BÄSTA ÅRET NÅGONSIN – STORA FÖRHOPPNINGAR PÅ KOMMANDE VINTERSÄSONG

Som en kommentar till aktuellt läge i SkiStar säger VD Mats Årjes: Med verksamhetsåret 2017/18 bakom oss är jag stolt över att vi kan presentera ännu ett rekordår för SkiStar! Vi visar tillväxt i de flesta av våra verksamhetsgrenar. Valles vinterveckor i januari, lovperioderna, konferensverksamheten SkiStar Business samt SkiStarshop är alla starka bidrag till resultatförbättringen. Vårt erbjudande står starkt!

Alla våra destinationer hade fantastiska säsonger med kyla och snö från mitten av december till mitten av april. Detta gjorde att vi kunde erbjuda bra skidåkning från start till slut, vilket vi har sett i antalet gäster i skidområdena. Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner, en ökning med cirka 404 000 dagar jämfört med föregående år. Bokade objektsdygn (genom SkiStars logiförmedling) ökade med 2,5 procent jämfört med föregående år till cirka 517 000.

Vinsten efter skatt ökade under verksamhetsåret med 99 miljoner kronor till 486 miljoner kronor vilket ger oss ökade möjligheter att fokusera och investera i SkiStars fortsatta utveckling.

En del av vår verksamhet är exploatering − vi utvecklar och säljer tomter för byggnation av privata fritidshus, vi bygger och säljer bostadsrätter, vi säljer veckoandelar genom vårt semesterkoncept Vacation Club och vi producerar även kommersiellt boende. Vår exploateringsverksamhet och försäljning av andelar inom Vacation Club har i år bidragit till resultatet med 146 miljoner kronor. Vi ser ingen minskning av intresset för våra exploateringsprojekt och vår prognos är att reavinsterna från vår exploatering stiger under nästa verksamhetsår.

Vi fortsätter koncentrera vår försäljning till skistar.com. Bokningsläget inför vintersäsongen 2018/19 är 5 procent högre än vid samma tidpunkt föregående år. Dryga 50 procent av den totala kapacitet som beräknas säljas under hela vintersäsongen är redan uppbokad. Störst tillväxt på de utländska marknaderna ser vi från England och Danmark. Det är också glädjande att se att SkiStars appar används av cirka 80 procent av våra gäster och att engagemanget i SkiStars kundklubb MySkiStar fortsätter att öka. Antalet registrerade medlemmar är nu över 780 000.

Bygget av Scandinavian Mountains Airport, flygplatsen belägen mellan Sälen och Trysil, pågår enligt plan. Flygplatsen förväntas ge stora effekter på näringslivet i regionen och är viktig för vår satsning i Hundfjället, där vi planerar för en ny SkiStar Lodge och redan nu till vintern öppnar en 8-stolsexpresslift.

Vi är också titelsponsor till alpina VM i Åre under februari 2019. Att visa vår destination och vår plattform skistar.com för upp till 700 miljoner TV-tittare är i linje med vår strategi att locka fler utländska gäster till våra destinationer.

Denna information är sådan information som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 3 oktober 2018 klockan 07.30 CET.

Fjärde kvartalet

• Nettoomsättningen för det fjärde kvartalet ökade med 94 MSEK, 104 procent, till 184 MSEK (90) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för det fjärde kvartalet förbättrades med 33 MSEK, 22 procent, till -117 MSEK (-150) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -2:87 SEK (-3:78), en förbättring med 24 procent.

Helåret

• Nettoomsättningen för verksamhetsåret ökade med 230 MSEK, 10 procent, till 2 536 MSEK (2 306) jämfört med föregående år.
  • Resultat efter skatt för verksamhetsåret förbättrades med 99 MSEK, 26 procent, till 486 MSEK (387) jämfört med föregående år.
  • Resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till 12:49 SEK (9:96), en förbättring med 26 procent.
  • Styrelsen föreslår en vinstutdelning om 7:00 SEK (5:50) per aktie, motsvarande totalt 274 MSEK (216).

Ytterligare information lämnas av:

Mats Årjes, Verkställande direktör tel +46 (0)280 880 80

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör tel +46 (0)280 880 80

SkiStar AB (publ) är noterat på Nasdaq Stockholm, segment Mid Cap. Koncernen äger och driver alpina skidanläggningar i Sälen, Åre och Vemdalen samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal och Trysil i Norge samt St Johann in Tirol i Österrike. Marknadsandelen är i Sverige 50%, i Norge 31 % och totalt i Skandinavien 41 %. Kärnverksamheten är alpin skidåkning med gästens skidupplevelse i centrum. Verksamheten delas in i de tre segmenten; Skidanläggningar - Drift, Infrastruktur och Exploatering.

