Basketlandslaget till Skåne

Det svenska herrlandslaget i basket kommer till Skåne för att spela EM-kvalmatch mot Danmark. Det är den första gången sedan 2001 som Malmö arrangerar en basketlandskamp av denna dignitet. – Vi tror på en fantastisk inramning i Baltiska hallen och på basketen i Skåne, vi känner medvind här och ska utnyttja det för att slå dansken, säger Svenska Basketbollförbundets landslagschef Fredrik Joulamo. Matchen spelas den 21 februari och det väntas också komma många danskar till matchen.

Efter förra årets VM-kval där bland annat Turkiet besegrades har Sverige nu inlett EM-kvalet. I den första omgången lottades Sverige in i en trelagsgrupp med Danmark och Vitryssland. Vinnaren i gruppen går direkt vidare till nästa kvalomgång medan tvåan och trean får försöka återkvala i augusti. En tråkig bortaförlust mot Danmark gav råg i ryggen till danskarna som nu tror sig ha goda chanser att knäppa svensken även i Malmö. För Sverige är matchen den näst sista i gruppen och en vinst med åtminstone fyra poäng är nödvändig för att en gruppseger ska bärgas. Det blir med andra ord en avgörande match som utspelas i Baltiska hallen. Lokalt arbetar SBBF med alla aktörer i basketen i Skåne för att göra det till en succé.

- Vi ser ett stadigt växande intresse för basket och det känns väldigt roligt att kunna ge alla basketintresserade en möjlighet att se riktigt bra basket på hemmaplan, säger Katarina Olsson som är klubbchef i Malbas. Evenemang bidrar till att skapa intresse för sporten och vi har för avsikt att fortsätta attrahera basketevenemang till Malmö i nära samarbete med Malmö stad.

För SBBF är arrangemanget viktigt av många skäl. – Vi ser ju hur mycket talanger som kommer från södra Sverige i basket och alla bollsporter. På herrsidan har vi ju spelare som Elijah Clarance, Simon Birgander, Carl Engström och Martin Pahlmblad och på damsidan Kalis Loyd, Paulina Hersler och många fler. Jag har själv varit verksam i skånsk basket i många år och ser den stora potentialen. Genom att arrangera en avgörande EM-kvalmatch i Skåne hoppas vi kunna ge alla klubbarna här en möjlighet att visa upp internationell basket för alla ungdomsspelare och deras föräldrar, säger Fredrik Joulamo.

Intresset för det svenska landslaget har ökat dramatiskt de senaste åren och både herrlandslaget och damlandslaget har slagit publikrekord flera gånger om. Senast i våras på Hovet då över 8000 personer kom till Hovet för att se Sverige besegra Turkiet.

– Vi känner att när man lyfter basket till denna nivå så gör vi sporten rättvisa, då blir det ett stort evenemang och fantastisk stämning. Jag har varit i Baltiska hallen och man får gåshud när man tänker på att den är fullsatt och att det regnar både dunkar och trepoängare inför galna svenskar och danskar på varsin sida. Önskar att matchen skulle spelas redan imorgon, säger SBBF:s marknadsansvarige Johannes Wohlert.

Johannes WohlertMarknads - och kommunikationsansvarig

Övergripande kommunikationsfrågor kring SBBF samt marknadsfrågor och kommersiella rättigheter.

Tel:08-699 63 07johannes.wohlert@basket.se