BASKET: Norrköping Dolphins Rullstol svenska mästare!

I lördags spelades den avgörande finalen i Basketligan Rullstol i Stadium Arena, och när slutsignalen gick kunde hemmafavoriterna Norrköping Dolphins jubla som nyblivna svenska mästare!
Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Det var en liten uppförsbacke för Dolphins inför lördagens avgörande SM-final. AIK Basket vann det första mötet i Stockholm med 50-46, och hade alltså +4 (poängen från de två finalerna räknas ihop).

- En del åkte upp till Stockholm förra helgen och trodde att vi bara kunde åka ut och vinna, säger Dolphins coach Åke Björck på dolphins.se. Helt plötsligt låg vi under med sex poäng med ett par sekunder kvar. Vi fick två straffkast och Erik (Nylander) satte dom klockrent. Där reste sig laget och kände att fyra poäng inte är så mycket att ta igen.

Men efter halva matchen i Stadium Arena hade underläget växt, men en riktigt stark start i tredje perioden gjorde att Dolphins kunde komma tillbaka och göra guldrycket.

Efter slutsignalen fick laget ta emot SM-pokalen och guldmedaljerna inför den jublande hemmapubliken.

- Vi visste att motståndet var bra. Det är ett jäkligt bra och rutinerat lag. Jag är mycket glad över det här och på sättet laget tog sig samman, summerade Åke Bjöck på dolphins.se.

Det här var Norrköpings sjunde guld på sedan 2008. Dolphins har varit dominanterna även under säsongen, där de slutade grundserien med 15 vinster och endast 1 förlust. På tredje plats kom Göteborgs Rullstolsbasketklubb som vann bronsmatchen mot Nacka Handikappidrott, 54-29.

Norrköping Dolphins - AIK Basket 49-36 (18-23)
Poäng, Dolphins: Joakim Karlsson 17, Lars Mortensen 17, Mårten Lilja 9, Erik Nylander 2, Olle Svensson 2, Tomas Åkerberg 2
Publik: 364

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto