Barncancerfonden på internationella barncancerdagen: ”Alla barn ska överleva sin cancersjukdom”

15.2.2017 08:00 | Barncancerfonden

Idag är det den internationella barncancerdagen, vilket uppmärksammas i mer än 90 länder över hela världen. I Sverige arrangeras ljusmanifestationer runtom i hela landet och på en digital ljussajt kan allmänheten visa sitt stöd för de som drabbats. Dessutom uppmuntrar handeln sina kunder att ”runda upp” för barncancerforskningen.

- Idag går vi samman över hela landet för att sätta ljus på vår fråga; att utrota barncancer. Framgångarna inom forskning gör att 80 procent av de drabbade barnen idag överlever, men det räcker inte. Alla barn ska överleva sin cancersjukdom, säger Per Leander, generalsekreterare på Barncancerfonden.

Ökat stöd till forskning räddar fler liv
I Sverige insjuknar ungefär ett barn om dagen i någon form av cancer. Det som har störst betydelse för ökad överlevnad är den kunskap som forskning ger. Barncancerfonden är den enskilt största finansiären av barncancerforskning i Sverige för att stötta utvecklingen av nya behandlingsmetoder som räddar fler barn.

- För att nå vår vision, att barncancer ska utrotas, behövs mer forskning. Barn drabbas av helt andra cancersjukdomar än vuxna. Och cancer är fortfarande den vanligaste dödsorsaken bland barn mellan 1 och 14 år i Sverige, säger Per Leander.

Ljusmanifestationer och digitala ljus
Under dagen uppmärksammar Barncancerfonden de barn som drabbas av cancer och hedrar de som inte längre finns med oss, genom ljusmanifestationer som arrangeras på ett 20-tal platser runtom i Sverige.

Utöver ljusmanifestationerna märks dagen även på andra sätt. På en ny sajt som lanseras idag kan allmänheten tända digitala ljus, för att på så sätt visa sitt stöd för de som drabbats av barncancer, och i butiker runtom i landet uppmuntras kunder att ”runda upp” och därmed skänka pengar till barncancerforskningen.

Mer information:
Hitta din närmaste ljusmanifestation på Barncancerfondens webbplats
Tänd ett digitalt ljus: www.barncancerfonden.se/ljus