Barolo Lazzarito 2016 och Barolo Paiagallo 2016 - yin och yang från Casa E. di Mirafiore

På torsdag den 7 oktober lanseras två exceptionella viner från Casa E. di Mirafiore, som är ett av Barolos äldsta vinerier. Barolo Lazzarito och Barolo Paiagallo brukar beskrivas som Barolos egna yin och yang där de två cru-lägena har utmärkande karaktär av elegans respektive kraft. Vinerna är från den strålande årgången 2016 och släpps i Systembolagets exklusiva webblansering. 120 flaskor lanseras av respektive vin.

Idag riktas nästan allas blickar mot Barolo och dess viner och det är faktiskt mycket tack vare Casa E. di Mirafiore. De var nämligen en av de första egendomarna som producerade och exporterade barolovin. Det finns knappast bättre sätt att förstå storheten i denna anrika producent än att prova de två cru-viner som släpps torsdagen den 7 oktober i Systembolagets exklusiva webblansering: Casa E. di Mirafiore Barolo Lazzarito 2016 och Casa E. di Mirafiore Barolo Paiagallo 2016. Vinerna skulle kunna beskrivas som Barolos egna yin och yang: Lazzarito i kommunen Serralunga representerar yin med sin elegans medan Paiagallo i kommunen Barolo står för yang och kraft. Det är alltså två distinkta Barolo-personligheter från två av regionens mest ansedda cru-lägen, eller MGA (Menzione Geografica Aggiuntiva) som det heter på italienska.

Casa E. di Mirafiore’s ansvariga vinmakare Giorgio Lavagna beskriver årgång 2016 med orden:

• Vintage 2016 is definitely a vintage for collectors, where each single-vineyard selection truly expresses its own personality, allowing all Barolo fans to really appreciate all the elegance and power of these wines.

Casa E. di Mirafiore

Casa E. di Mirafiore grundades år 1878 i kommunen Serralunga d’Alba och sträcker sig idag över 120 hektar. Egendomen har delar av två fantastiska Barolo cru-vingårdar: Lazzarito i Serralunga d’Alba-kommunen och Paiagallo i Barolo-kommunen. De producerar årligen cirka 90 000 flaskor barolo och 13 000 flaskor av respektive cru-vin. De använder enbart druvor från egna vingårdar. Några av vingårdarna är redan ekologiskt certifierade, resten står under konvertering och certifierades från och med årgång 2018. Årgång 2016 är den första skörden på vägen mot den ekologiska certifieringen av cru-vingårdarna. Casa E. di Mirafiores viner utmärks av klassisk och mycket elegant karaktär.

Cru-vinerna vinifieras på ett traditionellt sätt, druvorna skördas för hand och jäser på sin naturliga jäst. Cementtankar används och lagringen sker i franska och slavonska ekfat. Vinerna lagras i två år på fat som rymmer 2000 - 14 000 liter, följt av ett års lagring på flaska.

Vingårdarna

Lazzarito ligger i kommunen Serralunga d'Alba och karaktäriseras av långlivad elegans. Det är den sista vingården som skördas. Vingården ligger mitt på en kulle med en sydvästlig exponering (340-380 meter över havet) och blickar mot Serralungas medeltida slott. Jordmånen är rik på märgel och har god dränering.

Vinet är verkligen essensen av barolo från Serralunga. Doften är ung och komplex med toner av röda bär, viol, örter, mynta, nejlika, plommon, torkade tobaksblad och balsamico. Smaken är stram, elegant, strukturerad och frisk med en tät tanninstruktur, lättkryddiga mentoltoner och imponerande långt avslut. Det här är ett vin för samlaren, dryckesfönstret sträcker sig fram till år 2060.

Paiagallo ligger i kommunen Barolo, karaktäriseras av kraft och är den första vingården som skördas. Vingården ligger på en medelhög kulle (320-370 meter över havet) med en sydöstlig exponering. Jordmån är sandig med inslag av sandsten och kalksten, med bra dränering.

Vinet har en inbjudande doft av rosor, mörka körsbär, mineral, svartpeppar, kanel och torkad svamp. Vinet utmärks av balans och har en lång, smakrik och komplex eftersmak med eleganta tanniner, fin frukt och fräsch syra. Vinet är njutbart redan nu men med ett långt liv framför sig (dryckesfönster mellan 2021- 2045).

Casa E. di Mirafiore Barolo Lazzarito 2016

Art.nr: 90194

Pris: 869 kr

Volym: 750 ml

Alkoholhalt: 14 % vol.

Antal flaskor: 120

Typ av lansering: webblansering

Lanseringsdag: 2021-10-07

Casa E. di Mirafiore Barolo Paiagallo 2016

Art.nr: 94819

Pris: 739 kr

Volym: 750 ml

Alkoholhalt: 14 % vol.

Antal flaskor: 120

Typ av lansering: webblansering

Lanseringsdag: 2021-10-07

Tillfällig lansering av Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc 201915.10.2021 07:50:00 CEST | Pressmeddelande

Strålande nyheter för vinentusiaster som får bekanta sig med ytterligare ett släpp från Weingut Wohlmut. Den 19.e oktober släpps den lagringsdugliga Wohlmuth Ried Steinriegl Sauvignon Blanc i Systembolagets tillfälliga sortiment. Vinet kommer från en av Österrikes - och i synnerhet Südsteiermarks - mest anrika producenter, har artikelnummer 90448 och kostar 199 kr. 600 flaskor släpps.

Plantations single cask lanseras i två omgångar – första fem faten släpps 28 oktober7.10.2021 07:58:34 CEST | Pressmeddelande

Plantation fortsätter att utforska rommens gränser. Nu är det äntligen dags för deras årliga Single Cask-släpp. De första fem lanseras den 28 oktober och följs upp av ett släpp med ytterligare fem singelfat den 25 november. Det är tio minst sagt unika romupplevelser. Vad sägs om rom lagrad på ölfat från Duvel eller bourbonfat från Kentuckydestilleriet Bardstown? Samtliga buteljeringar har naturligtvis fått slutlagring i Cognac, Frankrike i sann Plantationanda.

Spring Wine & Spirits tar över Quinta do Vallado6.10.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Portugal är på stark frammarsch i vinvärlden just nu. När intresset efter både portvin och torra, portugisiska bordsviner ökar kan Spring Wine & Spirits glädjas över att få välkomna en av de mest välrenommerade producenterna från Douro till sin portfölj: Quinta do Vallado. Samarbetet inleds med en exklusiv lansering när Vallado 10 Years Old Tawny Port släpps i Systembolagets tillfälliga sortiment den 12 oktober.

NYHET! PRISVINNANDE DARK HORSE ZINFANDEL LANSERAS ÄNTLIGEN PÅ BOX15.9.2021 08:33:40 CEST | Pressmeddelande

Dark Horse, med vinmakerskan Beth Liston i spetsen, har sedan starten 2010 haft visionen att leverera viner som överträffar förväntningar kring kvalitet, design och pris. Sverige blir nu först ut i Europa med att lansera deras alldeles första vin på box – en kraftfull Zinfandel med generösa toner av mörk frukt, läder och kryddor med en lång och balanserad eftersmak. Vinet finns tillgängligt i beställningssortimentet. Alk.halt: 14,5% vol. | Art.nr: 464508 | Volym: 3000 ml | Pris 279 kr