Basindustrin välkomnar avblåst hamnkonflikt

”Vi är nöjda att arbetsfreden nu är säkrad i hamnarna och att basindustrin kan koncentrera sig på att skeppa ut sitt gods via hamnarna under normala förhållanden,” säger Per Hidesten, vd på Industriarbetsgivarna, med anledning av att Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet i dag har accepterat medlarnas bud i den pågående hamnkonflikten.

Det var vid 17.30-tiden på tisdagen som både arbetsgivar- och arbetstagarsidan kunde godta budet från de statliga och oberoende medlarna. Budet innebär att Hamnarbetarförbundet tecknar ett andrahandsavtal med Sveriges Hamnar och får de fackliga rättigheter som följer av arbetsrättslig lagstiftning.

Industriarbetsgivarna, som representerar stora delar av basindustrin, har inte varit part i konflikten men har drabbats av konflikten då transportflödena i hamnarna har störts av den.

– Vi välkomnar dagens besked som innebär att det nu råder fredsplikt i hamnarna. Våra företag kan åter igen koncentrera sig på sin kärnverksamhet och få ut sina varor på världsmarknaden utan störningarna i hamnarna, säger Per Hidesten.

Han konstaterar också att dagens besked visar att den svenska modellen håller samt visar på dess styrka.

– Den svenska modellen är en grundläggande för den svenska arbetsmarknaden. Den ger oss arbetsgivare förutsägbarhet, något som är avgörande för den kapitalintensiva basindustrin. Vi är extremt beroende av stabilitet och långa planeringshorisonter, avslutar han.

Industriarbetsgivarna är arbetsgivarorganisationen för stål-, metall-, gruv-, massa-, pappers-, sågverks-, byggnadsämnes- och buteljglasindustri samt svetsmekanisk industri. Industriarbetsgivarna företräder nära 1000 medlemsföretag med cirka 90 000 anställda.

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Industriarbetsgivarna: Hamnkonflikten måste få en lösning22.1.2019 14:26:38 CETPressmeddelande

Industriarbetsgivarna beklagar att Hamnarbetarförbundet i dag har tackat nej till medlarnas bud. ”Jag kan bara beklaga att Hamnarbetarförbundet inte verkar vilja hitta lösningar och acceptera det bud som medlarna har lagt fram till Sveriges Hamnar och Hamnarbetarförbundet i dag. Hamnarbetarna spelar ett högt spel och basindustrin drabbas hårt av konflikten. Deras agerande utgör ett hot mot sysselsättningen inom industrin om man inte snabbt löser situationen”, säger Per Hidesten, vd för Industriarbetsgivarna.