Lidl Sverige

Barncancerfondens huvudpartner Lidl Sverige samlade in över 1,5 miljoner med initiativet ”Ge 10 kr”

Dela
Under september månad visade Lidl Sveriges kunder att de har hjärtat på rätta stället och tillsammans med Lidl Sverige samlade man in 1 591 600 kr till Barncancerfonden. Det är den högsta summan en enskild aktör någonsin samlat in under första året som de deltar i insamlingen.

– Det är tack vare våra fantastiska kunder som vi har möjlighet att göra den här viktiga och stora donationen för ett så viktigt ändamål – att hålla cancer ifrån barn, säger Bella Goldman, Varumärkes-, CSR- och Kommunikationsdirektör på Lidl Sverige.

Lidl Sverige är Barncancerfondens huvudpartner och har tillsammans med sina kunder stöttat organisationen i över tio år. Från samarbetets start 2010 fram till slutet av affärsåret 2021/22 har Lidl tillsammans med kunderna bidragit med drygt 18 miljoner kronor till Barncancerfonden. Under september månad erbjöd livsmedelskedjan sina kunder att skänka 10 kronor när de betalade i kassan. Och resultatet blev enastående – efter en månads insamling landade den totala summan på 1 591 600 kr. Pengar som går till barncancerforskning.

– Vi är mycket glada över vårt mångåriga samarbete med Lidl Sverige, och är oerhört tacksamma över bidraget från deras generösa kunder. Barncancer är den vanligaste dödsorsaken för barn mellan 1–14 år och vi behöver investera än mer i forskning för att alla barn som drabbas ska kunna överleva och leva ett långt och gott liv, säger Michel Brygiewicz, Marknadschef Barncancerfonden.

Med 205 butiker runtom i Sverige har konsumenter över hela landet bidragit till kampanjen. Lidl Sverige bidrar dessutom genom flera andra insamlingar till Barncancerfonden:

Lidl-tårtan
Lidl Sverige lanserade i september 2022 en egen Lidl-tårta i samarbete med Göteborgsbaserade One Cake, där Lidl Sverige skänker fem kronor per såld tårta till Barncancerfonden.

Julmust och påskmust
Under jul och påsk skänker Lidl Sverige 50 öre per såld halvliters-julmust av egna märket Freeway till Barncancerfonden.

Pant
Lidl Sverige erbjuder kunder att skänka pantpengarna till Barncancerfonden när de pantar i Lidls butiker.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Om

Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.

Följ Lidl Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige

Lidl förlänger prissänkningen på Matriket till sista april2.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Genom att samla majoriteten av det Från Sverige-märkta sortimentet under ett och samma varumärke har Lidl gjort det enkelt för de svenska hushållen att välja svenska livsmedel. För att öka de svenska hushållens medvetenhet kring svenskproducerad mat och uppmuntra till fortsatt konsumtion av svenska livsmedel förlänger Lidl sin prissänkning på hela Matriket-sortimentet april ut. Via en kupong i medlemsklubben Lidl Plus kan kunderna handla Matriket-produkter till minst 20 procents rabatt vid ett köptillfälle i veckan.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye