BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike.

Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen.

Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april*
Abigail Asoro, Stockholm
Frida Fogdemark, Södertälje
Jennifer Stjärnström, Norrköping
Kajsa Lundahl, Lund
Louise Noaksson, Lund
Salome Kabengano, Umeå

27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i Poiters: Bulgarien, Irland, Polen, Tjeckien, Turkiet, Tyskland och Ukraina. Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. Ett delmål blir därför att via detta kval försöka ta sig till EM-slutspelet, som äger rum 14-16 september i Bukarest, Rumänien

*Till detta landslagsuppdrag har inte spelare som spelat i Svenska Basketligan Dams finalspel varit aktuella.

Kommande landslagsprogram:
27-28 april: Stockholm, Läger
Prel 2-3 juni: Europa, TBD, Förberedande turnering
26-28 juni: Poiters, Frankrike, Träningslandskamper, läger
29-30 juni: Poiters, Frankrike, EM-kval
7-8 juli: Helsingborg, SM-veckan, SM i 3x3
Ev 14-16 september: Bucharest, Rumänien, EM-slutspel

Kontaktpersoner:
Bruno Silva, förbundskapten 3x3 dam

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.