Barnmorskan är tillbaka!

Hilda Andersson, barnmorska, är ständigt på väg mellan Statarlängan och Järnhandlarbostaden. Väskan med instrumenten är fastsurrad på cykeln. Hon är redo för nästa uppdrag på samma sätt som på 1920- och 30-talen.

Barnmorskan har rena händer.

Hilda Andersson har gått sin utbildning i huvudstaden och är aktiv i en tid när förlossningsvården i Sverige genomgår stora förändringar. Nu blir det modernt att föda på sluten förlossningsvård istället för hemma. Barnmorskan blir ett yrke med status i en avancerad sjukvårdsapparat.

Barnmorskan är också experten som ska bidra till det demokratiska samhällsbygget – i sann social ingenjörsanda. Det råder arbetsbrist på 20-talet och få barn föds. Barnadödligheten ökar, ca 52 barn per 1000 födda. Mödradödligheten ligger på 3 per 1000 födda. Den ökar p.g.a spanska sjukan som härjade i Sverige vid tiden för första världskriget, infektioner och illegala aborter. Många dör även efter kejsarsnitt och i barnsängsfeber.

Barnmorskan Hilda Andersson kommer att finnas på Skansen helger i april, maj och halva juni. Hon återkommer sen under sensommarens helger och stannar ända tills höstlovet startar. Verksamheten består av 17 volontärer, med gedigna erfarenheter inom barnmorskeyrket, som turas om att gestalta Hilda Andersson i mötet med Skansen gäster.

Barnmorskan på Skansen är ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Skansen tackar också sin samarbetspartner Vårdförbundet för stöd i projektet Barnmorskan på Skansen.

Barnmorskan har rena händer.
Barnmorskan på Skansen är på väg till nästa förlossning.

Temadagar om Östersjön på Skansen - träffa Östersjöexperter 26 - 29 september19.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Hur vet vi hur Östersjön mår och varför? Experter och forskare från Sveriges lantbruksuniversitet och Stockholms universitet finns på Baltic Sea Science Center på temadagar den 26 - 29 september som riktar sig både till skola och allmänhet. De kommer bland annat att berätta om: Hur gammal är en fisk och varför en fisk ser ut som den gör? Hur kan vi få reda på mer om livet nere på botten? Vad finns i en vattendroppe? Vad växer under ytan? Hur mår Östersjön och varför?

Yvonne Nordlind ny marknads- och kommunikationschef på Skansen11.9.2019 07:00:00 CESTPressmeddelande

Yvonne Nordlind har tillträtt som ny chef för Marknads- och kommunikationsavdelningen på Skansen och ingår i Skansens ledningsgrupp. Yvonne kommer närmast från Barncancerfonden och har lång erfarenhet som kommunikations- och marknadschef från både ideell sektor och internationella storföretag. Som Skansens marknads- och kommunikationschef kommer Yvonne att leda marknadsteamet och fortsätta stärka Skansen som ett friluftsmuseum i världsklass.