Bäst och sämst på social hållbarhet - hela listan över alla kommuner

Många förknippar nog FN-satsningen Agenda 2030 med klimat och miljö. Men Agenda 2030 handlar om så mycket mer.

Tre av de sjutton målen behandlar fattigdom, ojämlikhet samt fredliga och inkluderande samhällen.

DS har samlat dessa mål i kategorin ”Inkluderande samhällen” och jämfört hur väl Sveriges kommuner lever upp till de tre målen. Tolv variabler utgör grund för jämförelsen (se faktaruta).

Vår rankning visar att industriorten Filipstad i Värmlands län, med drygt 10 000 invånare, hamnar längst ned på listan över inkluderande samhällen. Kommunalstyrelsens ordförande Per Gruvberger (S) höjer inte på ögonbrynen när han får höra om placeringen.

– Jag är inte ett dugg förvånad. Vi vet att vi är den kommun som näst Malmö har flest socialbidragstagare.

Filipstad ligger särskilt dåligt till i fråga om variablerna unga i ekonomiskt utsatta hushåll, vuxna med långvarigt ekonomiskt bistånd och anmälda våldsbrott.

Kommunalrådet har problemanalysen klar.

– Vi får så många flyktingar som inte kan försörja sig själva att vi hamnar i en situation som inte är rimlig. Det här gäller även andra kommuner som redan från början var i ett utsatt ekonomiskt läge. Utan statlig hjälp har vi svårt att klara det här, säger han.

Essunga – en landsbygdskommun i Västra Götaland med knappt 6 000 invånare där Moderaterna fick över 40 procent av rösterna i senaste valet – toppar listan över kommunerna med mest inkluderande samhällen.

– Vårt integrationscenter har ett väldigt bra samarbete med näringslivet, och i andra mätningar har vårt näringslivsklimat rankats högt. Plus att vi i den här lilla kommunen känner varandra och är lösningsorienterade. Så de nyanlända kommer fort ut i arbete, säger kommunstyrelsens ordförande Daniel Andersson (M).