Barriärskydd stoppar framsätesplacering vid resor med Serviceresor

Serviceresor kommer på grund av ett beslut från Arbetsmiljöverket inte kunna erbjuda resor i framsäte i något av fordonen från och med den 3 september 2021. Detta kan skapa problem för en del av Serviceresors kunder, som har svårt att resa på annat sätt än i framsäte.

Fotograf: Alexander von Sydow

På grund av pågående pandemi (Covid-19) har Arbetsmiljöverket beslutat om ett arbetsmiljökrav, som innebär att det måste finnas ett barriärskydd i fordonen hos två av de trafikbolag som kör åt Serviceresor från och med 3 september 2021. Barriärskyddet ska förhindra smittspridning mellan förare och kund. Om företagen bryter mot detta kan de få betala viten om 100 000 kronor per resa.

- Även om inte alla bolag har fått detta krav på sig, tror vi att det bara är en tidsfråga innan det sker. Utifrån detta kommer vi inte kunna erbjuda framsätesplacering till våra kunder, säger Staffan Juliusson, enhetschef för Serviceresor inom Region Örebro län.

De som klarar av att resa i baksäte i personbil, säte i specialfordon/färdtjänstbuss eller rullstolsplats berörs inte av detta, men det kan skapa problem för de av våra kunder som av olika anledningar behöver sitta i framsäte under sina resor med oss. Ett informationsbrev har skickats ut till de kunder som berörs, vilket är cirka 100 personer av Serviceresors cirka 10 000 tillståndsberättigade.

- Trafikföretagen och vi på Serviceresor tycker att beslutet om barriärskydden kommer minst ett år för sent. De flesta av våra kunder och förare är vaccinerade med två doser och vi har ett smittläge som nu är på en betydligt lägre nivå än under hösten och vintern, fortsätter Staffan Juliusson. Vi kan inte göra annat än att förhålla oss till Arbetsmiljöverkets beslut och göra vårt bästa för att alla våra kunder ska kunna fortsätta resa med oss även om ingen kan sitta i framsätet under den närmsta tiden.

- Vi vet att den som har tillstånd till framsätesplacering har det av goda anledningar och att detta kan skapa problem, men utifrån rådande omständigheter kan vi inte erbjuda framsätesplacering, avslutar Staffan Juliusson.

Den som behöver resa till vården och själv kan ordna resan kan få milersättning med 18:50 kronor per mil för resa med egen bil, minus 50 kronor i egenavgift per enkelresa.

Fotograf: Alexander von Sydow