BASKET: Information om ackreditering till EM-kvalmatcherna

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

I februari fortsätter Sveriges damlandslag EM-kvalet med två hemmamatcher. Den 10 februari mot Italien i Boråshallen och den 14 februari mot Kroatien på Hovet i Stockholm. Efter två segrar i november har Sverige chans att koppla greppet om EM-platsen på hemmaplan framför rekordpublik.

För att ackreditera sig till EM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer, bloggare m.m.) ansöka om ackreditering till Svenska Basketbollförbundets pressansvarige Robin Svensson via mail (robin.svensson@basket.se).

Mediaträffar inför landskamperna

I anslutning till förmiddagsträningen dagen innan match (fredag 9 februari i Borås respektive 13 februari i Stockholm) kommer vi att hålla mediaträffar. Sista 15 minuterna av träningen kommer att vara öppen för media.
Anmäl er närvaro till Robin Svensson (robin.svensson@basket.se). Mer information kommer.

Förutsättningar EM-kval

EM-kvalet består av åtta grupper. För att gå vidare till EM 2019 i Lettland/Serbien måste Sverige antingen vinna sin grupp eller bli en av de sex bästa tvåorna. I Sveriges grupp är också Italien, Kroatien och Makedonien.

Sverige inledde EM-kvalet med seger över Kroatien på bortaplan 11 november (54-57) och besegrade Makedonien med 91-51 i Täljehallen 15 november.

Efter de två hemmamatcherna i februari avslutas EM-kvalet i november, då Sverige spelar två bortamatcher.

För fler frågor, kontakta Robin Svensson, pressansvarig, robin.svensson@basket.se, 073-832 99 99

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketlandslaget till Skåne22.10.2018 10:11Pressmeddelande

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.

Sveriges snabbast växande liga till Östersund19.10.2018 15:02Pressmeddelande

SJ Basketligan Special är en nationell liga för personer med intellektuella funktionsvariationer. För bara ett år sedan så bestod ligan av 8 lag, men inför säsongen 18/19 så har ligan växt till hela 14 lag. Antalet spelare har dessutom mer än dubblats till över 250 personer, vilket gör ligan till Sveriges snabbast växande. Under helgen 20–21 oktober sker säsongspremiären när en fullspäckad omgång spelas i ATS- och Sporthallen i Östersund.