BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike.

Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen.

Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april*
Abigail Asoro, Stockholm
Frida Fogdemark, Södertälje
Jennifer Stjärnström, Norrköping
Kajsa Lundahl, Lund
Louise Noaksson, Lund
Salome Kabengano, Umeå

27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i Poiters: Bulgarien, Irland, Polen, Tjeckien, Turkiet, Tyskland och Ukraina. Sverige, som inför 2018 var rankade på 57 plats i 3x3-världen, har som mål att till 2020 kunna slå sig in bland de 20 främsta och därmed konkurrera om en plats i OS. Ett delmål blir därför att via detta kval försöka ta sig till EM-slutspelet, som äger rum 14-16 september i Bukarest, Rumänien

*Till detta landslagsuppdrag har inte spelare som spelat i Svenska Basketligan Dams finalspel varit aktuella.

Kommande landslagsprogram:
27-28 april: Stockholm, Läger
Prel 2-3 juni: Europa, TBD, Förberedande turnering
26-28 juni: Poiters, Frankrike, Träningslandskamper, läger
29-30 juni: Poiters, Frankrike, EM-kval
7-8 juli: Helsingborg, SM-veckan, SM i 3x3
Ev 14-16 september: Bucharest, Rumänien, EM-slutspel

Kontaktpersoner:
Bruno Silva, förbundskapten 3x3 dam

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig
fredrik.joulamo@basket.se

Mats Elsnitz, Ansvarig 3x3
mats.elsnitz@basket.se

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Basketen flyttar in till skolgårdar i Skåne7.11.2018 17:12Pressmeddelande

Projektet Hemmaplan är ett samarbete mellan Skånes Basketdistriktförbund och Svenska Basketbollförbundet, och vänder sig till barn i Skåne som idag står längst bort från att delta i en idrottsförening. Projektet är ett av totalt elva idrottsprojekt som får dela på 3 995 000 kronor från Framåtfonden. Gemensamt för alla projektidéer är att de involverar nya former av fysisk aktivitet, något som bedömts som viktigt för att bryta mönster och få fler i rörelse.

Basketlandslaget till Skåne22.10.2018 10:11Pressmeddelande

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.