gratis för deltagarna, och senare i vår släpps programmet digitalt som ett lättillgängligt stöd oberoende av var man bor.

Foto: Barncancerfonden

Att leva med sena komplikationer

Allt fler överlever idag barncancer tack vare framsteg inom forskning och vård, och i Sverige finns ungefär 11 000 överlevare. Men 7 av 10 barncanceröverlevare drabbas av någon form av sena komplikationer i livet på grund av sin tidigare sjukdom eller behandling. Med sena komplikationer menas de mer eller mindre kroniska problem som kvarstår efter att den mest intensiva behandlingen är avslutad. Komplikationerna kan yttra sig både psykiskt och fysiskt. Barncancerfonden arbetar kontinuerligt med att stötta barncanceröverlevare för att de ska utvecklas och kunna leva ett så gott liv som möjligt även efter sin sjukdom. Mindfulnessprogrammet som Barncancerfonden utvecklat har inslag från KBT och andra etablerade och forskningsbaserade terapier som kombineras med övningar för ökad självmedkänsla, kroppskontakt och kroppsacceptans.

“Det jag tycker är allra svårast i min vardag är att orka. Jag försöker att acceptera att jag inte är som alla andra och acceptera mina begränsningar, men det känns jobbigt att inte riktigt känna att man räcker till. Jag behöver hjälp att orka mer och verktyg till att finna kraft. Jag anmälde mig till kursen för att testa nya sätt att jobba med min självkänsla och kroppsacceptans”, säger Sandra, en av deltagarna som även är medlem i Maxa Livet, Barncancerfondens stödprogram för överlevare.

Mindfulness - ett verktyg i att hantera stress och oro

Mindfulness handlar om att öka den medvetna närvaron i kropp, sinne, och själ, genom att praktisera flera tekniker i medveten närvaro. I introduktionsprogrammet i mindfulness och kroppskontakt kommer deltagarna att introduceras till ett nytt tema varje dag med fokus på både rörelse och vila. Övningarna innefattar andning, kroppsaktivering, avslappning och meditation. Kursen har utvecklats och leds av Reine Walfridsson, verksamhetsutvecklare på Barncancerfondens programenhet.

”Många barncanceröverlevare lider av sena komplikationer från behandlingen, och försöker med egna resurser hitta sätt att leva ett så gott liv som möjligt. Vi kommer ofta i kontakt med vuxna överlevare som upplever att livet blivit övermäktigt. Mindfulness-programmet är det senaste tillskottet i vårt stöd som syftar till att hjälpa de överlevare som drabbats av stress, ångest eller oro”, säger Reine Walfridsson, kursledare och verksamhetutvecklare på Barncancerfondens programenhet.

Barncancerfonden arbetar för att kunna erbjuda ett lättillgängligt stöd till drabbade under hela livet. Senare i vår lanseras den nya Mindfulness–kursen digitalt, och kommer att finnas tillgänglig för alla barncanceröverlevare. För de som vill träffa andra med liknande erfarenheter startar Barncancerfonden även digitala samtalsgrupper för reflektion i grupp.

Om Maxa Livet

Maxa Livet är ett program inom Barncancerfonden som erbjuder möjligheter att utvecklas och bygga det liv du vill ha. Det gör vi genom olika aktiviteter som är byggda kring medlemmarnas behov. Det spelar ingen roll om du hade cancer som mycket liten eller ganska stor, vilken cancerdiagnos du hade eller hur länge du behandlades - Maxa livet är ett program för dig. För mer information om Barncancerfondens stödinsatser för de som överlevt barncancer, vänligen besök Maxa Livets hemsida.

Som medlem får du ta del av:

• De aktiviteter som drivs inom programmet.
  • Möjlighet till stödsamtal i samband med aktiviteter.
  • Gemenskapen med andra som har liknande erfarenheter.

Om Almers hus

Almers hus invigdes i januari 1993. Initiativtagare var Ingrid och Ingemar Persson, som mist sin dotter i en cancersjukdom. Barncancerfonden äger och förvaltar idag Almers hus i Varberg, dit drabbade familjer är välkomna för att komma bort från vardagen, få en värdefull andningspaus och samla kraft. Året om är cancerdrabbade familjer från hela Sverige välkomna att boka en veckas semester på Almers hus och lägga vardagsbestyret åt sidan och bara vara. Till Almers hus kan familjerna komma även om ekonomin är ansträngd, då Barncancerfonden står för både boende och resa till och från Varberg. Läs mer om Almers hus erbjudande på Barncancerfondens hemsida.

Foto: Barncancerfonden

Barncancerfonden har sedan 1982 arbetat för att varje cancerdrabbat barn och familj ska överleva, och leva ett gott och långt liv. För att bekämpa barncancer och dess olika konsekvenser utgår Barncancerfondens verksamhet från tre ändamål – forskning och utbildning, råd och stöd samt information.

Sedan 1982 har överlevnaden ökat till cirka 85 procent, men barncancer är trots detta fortfarande den vanligaste dödsorsaken hos barn 1-14 år i Sverige. Tack vare generösa bidrag från privatpersoner, företag och organisationer är Barncancerfonden den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige. Barncancerfonden är godkänd av Svensk Insamlingskontroll och har ett 90-konto, vilket garanterar att pengarna går till rätt ändamål.

Week of Hope är tillbaka – eventveckan med insamlingar arrangerade av privatpersoner och föreningar i hela Sverige13.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

23–29 maj är det dags för Week of Hope, eventveckan då eldsjälar ute i landet får möjlighet att arrangera ett eget insamlingsevent för att samla in pengar till arbetet mot barncancer. Under veckan anordnas olika aktiviteter av privatpersoner och föreningar i hela landet för att samla människor i en rolig aktivitet och möjligheten att bidra till Barncancerfondens viktiga arbete.

Sveriges första toppmöte om barncancer – för barncancerdrabbades rätt till ett fullvärdigt liv4.5.2022 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Den 11 maj anordnas Sveriges första toppmöte om barncancer. Där samlas ledande experter och politiker för att tillsammans med barncancerdrabbade barn och familjer diskutera långsiktiga lösningar för alla drabbade. Familjer som drabbas av barncancer påverkas livet ut. Av de som överlever barncancer drabbas 70 procent av komplikationer som kan bli märkbara först många år efter avslutad behandling och som ofta kräver omfattande och livslånga insatser.

Risk för svåra individuella och samhälleliga konsekvenser om inte syskon till barn med cancer får rätt stöd11.4.2022 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Nästan alla barn som insjuknar i cancer har ett eller flera syskon*. Dessa syskon är särskilt utsatta då deras behov riskerar att försummas då fokus ofta läggs på det cancersjuka barnet. Studier visar att många syskon blir ensamma, betygen kan försämras och förmågan att etablera sig på arbetsmarknaden försvagas**. I Barncancerfondens rapport De osynliga syskonen presenteras konkreta förslag till förbättrat stöd för syskon till cancersjuka barn.