BASKET: Information om ackreditering till EM-kvalmatcherna

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

I februari fortsätter Sveriges damlandslag EM-kvalet med två hemmamatcher. Den 10 februari mot Italien i Boråshallen och den 14 februari mot Kroatien på Hovet i Stockholm. Efter två segrar i november har Sverige chans att koppla greppet om EM-platsen på hemmaplan framför rekordpublik.

För att ackreditera sig till EM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer, bloggare m.m.) ansöka om ackreditering till Svenska Basketbollförbundets pressansvarige Robin Svensson via mail (robin.svensson@basket.se).

Mediaträffar inför landskamperna

I anslutning till förmiddagsträningen dagen innan match (fredag 9 februari i Borås respektive 13 februari i Stockholm) kommer vi att hålla mediaträffar. Sista 15 minuterna av träningen kommer att vara öppen för media.
Anmäl er närvaro till Robin Svensson (robin.svensson@basket.se). Mer information kommer.

Förutsättningar EM-kval

EM-kvalet består av åtta grupper. För att gå vidare till EM 2019 i Lettland/Serbien måste Sverige antingen vinna sin grupp eller bli en av de sex bästa tvåorna. I Sveriges grupp är också Italien, Kroatien och Makedonien.

Sverige inledde EM-kvalet med seger över Kroatien på bortaplan 11 november (54-57) och besegrade Makedonien med 91-51 i Täljehallen 15 november.

Efter de två hemmamatcherna i februari avslutas EM-kvalet i november, då Sverige spelar två bortamatcher.

För fler frågor, kontakta Robin Svensson, pressansvarig, robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Lettland väljer Sverige som partnerland i EM20197.12.2018 15:13Pressmeddelande

För första gången någonsin kan värdnationen i basket-EM för damer välja en av de kvalificerade nationerna. Basket-EM 2019 arrangeras av Lettland och Serbien och Lettland har valt Sverige. - Vi delar historia, de har mästerskapserfarenhet och arbetar aktivt med sina fans, säger Lettlands förbundsordförande Valdis Voins. För Sverige innebär detta goda möjligheter att få en rekordstor publik i ryggen vid sina matcher i Riga.