Stort intresse för SkiStar Vacation Club i Åre som nu erbjuder bättre sovkomfort5.10.2018 10:26Pressmeddelande

SkiStar Vacation Club startades för nio år sedan i Lindvallen och har sedan dess utvecklat ett högkvalitativt, tryggt och flexibelt andelsägande av fjällnära boenden. Nu växer SkiStar Vacation Club genom öppning av nya boendet Åre Village. I samband med öppningen erbjuds skönare sömn genom personligt anpassad sovkomfort. Intresset har varit stort redan från säljstarten av Åre Village.

SkiStar's winter news: Unique venture set to take SkiStar's ski resort in Sälen to the top -Åre to host the Alpine World Ski Championships13.9.2018 11:42Pressmeddelande

Ski travel operator SkiStar is investing heavily to develop Hundfjället in Sälen into a world-class ski resort. Scandinavia's newest express lift will be making its debut this winter, while a new accommodation concept and a brand new international airport will be opening within a few years and making the resort completely unique. Other highlights this winter include a number of new developments for families with children and the FIS Alpine World Ski Championships in Åre.

SkiStars vinternyheter: Unik satsning i Sälen ska ta Hundfjället till toppen - Åre står värd för alpina VM13.9.2018 06:50Pressmeddelande

Skidreseföretaget SkiStar storsatsar för att utveckla Hundfjället i Sälen till en skidresort i världsklass. Redan nu i vinter är det premiär för Skandinaviens modernaste expresslift och inom några år öppnar ett nytt boendekoncept och en internationell flygplats som gör resmålet helt unikt. Andra höjdpunkter i vinter är ett flertal nyheter för barnfamiljer samt alpina världsmästerskapen i Åre.

Attraktiv arbetsgivare för unga5.9.2018 09:00Pressmeddelande

Det är populärt att söka jobb i fjällvärlden trots stark arbetsmarknad och mindre årskullar. Reseföretaget SkiStar får varje år in tusentals nya ansökningar till sina Skandinaviska skidorter i Sälen, Åre, Vemdalen, Hemsedal och Trysil. I år sökte nära 3 000 personer under ansökningsperioden 1 augusti till 1 september. I likhet med tidigare år är de flesta sökande under 26 år. Åre, arrangör för alpina VM 2019, är mest populär av SkiStars skidorter.

En fantastisk vintersäsong bakom ökade intäkter och rekordresultat för niomånadersperioden20.6.2018 07:51Pressmeddelande

- Med vintern bakom oss kan vi än en gång presentera det bästa niomånadersresultatet i SkiStars historia. När vi summerar säsongen har vi på alla våra destinationer kunnat erbjuda våra gäster en fantastisk skidåkning från uppstart i december fram till säsongsslut, säger SkiStars VD Mats Årjes. VD Mats Årjes fortsätter; Antalet skiddagar, där en skiddag motsvarar en dags skidåkning med ett SkiPass, uppgår till 5,8 miljoner vilket är över 7 procent bättre än föregående år. Den ökade gästvolymen är huvudanledningen till det förbättrade resultatet. Inte bara våra lovperioder utan även fokusområden som Valles Vinterveckor i januari samt konferensverksamheten SkiStar Business visar fortsatt tillväxt. Reavinsterna från våra exploateringsprojekt är 21 MSEK lägre än föregående år men ska ses i ljuset av att affärerna är relativt oregelbundna i tid. Vi ser ingen avmattning i intresset från företag och privatpersoner att investera i boenden på destinationer där vi är verksamma. Bokade objektsdygn

SkiStars framgångsrika barnkoncept flyttar in på Holiday Club i Åre31.5.2018 09:00Pressmeddelande

Skidreseföretagets barnkoncept med Snögubben Valle har charmat många barn och föräldrar runt om på SkiStars skidorter sedan 2013. Snart flyttar Valle in på familjeanläggningen Holiday Club i Åre som med det stärker och utvecklar sitt utbud till barnfamiljer. - Vi är väldigt glada att kunna samarbeta med SkiStars barnkoncept och genom det stoltsera med högkvalitativa upplevelser för våra familjegäster. Valle står för en aktiv livsstil och en sund värdegrund kopplat till mat vilket passar oss perfekt, säger Pernilla Gravenfors VD på Holiday Club i Åre. Barnkonceptet smygstartar redan nu i sommar under Holiday Clubs familjeveckor. Lagom till höstlovet växlas aktivitetsutbudet upp med Valle. Med start vintern 18/19 finns ett anpassat aktivitetsprogram med Valle samt Valles barnbuffé och menyer som inspirerar barn till att äta varierat och hälsosamt. Ett tacksamt koncept för föräldrar som slipper tjata på sina barn under semestern. - Det passar oss oerhört bra med Holiday Club som samarbets