BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

Alla våra destinationer hade fantastiska säsonger med kyla och snö från mitten av december till mitten av april. Detta gjorde att vi kunde erbjuda bra skidåkning från start till slut, vilket vi har sett i antalet gäster i skidområdena. Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner, en ökning med cirka 404 000 dagar jämfört med föregående år. Bokade objektsdygn (genom SkiStars logiförmedling) ökade med 2,5 procent jämfört med föregående år till cirka 517 000.

Vinsten efter skatt ökade under verksamhetsåret med 99 miljoner kronor till 486 miljoner kronor vilket ger oss ökade möjligheter att fokusera och investera i SkiStars fortsatta utveckling.

En del av vår verksamhet är exploatering − vi utvecklar och säljer tomter för byggnation av privata fritidshus, vi bygger och säljer bostadsrätter, vi säljer veckoandelar genom vårt semesterkoncept Vacation Club och vi producerar även kommersiellt boende. Vår exploateringsverksamhet och försäljning av andelar inom Vacation Club har i år bidragit till resultatet med 146 miljoner kronor. Vi ser ingen minskning av intresset för våra exploateringsprojekt och vår prognos är att reavinsterna från vår exploatering stiger under nästa verksamhetsår.

Vi fortsätter koncentrera vår försäljning till skistar.com. Bokningsläget inför vintersäsongen 2018/19 är 5 procent högre än vid samma tidpunkt föregående år. Dryga 50 procent av den totala kapacitet som beräknas säljas under hela vintersäsongen är redan uppbokad. Störst tillväxt på de utländska marknaderna ser vi från England och Danmark. Det är också glädjande att se att SkiStars appar används av cirka 80 procent av våra gäster och att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 780 000.

Bygget av Scandinavian Mountains Airport, flygplatsen belägen mellan Sälen och Trysil, pågår enligt plan. Flygplatsen förväntas ge stora effekter på näringslivet i regionen och är viktig för vår satsning i Hundfjället, där vi planerar för en ny SkiStar Lodge och redan nu till vintern öppnar en 8-stolsexpresslift.

Vi är också titelsponsor till alpina VM i Åre under februari 2019. Att visa vår destination och vår plattform skistar.com för upp till 700 miljoner TV-tittare är i linje med vår strategi att locka fler utländska gäster till våra destinationer.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 3 oktober 2018 klockan 07.30 CET.

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 94 MSEK, 104 procent, till 184 MSEK (90) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det fjärde kvartalet förbättrades med 33 MSEK, 22 procent, till -117 MSEK (-150) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2:87 SEK (-3:78), en förbättring med 24 procent.

Helåret

• Nettoomsättningen för verksamhetsåret ökade med 230 MSEK, 10 procent, till 2 536 MSEK (2 306) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för verksamhetsåret förbättrades med 99 MSEK, 26 procent, till 486 MSEK (387) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 12:49 SEK (9:96), en förbättring med 26 procent.
  • Styrelsen föreslår en vinstutdelning om 7:00 SEK (5:50) per aktie, motsvarande totalt 274 MSEK (216).

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Stenmark, Pärson & Aamodt m. fl. spred skidglädje i Åre13.2.2019 21:11:38Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar är titelsponsor för alpina VM i Åre och har med sitt sponsorskap en målsättning att sprida skidglädje och inspirera till skidåkning. Mitt under skidfesten i Åre spreds extra mycket skidglädje då tävlingen SkiStar Invitational genomfördes i VM-arenan. I en unik parallellslalomtävling tävlade några av världens mest kända skidlegendarer. Tävlingen arrangerades genom ett unikt samarbete med Thomas Fogdös stiftelse Active Life Foundation och Right to Play.

En vecka kvar tills invigningen av alpina VM i Åre 2019 - Information om SkiStars Press Service28.1.2019 16:10:13Pressinbjudan

Nedräkningen har startat på allvar och snart dras världens fokus mot Åre och Sverige för alpina VM 2019. SkiStar är stolt presenting partner för det prestigefyllda världsmästerskapet som för tredje gången går av stapeln i Åre. Skidvärlden blickar mot SkiStars internationellt kända Åre i Sverige från 4 till 17 februari, då FIS World Ski Championships pågår i denna lilla världskända by som blir till ett alpint nav med 600 tv-timmar planerade för 700 miljoner tittare världen över. I mitten av National Arenan på officiella mediecentret har SkiStar en press service disk.

10 days until the Alpine World Championship in Åre - Information about SkiStar´s press service25.1.2019 16:07:33Pressinbjudan

THE COUNTDOWN BEGINS AS THE EYES OF THE WORLD FOCUS ON ÅRE, SWEDEN FOR THE FIS ALPINE WORLD SKI CHAMPIONSHIPS. SkiStar is the host and proud presenting partner of the prestigious FIS Alpine World Ski Championships at its flagship resort Åre. The world of skiing will turn its gaze to SkiStar’s flagship resort of Åre in Sweden from 4th – 17th February, as the FIS Alpine World Ski Championships get underway at this dynamic alpine hub, with 600 television hours scheduled for 700 million viewers. At the heart of the National Arena, SkiStar will have a press service desk at the media center.

Succé för familjeveckor mellan skolloven – ökning med 10 % fler skidskolebarn24.1.2019 06:50:00Pressmeddelande

Barnfamiljers intresse för skidresor mellan skolloven växer – antalet skidskolebarn under Valles familjeveckor ökar och intresset för att boka vårvinterveckor blir bara större. Inbokade skidskolebarn är just nu 10 %* fler än under föregående års familjeveckor med Valle. Förra året testades även Valles vårvinterveckor med gratis skidskola och skidhyra till förskolebarn och det blev populärt. Nu 2019 finns flera veckor att välja bland i mars-april.

SkiStar utvecklar handelsområde i Lindvallen, Sälen, där ICA etablerar ICA Supermarket21.12.2018 08:18:59Pressmeddelande

Utvecklingen av SkiStar Sälen som en ”Internationell Fjällresort”, från Hundfjället i väster till Lindvallen i öster, tar nästa steg genom ett nytt handelsområde i direkt anslutning till Fjällvägen vid Circle-K i Lindvallen. Handelsområdet innehåller tre fastigheter om totalt 10.000 kvm, varav en fastighet om ca 3.500 kvm har förvärvats av ICA Fastigheter som kommer att bygga en ICA Supermarket.