BASKET: Information om ackreditering till EM-kvalmatcherna

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

I februari fortsätter Sveriges damlandslag EM-kvalet med två hemmamatcher. Den 10 februari mot Italien i Boråshallen och den 14 februari mot Kroatien på Hovet i Stockholm. Efter två segrar i november har Sverige chans att koppla greppet om EM-platsen på hemmaplan framför rekordpublik.

För att ackreditera sig till EM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer, bloggare m.m.) ansöka om ackreditering till Svenska Basketbollförbundets pressansvarige Robin Svensson via mail (robin.svensson@basket.se).

Mediaträffar inför landskamperna

I anslutning till förmiddagsträningen dagen innan match (fredag 9 februari i Borås respektive 13 februari i Stockholm) kommer vi att hålla mediaträffar. Sista 15 minuterna av träningen kommer att vara öppen för media.
Anmäl er närvaro till Robin Svensson (robin.svensson@basket.se). Mer information kommer.

Förutsättningar EM-kval

EM-kvalet består av åtta grupper. För att gå vidare till EM 2019 i Lettland/Serbien måste Sverige antingen vinna sin grupp eller bli en av de sex bästa tvåorna. I Sveriges grupp är också Italien, Kroatien och Makedonien.

Sverige inledde EM-kvalet med seger över Kroatien på bortaplan 11 november (54-57) och besegrade Makedonien med 91-51 i Täljehallen 15 november.

Efter de två hemmamatcherna i februari avslutas EM-kvalet i november, då Sverige spelar två bortamatcher.

För fler frågor, kontakta Robin Svensson, pressansvarig, robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.