Basketen mest jämställd bland unga

Tänker du basket tänker du kanske mångfald? Det är inte fel men LOK-stödsiffror från Riksidrottsförbundet visar att basketen har den jämnaste könsfördelningen bland ungdomar upp till 20 år under åren 2014-2019.

Foto: Michael Erichsen, Bildbyrån

–  Det är viktigt för oss att alla ska ha samma möjlighet att spela basket och detta är ett besked i rätt riktning, samtidigt behöver vi fortsatt jobba hårdare för att det även ska få genomslag på ledarsidan och i styrelserummen. Men det är klart att det känns otroligt roligt att undersökningen visar att barn och ungdomar oavsett kön har samma möjlighet att spela basket, jag tror det är en oerhörd styrka för oss som sport om vi ser framåt i tiden, säger Svenska Basketbollförbundets ordförande Susanne Jidesten.

För att se det här innehållet från iof1.idrottonline.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.Ordförande Susanne Jidesten är även generalsekreterare för Friskis&Svettis och vill att fler ska få ta plats i idrottsrörelsen.

Basketen uppfanns 1891 av professor James Naismith för att ge studenterna på KFUM något att göra under vintersäsongen. Sporten skulle främja tekniken, kunna utövas av män och kvinnor och inte medföra skaderisk. I Sverige var den en kvinnlig gymnastikdirektör, Tekla Svedlund, som 1896 kom tillbaka från studier i USA med den nya sporten och introducerade den i Gävle för både pojkar och flickor. Och på den vägen är det.

2004 beslutade Svenska Basketbollförbundet om en jämställd resursfördelning mellan damlandslagsverksamheten och herrlandslagsverksamheten vilket var tidigt inom svensk idrott. Idag har Svenska Basketligan dam 14 lag och framtiden ser alltså även ljus ut för svenska basketdamer med de nyligen redovisade siffrorna. De visar alltså att basketen, strax före handbollen och simningen, har den jämnaste könsfördelningen bland barn och ungdomar upp till 20 år under åren 2014 till 2019.

För att se det här innehållet från iof1.idrottonline.se måste du ge ditt medgivande sidans topp.Nathaniel Nzonyansis KFUM Blackeberg vann tidigt SM-guld för damer och är idag en av Sveriges största idrottsföreningar med en bred basketverksamhet. Foto: Maria Clementsson.

En anledning till detta är också NBA:s och WNBA:s växande popularitet samt tillgängligheten i sociala media. Basketen är en sport av highlights och svenska ungdomar ser ofta LeBron James och svenska landslagsspelare i sina telefoner. Basketstjärnor har inte heller tvekat när det gäller att ta plats i samhällsdebatten och använda sin plattform för att driva sociala frågor. I en värld där kultur, sport, media och politik blir alltmer sammanblandat och där jämställdhet anses som en självklarhet har basketen hittat en naturlig och relevant plats. Den kommer fortsätta att växa tror Susanne Jidesten.

-  Ja, jag tror att vi bara har sett början på detta i Sverige. Det finns liksom inga trendmätningar som talar mot en global sport med starkt fokus på jämställdhet och inkludering. Nej, vårt fokus är tvärtom att driva på denna utveckling i Sverige och vara ett lokomotiv för att fler ska ta våga ta och få en plats i svensk basket på alla nivåer, avslutar Jidesten.

Foto: Michael Erichsen, Bildbyrån