BASKET: Ackreditering till VM-kvalet öppen

Foto: Bildbyrån

28 juni fortsätter Sveriges herrlandslag jakten på VM i Kina 2019 med VM-kval och en avgörande match mot Lettland på Hovet i Stockholm. Det blir ytterligare en chans för baskethistoria och en match du inte vill missa.VM-kvalmatcherna är på en helt ny nivå för svensk landslagsbasket, vilket innebär större arrangemang och fler krav från Internationella basketförbundet (FIBA).

För att ackreditera sig till VM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för respektive match. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga.

Viktiga datum

• Ackrediteringen öppnar 4 veckor innan landslagsfönstret: 28 maj (öppen)
  • Ackrediteringen stänger 3 dagar innan första matchen i fönstret: 25 juni
    Alla ackrediteringsansökningar som inkommer senare än 25 juni behandlas individuellt.

Registrera profil/ackreditering

• Skapa ett konto i FIBA Media Portal.
  • Har ni redan ett konto loggar ni bara in, annars väljer ni att skapa ett nytt konto.
  • När ni registrerat ett konto får ni ett aktiveringsmail från FIBA, följ länken i mailet och logga in igen.

Uppdatera er profil

• För att kunna välja matcher måste ni först uppdatera er profil med personuppgifter, information om arbetsplatsen, foto, dokument samt godkänna FIBA:s villkor.

Välj match(er)

• Under Event väljer du matchen (matcher) som ni söker ackreditering för.
  • Här väljer ni också vilken roll ni har, och länkar eller bifogar ett arbetsprov.
  • När ni väljer "Save" så skickas er ansökan in automatiskt.
  • När ni skickat in er ansökan kommer ni att få ett bekräftelsemail från FIBA på att er ansökan inkommit.
    OBS! Detta är inte en ackrediteringsbekräftelse.
  • Det är Svenska Basketbollförbundet som skickar bekräftelse om att ackrediteringen blivit godkänd (eller nekad). Detta meddelas löpande så fort som möjligt, men senast 48 timmarinnan matchstart (26 juni 18.30)

Samma procedur gäller även för ackreditering till bortamatcher, samt vid eventuella kommande VM-kvalmatcher. Vi återkommer med mer praktisk information inför VM-kvalet närmare aktuellt matchdatum.

Förutsättningar VM-kval

För att gå vidare till nästa kvalomgång krävs att Sverige placerar sig på minst tredje plats i gruppen. Motståndarna är alla topp 20-lag i världen och det är en skräll som krävs.

Sverige inledde VM-kvalet i höstas med förluster mot Ukraina på hemmaplan (76-84) och Lettland (82-73). I februari lyckades vi besegra Turkiet på hemmaplan inför 8 045 personer på Hovet med 59-58. Mot Ukraina på bortaplan blev det förlust, 77-66. Detta innebär att Sverige behöver vinna över Lettland med 10 poäng för att ha en bra chans att komma på tredje plats i gruppen.

För frågor, kontakta Robin Svensson, pressansvarig,
robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Foto: Bildbyrån

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.