BASKET: Truppen till damlandslagets träningsläger och turnering

I november forsätter jakten på EM 2019 för damlandslaget, med bortamatcher mot Italien och Makedonien. I augusti samlas laget igen för träningsläger i Ockelbo och turnering i Riga.

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

14 februari vann Sverige mot Kroatien inför 5027 fans på Hovet i Stockholm. 17 och 21 november avslutas EM-kvalet med bortamatcher mot Makedonien och Italien. Med nio månader mellan kvalfönstren behöver landslaget samlas innan dess, då tiden till förberedelser innan matcherna är kort.

Landslaget samlas för träningsläger 13-16 augusti i Ockelbo, med tid för basketträningar men också andra lagaktiviteter. Förbundskapten Francois Gomez har kallat 16 spelare (och 2 reserver) till samlingen. Den 15 augusti åker laget (14 spelare) till Riga för en landslagsturnering där man möter Lettland, Ukraina och Ryssland. Toppmotstånd alltså - och viktigt inför de kommande utmaningarna.

- Vi har valt den lilla orten med det stora baskethjärtat, Ockelbo, för vårt sommarläger. En plats som ligger lite avskilt och vackert men samtidigt med en närhet till exempelvis Arlanda. Vi vet att vi kommer att få all den stöttning och uppbackning som vi behöver på plats, säger Lena Wallin-Kantzy, Svenska Basketbollförbundet.

Här är truppen som kallats till läger och turnering 13-19 augusti:
Farhiya Abdi

Anna Barthold

Binta Drammeh

Matilda Claesson

Elin Eldebrink

Frida Eldebrink

Nathalie Fontaine

Louice Halvarsson

Danielle Hamilton Carter

Paulina Hersler

Elin Ljunggren

Kalis Lloyd

Klara Lundqvist

Ellen Nyström

Josefin Vesterberg

Ellen Åström

Reserver

Abigail Asoro

Elin Gustafsson

Amanda Zahui är inte kallad till lägret, då hon under sommaren spelar i WNBA med New York Liberty.

För mer information, kontakta:

Francois Gomez, förbundskapten, francoisgomez@yahoo.fr +33 608 860 214

Fredrik Joulamo, landslagsansvarig, fredrik.joulamo@basket.se 070-95 08 119

Foto: Sofia Andersson / M&F Foto

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Sveriges snabbast växande liga till Östersund19.10.2018 15:02Pressmeddelande

SJ Basketligan Special är en nationell liga för personer med intellektuella funktionsvariationer. För bara ett år sedan så bestod ligan av 8 lag, men inför säsongen 18/19 så har ligan växt till hela 14 lag. Antalet spelare har dessutom mer än dubblats till över 250 personer, vilket gör ligan till Sveriges snabbast växande. Under helgen 20–21 oktober sker säsongspremiären när en fullspäckad omgång spelas i ATS- och Sporthallen i Östersund.