BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

Alla våra destinationer hade fantastiska säsonger med kyla och snö från mitten av december till mitten av april. Detta gjorde att vi kunde erbjuda bra skidåkning från start till slut, vilket vi har sett i antalet gäster i skidområdena. Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner, en ökning med cirka 404 000 dagar jämfört med föregående år. Bokade objektsdygn (genom SkiStars logiförmedling) ökade med 2,5 procent jämfört med föregående år till cirka 517 000.

Vinsten efter skatt ökade under verksamhetsåret med 99 miljoner kronor till 486 miljoner kronor vilket ger oss ökade möjligheter att fokusera och investera i SkiStars fortsatta utveckling.

En del av vår verksamhet är exploatering − vi utvecklar och säljer tomter för byggnation av privata fritidshus, vi bygger och säljer bostadsrätter, vi säljer veckoandelar genom vårt semesterkoncept Vacation Club och vi producerar även kommersiellt boende. Vår exploateringsverksamhet och försäljning av andelar inom Vacation Club har i år bidragit till resultatet med 146 miljoner kronor. Vi ser ingen minskning av intresset för våra exploateringsprojekt och vår prognos är att reavinsterna från vår exploatering stiger under nästa verksamhetsår.

Vi fortsätter koncentrera vår försäljning till skistar.com. Bokningsläget inför vintersäsongen 2018/19 är 5 procent högre än vid samma tidpunkt föregående år. Dryga 50 procent av den totala kapacitet som beräknas säljas under hela vintersäsongen är redan uppbokad. Störst tillväxt på de utländska marknaderna ser vi från England och Danmark. Det är också glädjande att se att SkiStars appar används av cirka 80 procent av våra gäster och att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 780 000.

Bygget av Scandinavian Mountains Airport, flygplatsen belägen mellan Sälen och Trysil, pågår enligt plan. Flygplatsen förväntas ge stora effekter på näringslivet i regionen och är viktig för vår satsning i Hundfjället, där vi planerar för en ny SkiStar Lodge och redan nu till vintern öppnar en 8-stolsexpresslift.

Vi är också titelsponsor till alpina VM i Åre under februari 2019. Att visa vår destination och vår plattform skistar.com för upp till 700 miljoner TV-tittare är i linje med vår strategi att locka fler utländska gäster till våra destinationer.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 3 oktober 2018 klockan 07.30 CET.

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 94 MSEK, 104 procent, till 184 MSEK (90) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det fjärde kvartalet förbättrades med 33 MSEK, 22 procent, till -117 MSEK (-150) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2:87 SEK (-3:78), en förbättring med 24 procent.

Helåret

• Nettoomsättningen för verksamhetsåret ökade med 230 MSEK, 10 procent, till 2 536 MSEK (2 306) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för verksamhetsåret förbättrades med 99 MSEK, 26 procent, till 486 MSEK (387) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 12:49 SEK (9:96), en förbättring med 26 procent.
  • Styrelsen föreslår en vinstutdelning om 7:00 SEK (5:50) per aktie, motsvarande totalt 274 MSEK (216).

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Närmare till Sälen och Trysil med flyg från fem svenska städer i vinter22.5.2019 07:08:43 CESTPressmeddelande

Nu blir det både enklare och snabbare att nå Sveriges och Norges största skidorter, Sälen och Trysil, med BRA-flyg från Stockholm, Göteborg, Malmö, Ängelholm och Växjö. Accessen till skidåkning i två länder blir en av världens bästa med endast 10 minuter transfertid till Sälens närmast belägna skidområde - Hundfjället och bara 40 minuter till Trysil från den nya flygplatsen Scandinavian Mountains Airport.

Äggstra bra påskväder i fjällen11.4.2019 06:50:00 CESTPressmeddelande

Alla väderprognoser visar att vädret kommer vara på topp under påsken i fjälltrakterna. Den senaste tidens påfyllning av vårsnö och kalla nätter har gjort att skidåkningen under den sena påsken har ovanligt fina förutsättningar. Snödjupet på SkiStars Skandinaviska skidorter visar på mellan 85-115 cm och det ackumulerade snödjupet under säsongen är i närheten av förra årets exceptionella mängder i Sälen, Vemdalen och Åre.

SkiStar Winter Games Sälen – vinterns stora skidfest fortsätter utvecklas med landslagsstjärnorna5.4.2019 08:56:03 CESTPressmeddelande

SkiStar Winter Games i Sälen som i år kickstartar tisdag 9 april med svenska mästerskapet i storslalom är för många i svenska skidvärlden den absoluta höjdpunkten på säsongen. Här möts blivande stjärnor och dagens elit med de svenska landslagsåkarna som självklart deltar. Det ständigt växande evenemanget utökas nu med två nyheter, en lagparallell-tävling där landslagsåkare deltar, och utomhus-afterski som avslutar vinterns stora skidfest.

Säsongsavslutningen i Åre utökas med ännu fler boenden och Åre Sessions-artister2.4.2019 10:22:24 CESTPressmeddelande

Med mindre än en månad kvar och för tredje året i rad lockar säsongsavslutningen Åre Winter Finale 25-28 april ännu fler stora artister genom Åre Sessions. Tunga namn som Timbuktu & Damn!, Ceasars, Sarah Klang, Little Simz, Seinabo Sey och Fricky är klara sedan tidigare, nu får de sällskap av nio akter till och fastställer lineupen för festivalens tredje upplaga. Centrala Åre har varit nästintill fullbokat 2017 och 2018, nu öppnas det upp för fler boenden att boka och mer skidåkning under avslutningshelgen.

SkiStar bygger världens längsta gondol mellan Sälen och Trysil1.4.2019 07:05:00 CESTPressmeddelande

Med cirka en månad kvar av skidsäsongen släpper SkiStar en av sina stora nyheter för vintersäsongen 19/20: Norges och Sveriges största skidorter, Trysil och Sälen, kommer att bindas samman med en 45 km lång, världsunik gondolbana och bilda SkiStar Trysil Sälen Resort. Gondolliften sträcker sig över två länder och är en del av utvecklingen kring Scandinavian Mountains Airport som invigs i december 2019. Flygplatsen ligger mindre än 10 minuter från Hundfjället i Sälen och 40 minuter från Trysil.