​Barncancerrapporten 2014 tilldelad svenska Publishing-Priset

10.11.2015 15:33 | Barncancerfonden

Årets bästa kommunikatörer utsågs på måndagskvällen när Svenska Publishing-Priset delades ut i ett flertal kategorier. Priset premierar god kommunikation både i print och på webben. Barncancerfonden fick pris för bästa rapport i allmän och ideell sektor för Barncancerrapporten 2014.

Barncancerrapporten 2014 vann i kategorin Rapporter allmän och ideell sektor
Motiveringen löd: För en välskriven rapport med livfulla reportage och skickligt ljussatta porträtt - tungt men med bra eftersmak.
I juryns poängbedömning fick Barncancerrapporten 97 poäng av 100 möjliga.

– Det är många som bidragit till detta fina resultat. Utan våra forskare som ställt upp och berättat om sin forskning hade vi inte haft någon rapport. Utan skickliga reportrar, fotografer, formgivare och redaktör så hade vi inte lyckats göra forskningen så pass lättillgänglig och förståelig. Och jag är så tacksam för alla barn och familjer som så generöst låtit oss berätta deras historier, säger Ylva Andersson, projektledare för Barncancerrapporten.

Barncancerrapporten 2014 gjordes av Barncancerfonden i samarbete med OTW Communication.
Från Barncancerfonden: Ylva Andersson (projektledare), Emeli Lundström (projektledare forskning).
Från OTW Communication: Evelina Stucki (redaktör), Malin Byström (skribent), Emma Olsson (skribent), Tor-Arne Moe (grafisk form).

Barncancerfonden hade också en nominering i kategorin Inspirationsfilm där filmen A hair raising message kom tvåa.

Om Publishing-Priset
Svenska Publishing-Priset instiftades av Populär Kommunikation år 1990 och ”syftar till att synliggöra välgjorda produkter och sporra alla som brinner för god kommunikation - både i print och på internet” Populär Kommunikation presenterar alla årets vinnare i ett pressmeddelande.