Idun Barnklinik Kungsholmen

Barnkliniken med egen sjukvårdsapp

Idun Barnklinik Kungsholmen ökar tillgängligheten ytterligare för sina patienter genom att öppna digital mottagning.

Ibland är det krångligt att ta sig till doktorn. Eller så har eksemet plötsligt blossat upp igen. Eller så har ditt barn vattkoppor eller magsjuka och bör inte sitta i ett väntrum med andra barn, men behöver hjälp.

Därför har Idun Barnklinik utvecklat en egen app (som finns i Appstore och Google Play) så att Iduns patienter kan träffa Iduns vårdpersonal i ett vårdmöte via säker videolänk.

Vi intervjuar Idun Barnkliniks grundare, barnläkarna Artemis Liaskas och Lena Catry, som utvecklat Idunappen.

Varför har ni utvecklat en app? Kan inte folk ringa till en annan digital vårdgivare istället?
Doktor Artemis svarar: ”Digitala vårdformer är det nya nu. Patienterna och deras familjer förväntar sig en god tillgänglighet till vård. Vi märker ju ibland att våra patienter söker sig till olika digitala vårdgivare beroende på vad som är mest lättillgängligt. Men när patienter vårdshoppat så försvåras kontinuiteten. Många digitala vårdbolag har andra journalsystem och följer inte heller alltid barnläkarföreningens och akutsjukhusens gemensamma behandlingsriktlinjer. Den högra handen vet inte vad den vänstra gör. Så vi vill undvika att barnfamiljerna som går hos oss tar extra hjälp av digitala vårdbolag eftersom det ofta betydligt försvårar vårt arbete.”

Men varför kommer inte barnen till mottagningen helt enkelt?
”Ibland får inte familjerna till det med logistiken mellan jobb, hämtningar och aktiviteter. Om det kan man tycka olika, men i slutändan är det barnen som blir lidande om vi försöker ”uppfostra föräldrarna”. Det kan också vara ett barn som är magsjuk eller har vattkoppor som inte alls ska sitta i väntrummet bland alla andra barn. Eller så följer vi ett barn för tex eksem så blossar eksemet upp under en resa.”

Vad behöver man för att kunna ha vårdmöte?
Doktor Lena svarar: ”Man behöver en dator med kamera eller en smartphone. Man behöver också ha mobilt BankID eller en förälder som har det. ”

Blir det inte orättvis vård? Alltså att de duktigaste föräldrarna kommer få mer vård?
Doktor Artemis svarar: ”Nej, tvärtom! Nästan alla har en smartphone och appen är väldigt lätt att använda. Eftersom den påminner om vårdmötet 24 timmar före mötet, 1 timme före mötet och när det är dags hjälper den de föräldrar och ungdomar som har svårt att hålla reda på tider. Dessutom måste man tänka att tex föräldern som har svårt att ta sig fram pga hen sitter i rullstol, lättare kommer kunna delta på vårdmöten. Även de barn som bara har en förälder som pratar svenska, men som kanske jobbar, kommer kunna få hjälp lättare. På så sätt ökar Idunappen tillgängligheten och rätt patienter kommer till oss."

Finns det andra vårdområden än kroppsliga åkommor?
Doktor Lena svarar: ”Vissa patienter med exempelvis vissa funktionsnedsättningar såsom ADHD ligger dels efter i skolarbetet pga sina svårigheter och dels för att de missar mycket skoltid pga många vårdbesök. Föräldrarna måste också ta ledigt från jobbet väldigt ofta för vårdbesök. De barnen och ungdomarna och deras föräldrar tänker vi skulle uppskatta vissa medicinuppföljningsbesök via appen. Även ungdomarna som mår psykiskt dåligt och går hos våra psykologer inom första linjen kommer kunna ta vissa vårdbesök via videolänk. Vi tror att vissa ungdomar ibland har lättare att öppna upp via digitala vårdmöten via videolänk än vid fysiska möten."

