Basketlag för unga med autism laddar för sin första turnering någonsin

18.10.2016 16:00 | Spendrups Bryggeri AB

Sofia Nybom är en sann eldsjäl som har startat basketlaget AIK Stars för ungdomar med autism. Nu uppmärksammas hennes engagemang av Loka Heroes. Med stöd från Loka Heroes kommer AIK Stars bland annat åka på sin allra första turnering.

Initiativtagaren Sofia jobbade tidigare som lärare för en klass med autistiska ungdomar. Hon märkte snabbt att unga med autism inte idrottar på samma villkor som andra ungdomar. Det ville Sofia ändra på. Därför startade hon basketlaget AIK Stars. Laget består idag av sju ungdomar i åldrarna 8-15 år och tränar på söndagar i Vasalundshallen.

”AIK Stars är ett gäng grymma tjejer och killar som älskar basket. Det ska bli så roligt att få åka på en resa tillsammans. Det hade inte varit möjligt utan stöd från Loka Heroes som jag uppskattar mycket,” säger Sofia Nybom.

Loka Heroes är ett projekt från Loka och Svenska Basketbollförbundet som peppar och stöttar människor som gör skillnad i samhället med hjälp av basket. Loka Heroes kommer hjälpa Sofia och AIK Stars med kommunikation för att nå ut till fler unga med autism, samt en resa till Göteborg 19-20 november där laget ska delta i sin första turnering. AIK Stars ska också få sina första egna matchdräkter.

”Det här är en målgrupp som är i stort behov av aktiviteter och därför var det en självklarhet för oss i juryn att Sofia skulle bli en Loka Hero. Hon gör ett grymt jobb och det ska bli spännande att följa AIK Stars på resan till Göteborg men också på resan mot mer basket,” säger Fredrik Spendrup, VD Spendrups Bryggeri och medlem i Loka Heroes Jury.

Med i juryn är också Amanda Zahui, basketspelare i WNBA, Ison&Fille, hip-hop artister, Lena Wallin Kantzy, Generalsekreterare Svenska Basketbollförbundet och Anna Lidström, Marknadschef Loka.  ./.

Mer info

Länkar:

Kolla in Loka Heroes lanseringsfilm med Ison & Fille  - https://www.youtube.com/watch?v=UJpu0MqlujY

Läs mer om projektet här – www.lokaheroes.se

Intervju med Fredrik Spendrup -  https://youtu.be/bYrgwdgjf2c

Loka Heroes på Facebook - https://www.facebook.com/lokaheroes/

Kontaktuppgifter:

Presschef Spendrups: Rose–Marie Hertzman  Rose-Marie.Hertzman@spendrups.se   070-283 02 75

Marknadschef Loka: Anna Lidstöm   anna.lidstrom@spendrups.se 070-182 78 73

Marknadsansvarig SBBF – Johannes Wohlert johannes.wohlert@basket.se 070-435 99 25

Projektledare SBBF: Mats Elsnitz  mats.elsnitz@basket.se 070-676 45 20

Ansvarig byrå: Håkanson United sofia@hakanson-united.se 072-222 42 10

OM LOKA

Loka, som är marknadsledare på smaksatt vatten, kommer från hälsokällan i Bergslagen. Människor har vallfärdat till hälsokällan i flera århundraden för att dricka av det mytomspunna vattnet. Innan vattnet tappas på flaska, kolsyras det lätt, salter tillsätts för att uppnå ett önskat mineralinnehåll och naturliga aromer tillsätts för att ge den goda smaken. Loka innehåller varken socker, sötningsmedel eller kalorier.

OM SVENSKA BASKETBOLLFÖRBUNDET

Svenska Basketbollförbundet vill att basketen blir Sveriges mest tillgängliga nationalsport. För oss betyder det att alla ska känna sig välkomna oavsett vem man är, var man bor eller var man kommer ifrån. På ungdomsnivå spelar vi Easy Basket utan tabeller, på gatan lirar vi 3x3 streetbasket och på elitnivå imponerar våra stjärnor i landslag, NBA, WNBA och Basketligorna. Vi har 80 000 medlemmar och 35 000 aktiva spelare över hela Sverige.

Spendrups Bryggeri grundades 1897. Vi är ett bryggeri med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups Bryggeri,  Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Briska, El Coto, Gallo m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende bryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 900 medarbetare och omsätter ca 3,3 MDKR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri.  www.spendrups.se

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i femte generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 950 medarbetare och omsätter cirka 3,3 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, Hellefors Bryggeri och BIBAB. www.spendrups.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Nu korar vi Sveriges Bästa Gin & Tonic!6.4.2017 10:30Pressmeddelande

Söndagen den 9 april är det internationella GT-dagen. Det firar Schweppes med att öppna anmälan till tävlingen Sveriges Bästa Gin & Tonic. GT är en älskad klassiker som kan varieras i det oändliga. Frågan är vem som gör den bästa. För tredje året i rad anordnar Schweppes tävlingen tillsammans med Nöjesguiden. Nytt för i år är att bartenders och amatörer tävlar sinsemellan. Finalen går av stapeln den 26 augusti på Gamla Riksarkivet i Stockholm.