Svenska BasketbollförbundetSvenska Basketbollförbundet

Basketlandslagens nya landslagsdräkter - för jämlikhet

Inför de kommande kvalmatcherna i november presenteras nu de nya landslagsdräkterna för både dam- och herrlandslagen. Med ett helt nytt ställ vill Svenska Basketbollförbundet lyfta sin värdegrund, visa vad Svensk Basket står för och göra avtryck även utanför sidlinjerna.

De nya dräkterna för de svenska landslagen är mycket mer än tyget de är gjorda av. Att spela för det svenska landslaget är att våga satsa mot alla odds. När damlandslaget går till OS-kval, när herrlandslaget besegrar Turkiet i Globen eller när nästa generation står och nöter skott på en uteplan iklädda landslagets matchlinnen så ska inställningen vara att ingenting är omöjligt och att framgång uppnår vi tillsammans.

– Det finns inget annat mindset för oss än att våga tro, att spränga barriärer och att sätta stolthet i att varje dag agera som om vore vi världsmästare. Vi kommer att falla många gånger men vi kommer alltid att resa oss och bli bättre för varje gång. Denna inställning och inkludering är vad vi vill stå för, och vi vill låta landslagsdräkterna bli symbolen för detta budskap, säger Fredrik Joulamo, tf generalsekreterare för Svenska Basketbollförbundet.

Dräkten ska symbolisera Svensk Baskets värdegrund. Olikheter är vägen till framgång, se hela människan, våga ta ställning. Därför kommer denna första version av matchdräkten att ha ordet EQUALITY på magen. Svensk Basket står för jämlikhet i ordets alla aspekter.

Tidigare i år presenterades adidas som exklusiv textilpartner till SBBF och de svenska basketlandslagen vilket gör att alla dam- herr- och juniorlandslag nu spelar i adidas. Avtalet som produktleverantör innebär ett nära samarbete med förbundet, lagen och spelarna för att kunna ta fram de absolut bästa produkterna.

- Den värdegrund Svenska Basketbollförbundet står på går hand i hand med våra värderingar på adidas och här har vi ett perfekt exempel på att sporten har styrkan och möjligheten att påverka människors liv. Ambitionen är att ta partnerskapet till nästa nivå och göra skillnad, så vi kommer fortsätta fylla samarbetet med spännande aktiviteter för att hjälpa till att manifestera denna värdegrund tillsammans, säger Elin Sundell Nilsson, Sports Marketing Director, adidas Norden.

Herr- och damseniorerna kommer att debutspela i de nya matchdräkterna under de kommande landskamperna mot Israel respektive Nederländerna och Kroatien i november.

Hemmadräkten går i en klassiskt gul färg med de klassiska ränderna, krage och tryck i mörkblått. Materialet är 100% PES-Mock eyelet-hydrophilic.

Matchdräkterna finns till försäljning via basketshop.se här >>>

Håll dig uppdaterad med basketnyheter från adidas via @adidasHoops på Instagram.

För ytterligare information, kontakta:

Henrik Hallberg

Nordic Snr PR Manager EIM & Newsroom, adidas