Men är det inte risk att patientsäkerheten blir sämre? Vore det inte bättre att sjuka barn går till akuten?
Doktor Artemis svarar: ”De svårast sjuka ska till barnakuten men barnakuten kan inte ta emot alla barnfamiljer. Våra kollegor på akutsjukhusen går på knäna. Det saknas personal och det saknas vårdplatser. Akutsjukhusen tar hand om de svårast sjuka. Men barn som inte är jättesjuka men ändå så pass sjuka att de för några år sedan skulle ha lagts in för täta inhalationer, antibiotikabehandling eller dropp skickas hem idag pga platsbrist. Samtidigt är barnen för sjuka för att kunna hanteras av en barnläkarmottagning som kan erbjuda några enstaka tider i månaden för och som ffa inte har koll på vad som händer hemma. Det gör att vi måste hitta nya lösningar för våra patienter.”

Doktor Lena fyller i: ”För många sjuka barn kommer vår digifysiska mottagning innebära att vi kan ta emot de sjuka barnen på vår webbokade lättakut på vår fysiska mottagning på S:t Göransgatan 126 och sedan istället för att skicka barnet vidare till barnakuten kan fortsätta med täta efterkontroller via digitala vårdbesök medan barnen är hemma."

Kan vem som helst söka vård med appen?
Doktor Lena svarar: "Just nu är de här vårdmötena via Idunappen initierade utav oss och givetvis är detta enbart ett komplement till vår fysiska mottagning på S:t Göransgatan 126 på Kungsholmen. Idunappen är tänkt för Idun Barnkliniks egna patienter."

Men i så fall, hur blir man patient hos er? Behöver man remiss?
”Det enklaste är att man ringer till oss på 08-12 10 88 00 på våra telefontider måndag-torsdag kl 8-15 eller fredag kl 8-12 så guidar våra barnsjuksköterskor i telefonen er till rätt vårdnivå. Man behöver ingen remiss. Ofta har föräldrarna med sig vad som ska hanteras på en barnläkarmottagning och kan då boka in ett besök på antingen vår fysiska eller vår digitala plattform, men ibland ska barnet någon annanstans som exempelvis till BUP, skolkurator, vårdcentral eller BVC och även då hjälper våra sjuksköterskor till att barnet hamnar rätt”, svarar Doktor Artemis.

Men ni skulle väl inte lagt ner allt det här arbetet med att utveckla en app om den inte hade fördelar för er? What’s in it for you?
Doktor Lena svarar: ”Jo såklart att det hjälper oss också. Till exempel får vi nöjdare familjer och glada barn och föräldrar ger glada medarbetare.”

Doktor Lena fortsätter: ”För oss på Idun Barnklinik är arbetsmiljöarbetet viktigt och vi vet hur viktigt det är att arbeta proaktivt med att främja ett sunt arbetsliv. Då är det viktigt att kunna erbjuda våra anställda varierade arbetsuppgifter, varierade arbetssätt och varierade arbetslokaler. Allt det möjliggörs av Idunappen. Tanken är ju att vår vårdpersonal kommer kunna arbeta hemifrån ibland.”

Ni verkar verkligen helnöjda. Ser ni några nackdelar?
”Egentligen inte” säger doktor Artemis. ”Men vi måste såklart utvärdera införandet av Idunappen fortlöpande och som alltid när man inför nya tekniska lösningar skulle det kunna leda till ökad mental stress hos medarbetarna.”

Doktor Lena fyller i: ”Och lite rädda är vi kanske att folk ska blanda ihop begreppen. Vi är ju inte en digital vårdgivare som de företag som det skrivits så mycket om i media och som inte har så bra rykte bland kollegiet för att de upplevs inte ta helhetsansvar för sina patienter.

Idun Barnklinik är en fysisk mottagning med ett digitalt komplement i form av Idunappen."

Ladda ner appen här.

Idun Barnklinik på Appstore:

Idun Barnklinik på Google Play:

Idun Barnklinik Kungsholmen
Sankt Göransgatan 126, 9 tr

08-12 10 88 00http://www.idunbarnklinik.se

Idun Barnklinik är en privat barn- och ungdommedicinsk mottagning som öppnar i november 2019 med landstingsavtal. Vi består av erfarna barnläkare, barnsjuksköterskor och barnpsykologer. Idun Barnklinik kommer erbjuda barnläkarmottagning, barnsjuksköterskemottagning, KBT vid psykisk ohälsa hos barn/ungdom, ADHD-utredningar från start och så småningom även vaccinationer.