Barnmorskan är tillbaka!

Hilda Andersson, barnmorska, är ständigt på väg mellan Statarlängan och Järnhandlarbostaden. Väskan med instrumenten är fastsurrad på cykeln. Hon är redo för nästa uppdrag på samma sätt som på 1920- och 30-talen.

Barnmorskan har rena händer.

Hilda Andersson har gått sin utbildning i huvudstaden och är aktiv i en tid när förlossningsvården i Sverige genomgår stora förändringar. Nu blir det modernt att föda på sluten förlossningsvård istället för hemma. Barnmorskan blir ett yrke med status i en avancerad sjukvårdsapparat.

Barnmorskan är också experten som ska bidra till det demokratiska samhällsbygget – i sann social ingenjörsanda. Det råder arbetsbrist på 20-talet och få barn föds. Barnadödligheten ökar, ca 52 barn per 1000 födda. Mödradödligheten ligger på 3 per 1000 födda. Den ökar p.g.a spanska sjukan som härjade i Sverige vid tiden för första världskriget, infektioner och illegala aborter. Många dör även efter kejsarsnitt och i barnsängsfeber.

Barnmorskan Hilda Andersson kommer att finnas på Skansen helger i april, maj och halva juni. Hon återkommer sen under sensommarens helger och stannar ända tills höstlovet startar. Verksamheten består av 17 volontärer, med gedigna erfarenheter inom barnmorskeyrket, som turas om att gestalta Hilda Andersson i mötet med Skansen gäster.

Barnmorskan på Skansen är ett samarbete med Svenska Barnmorskeförbundet. Skansen tackar också sin samarbetspartner Vårdförbundet för stöd i projektet Barnmorskan på Skansen.

Barnmorskan har rena händer.
Barnmorskan på Skansen är på väg till nästa förlossning.

Kunskapsrådet kvalitetssäkrar Baltic Sea Science Center19.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Östersjön på Skansen – Baltic Sea Science Center – är ett kunskapscenter som lyfter samspelet mellan Östersjön och människan. I anläggningen ligger fokus på de miljöutmaningar som finns i form av övergödning, icke hållbart fiske och miljögifter. Verksamheten utformas i samråd med forskare från Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet i ett kunskapsråd och det samarbetet kommer att fortsätta långt efter att huset öppnar 12 april.

Holger Bloms sjölejonterrass blir Baltic Sea Science Center11.3.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Hur skulle Skansen kunna utnyttja den gamla Sjölejonterrassen som stått oanvänd i många år? Läget mellan Skansen-Akvariet, Galejan och det gamla elefanthuset var för centralt belägen för att stå tom. Zoologiska avdelningens chef Tomas Frisk funderade tillsammans med Skansenchefen John Brattmyhr. De kontaktade Stockholms universitet och Sveriges Lantbruksuniversitet och tillsammans började tankarna på ett kunskapsområde om Östersjön, miljön och en plats för lärande att ta form. Arkitekten Katarina Wahlström på KAWA, och landskapsarkitekterna Topia, fick uppdrag att ta fram en programskiss för området.

Almost ready: Baltic Sea Science Center to open on 11 April26.2.2019 09:53:49 CETPressmeddelande

The building is now complete, the exhibitions are being mounted, and the mixture of freshwater and saltwater in the aquariums has been tested. The salmon, cod and bullheads have moved into the large aquarium, soon to be joined by eels,bream, herring and several other species. A small goby will live with two elvers for a while, until all three are fully grown and can live with the adults. The Baltic Sea Science Center at Skansen is almost ready, and is due to open on 11 April.

Framtiden i fokus för pedagogiken på Baltic Sea Science Center25.2.2019 07:00:00 CETPressmeddelande

Laboratoriet står klart, skolvisningarna har tagit form och från slutet av april ser pedagogerna på Skansen fram emot att möta de första klasserna på besök i det nya kunskapscentret Baltic Sea Science Center. Här ska intresset väckas och engagemanget för det unika innanhavet Östersjön. Skansen och Stockholm Vatten och Avfall har en gemensam satsning för att nå skolklasser i Stockholm och Huddinge.