BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

Alla våra destinationer hade fantastiska säsonger med kyla och snö från mitten av december till mitten av april. Detta gjorde att vi kunde erbjuda bra skidåkning från start till slut, vilket vi har sett i antalet gäster i skidområdena. Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner, en ökning med cirka 404 000 dagar jämfört med föregående år. Bokade objektsdygn (genom SkiStars logiförmedling) ökade med 2,5 procent jämfört med föregående år till cirka 517 000.

Vinsten efter skatt ökade under verksamhetsåret med 99 miljoner kronor till 486 miljoner kronor vilket ger oss ökade möjligheter att fokusera och investera i SkiStars fortsatta utveckling.

En del av vår verksamhet är exploatering − vi utvecklar och säljer tomter för byggnation av privata fritidshus, vi bygger och säljer bostadsrätter, vi säljer veckoandelar genom vårt semesterkoncept Vacation Club och vi producerar även kommersiellt boende. Vår exploateringsverksamhet och försäljning av andelar inom Vacation Club har i år bidragit till resultatet med 146 miljoner kronor. Vi ser ingen minskning av intresset för våra exploateringsprojekt och vår prognos är att reavinsterna från vår exploatering stiger under nästa verksamhetsår.

Vi fortsätter koncentrera vår försäljning till skistar.com. Bokningsläget inför vintersäsongen 2018/19 är 5 procent högre än vid samma tidpunkt föregående år. Dryga 50 procent av den totala kapacitet som beräknas säljas under hela vintersäsongen är redan uppbokad. Störst tillväxt på de utländska marknaderna ser vi från England och Danmark. Det är också glädjande att se att SkiStars appar används av cirka 80 procent av våra gäster och att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 780 000.

Bygget av Scandinavian Mountains Airport, flygplatsen belägen mellan Sälen och Trysil, pågår enligt plan. Flygplatsen förväntas ge stora effekter på näringslivet i regionen och är viktig för vår satsning i Hundfjället, där vi planerar för en ny SkiStar Lodge och redan nu till vintern öppnar en 8-stolsexpresslift.

Vi är också titelsponsor till alpina VM i Åre under februari 2019. Att visa vår destination och vår plattform skistar.com för upp till 700 miljoner TV-tittare är i linje med vår strategi att locka fler utländska gäster till våra destinationer.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 3 oktober 2018 klockan 07.30 CET.

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 94 MSEK, 104 procent, till 184 MSEK (90) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det fjärde kvartalet förbättrades med 33 MSEK, 22 procent, till -117 MSEK (-150) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2:87 SEK (-3:78), en förbättring med 24 procent.

Helåret

• Nettoomsättningen för verksamhetsåret ökade med 230 MSEK, 10 procent, till 2 536 MSEK (2 306) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för verksamhetsåret förbättrades med 99 MSEK, 26 procent, till 486 MSEK (387) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 12:49 SEK (9:96), en förbättring med 26 procent.
  • Styrelsen föreslår en vinstutdelning om 7:00 SEK (5:50) per aktie, motsvarande totalt 274 MSEK (216).

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Över 10 klara artister för Åre Sessions 201918.12.2018 10:00Pressmeddelande

För tredje året i rad avslutas skidsäsongen i Åre med en skidfest endast värdig landets främsta skidort. Festivalen Åre Sessions gör nedslag i Åre under Åre Winter Finale, den 25-28 april 2019 – med musik som tar plats över hela byn och på berget. Tidigare i höst har man presenterat namn som Timbuktu & Damn!, Caesars, Sarah Klang och Little Simz och nu fylls alltså lineupen på med ytterligare ett gäng artister. Festivalen som redan första året gjorde succé, växte och lockade rekordmånga besökare 2018 och förväntas nu nå nya höjder 2019. I Åre är skidsäsongen redan i full gång och med mindre än 50 dagar kvar till alpina VM meddelas en mängd klara artister för avslutningshelgen.

Samarbete leder till 40 nya laddplatser för elbilar och laddhybrider i Åre13.12.2018 15:00Pressmeddelande

Nu blir det enklare att ta elbilen till fjällen – Fortum Charge & Drive installerar nu laddstolpar för normalladdning av elbilar samt laddhybrider. Dessa laddstolpar kommer vara fördelade på 3 stycken parkeringar- 7 laddstolpar i Duved, 8 laddstolpar vid liften ”VM-8:an” och 5 laddstolpar vid Rödkulleliften. Detta ger totalt 40 stycken laddplatser för elbilar och laddhybrider.

Populära InspireUs växer och arrangerar fullspäckade aktivitetshelger på flera av SkiStars skidorter11.12.2018 13:00Pressmeddelande

I sex år har InspireUs jobbat för att inspirera tjejer till att ta mer plats inom action- och livstilssporter i Sverige. Initiativet startade som en blogg och har vuxit från digitala möten till dagar på fjället fyllda med pepp och personlig utveckling inom skid- och snowboardåkning. Nu tar de nästa steg och bjuder in till fullspäckade aktivitetshelger på SkiStars skidorter i Sälen och Åre.

Stort intresse för skidåkning - skidtestarhelgen i Sälen besöktes av rekordmånga10.12.2018 17:50Pressmeddelande

I helgen var det Ski Test Weekend i ett vinterklätt Sälen. En tydlig markering att skidsäsongen startat på allvar. Det var många som kom till Sälen för att njuta av årets första skidåkning och testa årets nyheter inom alpin utrustning. Skidområdena Lindvallen och Tandådalen hade över 13 000 skidåkare vilket var en ökning med 25 procent jämfört med förra årets skidtestarhelg och nytt rekord för SkiStar Sälens skidtestarhelg.