Barncancerfonden startar nytt golfevent tillsammans med Unipeg

22.6.2016 09:00 | Barncancerfonden

Golf of Hope arrangeras för första gången den 27 augusti i år. Det blir en dag med golfspel under annorlunda och roliga spelformer. Golfkoncernen Unipeg upplåter 10 av sina golfbanor till Golf of Hope och alla intäkter går till Barncancerfonden.

Den långsiktiga målsättningen med Golf of Hope är att det ska bli ett nationellt evenemang och arrangeras på en stor mängd golfbanor varje år.

– Det ska vara enkelt att arrangera både för små och stora golfklubbar och alla golfspelare, oavsett förutsättningar och tidigare erfarenhet, ska kunna delta, säger Jonas Karlsson som är projektledare för Golf of Hope på Barncancerfonden.

Partnern Unipeg är ett företag med vana av att arrangera golfevenemang av olika storlek. De äger flera banor som kan genomföra evenemanget parallellt under en och samma dag. För Unipegs del är Golf of Hope ett tillfälle att visa upp sina anläggningar samtidigt som de tar ett viktigt ansvar i kampen mot barncancer.

– Alla får vara med i Golf of Hope. Du behöver alltså inte ha grönt kort eller ett officiellt handicap för att delta, säger Helena Senke, projektledare på Unipeg. Vi vill nå alla med detta initiativ och därför vill vi inte sätta stopp bara för att man inte har grönt kort.

I årets Golf of Hope kommer deltagarna att kunna välja mellan att spela en tvåmanna-scramble eller testa på den nya spelformen speedgolf i lagform. I speedgolf ställer man upp med ett lag på 6-10 personer och ska på så kort tid som möjligt ta sig runt 9 hål på så få slag som möjligt.

Fakta om Golf of Hope

• Golf of Hope genomförs den 27 augusti på 10 golfbanor (lista nedan)
  • Alla kan delta, oavsett golfvana
  • Det kostar 400 kronor per tävlande par att delta i scramble
  • Det kostar 2000 kronor per lag att delta i speedgolf.
  • Målet för 2016 är att Golf of Hope ska samla in minst 350 000 kronor.
  • Bilder från dagen samlas under #golfofhope

Mer information om Golf of Hope samt anmälningssida för deltagare finns på golfofhope.se.

På dessa banor spelas Golf of Hope:
Bodaholm
Bromma
Gripsholm
Kyssinge
Lindö
Lisinge
Riksten
Sundsta
Waxholm
Viksberg

För mer information, kontakta: