BASKET: Truppen till damlandslagets träningsläger och turnering

I november forsätter jakten på EM 2019 för damlandslaget, med bortamatcher mot Italien och Makedonien. I augusti samlas laget igen för träningsläger i Ockelbo och turnering i Riga.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

14 februari vann Sverige mot Kroatien inför 5027 fans på Hovet i Stockholm. 17 och 21 november avslutas EM-kvalet med bortamatcher mot Makedonien och Italien. Med nio månader mellan kvalfönstren behöver landslaget samlas innan dess, då tiden till förberedelser innan matcherna är kort.

Landslaget samlas för träningsläger 13-16 augusti i Ockelbo, med tid för basketträningar men också andra lagaktiviteter. Förbundskapten Francois Gomez har kallat 16 spelare (och 2 reserver) till samlingen. Den 15 augusti åker laget (14 spelare) till Riga för en landslagsturnering där man möter Lettland, Ukraina och Ryssland. Toppmotstånd alltså - och viktigt inför de kommande utmaningarna.

- Vi har valt den lilla orten med det stora baskethjärtat, Ockelbo, för vårt sommarläger. En plats som ligger lite avskilt och vackert men samtidigt med en närhet till exempelvis Arlanda. Vi vet att vi kommer att få all den stöttning och uppbackning som vi behöver på plats, säger Lena Wallin-Kantzy, Svenska Basketbollförbundet.

Här är truppen som kallats till läger och turnering 13-19 augusti:
Farhiya Abdi

Anna Barthold

Binta Drammeh

Matilda Claesson

Elin Eldebrink

Frida Eldebrink

Nathalie Fontaine

Louice Halvarsson

Danielle Hamilton Carter

Paulina Hersler

Elin Ljunggren

Kalis Lloyd

Klara Lundqvist

Ellen Nyström

Josefin Vesterberg

Ellen Åström

Reserver

Abigail Asoro

Elin Gustafsson

Amanda Zahui är inte kallad till lägret, då hon under sommaren spelar i WNBA med New York Liberty.

För mer information, kontakta:

Francois Gomez, förbundskapten, francoisgomez@yahoo.fr +33 608 860 214

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig, fredrik.joulamo@basket.se 070-95 08 119

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Idrottens Hus

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Eriksson skadad - missar VM-kval15.6.2018 14:32Pressmeddelande

Marcus Eriksson kommer inte att kunna spela VM-kvalmatchen mot Lettland på Hovet. Han spelade slutet av säsongen med smärta i knät och har ådragit sig en meniskskada. – Det är jättetråkigt att inte kunna vara med, jag älskar att spela för Sverige. Men jag kommer att heja och jag tror på laget, de är grymma, säger Marcus Eriksson. Sverige måste vinna med 10 poäng mot Lettland för att ha en realistisk chans att ta sig vidare i VM-kvalet.

BASKET: Ackreditering till VM-kvalet öppen28.5.2018 10:24Pressmeddelande

28 juni fortsätter Sveriges herrlandslag jakten på VM i Kina 2019 med VM-kval och en avgörande match mot Lettland på Hovet i Stockholm. Det blir ytterligare en chans för baskethistoria och en match du inte vill missa.VM-kvalmatcherna är på en helt ny nivå för svensk landslagsbasket, vilket innebär större arrangemang och fler krav från Internationella basketförbundet (FIBA). För att ackreditera sig till VM-kvalmatcherna måste alla mediarepresentanter (journalister, fotografer m.m.) registrera sig i FIBA Media Portal och där ansöka om ackreditering för respektive match. FIBA:s mediaportal är nu öppen för registrering och ackreditering, därför kommer här instruktioner för hur ni ska gå tillväga. Viktiga datum Ackrediteringen öppnar 4 veckor innan landslagsfönstret: 28 maj (öppen) Ackrediteringen stänger 3 dagar innan första matchen i fönstret: 25 juni Alla ackrediteringsansökningar som inkommer senare än 25 juni behandlas individuellt. Registrera profil/ackreditering Skapa ett konto i FIB