BASKET: Norrköping Dolphins Rullstol svenska mästare!

I lördags spelades den avgörande finalen i Basketligan Rullstol i Stadium Arena, och när slutsignalen gick kunde hemmafavoriterna Norrköping Dolphins jubla som nyblivna svenska mästare!

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Det var en liten uppförsbacke för Dolphins inför lördagens avgörande SM-final. AIK Basket vann det första mötet i Stockholm med 50-46, och hade alltså +4 (poängen från de två finalerna räknas ihop).

- En del åkte upp till Stockholm förra helgen och trodde att vi bara kunde åka ut och vinna, säger Dolphins coach Åke Björck på dolphins.se. Helt plötsligt låg vi under med sex poäng med ett par sekunder kvar. Vi fick två straffkast och Erik (Nylander) satte dom klockrent. Där reste sig laget och kände att fyra poäng inte är så mycket att ta igen.

Men efter halva matchen i Stadium Arena hade underläget växt, men en riktigt stark start i tredje perioden gjorde att Dolphins kunde komma tillbaka och göra guldrycket.

Efter slutsignalen fick laget ta emot SM-pokalen och guldmedaljerna inför den jublande hemmapubliken.

- Vi visste att motståndet var bra. Det är ett jäkligt bra och rutinerat lag. Jag är mycket glad över det här och på sättet laget tog sig samman, summerade Åke Bjöck på dolphins.se.

Det här var Norrköpings sjunde guld på sedan 2008. Dolphins har varit dominanterna även under säsongen, där de slutade grundserien med 15 vinster och endast 1 förlust. På tredje plats kom Göteborgs Rullstolsbasketklubb som vann bronsmatchen mot Nacka Handikappidrott, 54-29.

Norrköping Dolphins - AIK Basket 49-36 (18-23)
Poäng, Dolphins: Joakim Karlsson 17, Lars Mortensen 17, Mårten Lilja 9, Erik Nylander 2, Olle Svensson 2, Tomas Åkerberg 2
Publik: 364

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

BASKET: Här är alla lag i förbundsserierna 2018-20198.5.2018 10:40Pressmeddelande

Nu är det fastställt vilka lag som spelar i förbundsserierna 2018-2019. I Svenska Basketligan Dam är det två nykomligar (Högsbo Basket och Wetterbygden Sparks), samt att årets SM-silvermedaljörer Udominate har bytt namn till A3 Basket. I Svenska Basketligan Herr är det även där två nykomlingar, Köping Stars och Wetterbygden Stars som tog hem topplaceringarna i Superettan och därmed avancerade till SBL. I Superettan Herr finns två nykomlingar, Fryshuset Basket och Helsingborg BBK, som efter sina respektive framgångsrika säsonger i Basketettan Herr 2017-2018 avancerat till Superettan. Här nedan hittar du serieindelningen och vilka lag som deltar i alla förbundsserier säsongen 2018-2019. Svenska Basketligan Dam A3 Basket (fd Udominate) Alvik Basket Högsbo Basket (nykomling) IK Eos Lund Luleå Basket Mark Basket Norrköping Dolphins Telge Basket Uppsala Basket Visby Ladies Wetterbygden Sparks (nykomling) Svenska Basketligan Herr BC Luleå Borås Basket Jämtland Basket Köping Stars (nykomling)

BASKET: Landslagstruppen för 3x3 damer uttagen27.4.2018 16:18Pressmeddelande

Damernas förbundskapten i 3x3, Bruno Silva, samlar idag också sin första trupp i Solnahallen och tar därmed första steget i förberedelserna inför EM-kvalet i slutet av juni. Denna samling är också den första för damseniorerna och är en förberedelse inför EM-kvalet som för svensk del spelas den 29-30 juni i Poiters, Frankrike. Truppen består av spelare som alla har flera års erfarenhet från Basketligan dam och ungdomslandslag, och ett par av dem även med seniorlandskamper i CV:t. Bland annat Abigail Asoro, just nu utlandsproffs i Tyskland (Chemnitz) där hon snittade 16,6 poäng och 10 returer per match den gångna säsongen. Följande spelare är kallade till landslagsläger 27-28 april* Abigail Asoro, Stockholm Frida Fogdemark, Södertälje Jennifer Stjärnström, Norrköping Kajsa Lundahl, Lund Louise Noaksson, Lund Salome Kabengano, Umeå 27 nationer kvalar fördelade på tre grupper och totalt går 12 nationer vidare till EM-slutspel. Förutom Sverige och Frankrike kvalar även följande nationer i P