BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike.

Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen.

Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april*
Abigail Asoro, Stockholm
Frida Fogdemark, Södertälje
Jennifer Stjärnström, Norrköping
Kajsa Lundahl, Lund
Louise Noaksson, Lund
Salome Kabengano, Umeå

27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i Poiters: Bulgarien, Irland, Polen, Tjeckien, Turkiet, Tyskland och Ukraina. Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. Ett delmål blir därför att via detta kval försöka ta sig till EM-slutspelet, som äger rum 14-16 september i Bukarest, Rumänien

*Till detta landslagsuppdrag har inte spelare som spelat i Svenska Basketligan Dams finalspel varit aktuella.

Kommande landslagsprogram:
27-28 april: Stockholm, Läger
Prel 2-3 juni: Europa, TBD, Förberedande turnering
26-28 juni: Poiters, Frankrike, Träningslandskamper, läger
29-30 juni: Poiters, Frankrike, EM-kval
7-8 juli: Helsingborg, SM-veckan, SM i 3x3
Ev 14-16 september: Bucharest, Rumänien, EM-slutspel

Kontaktpersoner:
Bruno Silva, förbundskapten 3x3 dam

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 herrar uttagen26.4.2018 13:55Pressmeddelande

Herrarnas förbundskapten för 3x3, Peter Grinbergs Anell, har kallat sin första landslagstrupp. Tio spelare kommer imorgon fredag att börja förberedelserna inför EM-kvalet med träningar i Solnahallen. Truppen består av flera kända namn med meriter från Basketligan, Superettan och landslagssammanhang i 5v5-basket. Bland annat årets forward i Basketligan Herr 2017-2018, Axel Nordström, är uttagen. Den högst rankade 3x3-spelaren i Sverige, Viktor Henriksson, tar också en plats i herrlandslandslagstruppen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Brandon Barton, Stockholm Kristoffer Gafor, Stockholm Viktor Henriksson, Stockholm Alexander Holmström Forster, Lissabon Erkan Inan, Stockholm Jörgen Martinsson, Stockholm Axel Nordström, Uppsala Francis Odada, Stockholm Johan Pierre, Umeå Egal Saleman, Umeå Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. I det s