Bästa & Billigaste Elavtal: Jämför Elbolag och Elpriser

Hemfakta annonserar nu sin stora jämförelse av elbolag & elavtal på den Svenska marknaden. Det finns en mängd olika elleverantörer på marknaden som erbjuder olika former av elavtal. Att välja rätt elavtal för just dig kan därför kännas något krångligt.

Bästa & billigaste elavtal just nu

1. Fortum

Fortum är ett finländskt energiföretag vars fokus ligger på att producera ren energi till privatpersoner och företag. Fortum erbjuder även lösningar inom värme, kyla, återvinning och avfallshantering. Fortum är verksamma i över 40 länder och är också den tredje största producenten av koldioxidfri el i Europa. Hos Fortum får du som kund alltid 100% fossilfri el och de arbetar ständigt för att utveckla nya innovativa lösningar för att förbättra framtidens elkonsumtion.

2. Greenely

Greenely är ett nytänkande elbolag med användaren i fokus. Genom elavtalet får du tillgång till en modern app som hjälper dig optimera elförbrukninge i ditt hem och på så sätt sänka elräkningen. Det som sticker ut med denna aktör är att de inte tar något som helst påslag på elen du förbrukar, istället tas en månadsavgift om 69 kr ut för alla de funktioner appen erbjuder.

3. Telge Energi

Telge Energi är ett svenskt elbolag från Södertälje. Elen som Telge Energi producerar är helt fossilfri och kommer från vatten, vind och sol. Denna aktör är ett nytänkande bolag som vågar utmana branschen. De har från start arbetat för minskade elpriser och billigare elavtal. De vill också göra det enklare för människor att agera hållbart. Telge Energi vill nu satsa mer på svensk solkraft men också på att göra vattenkraften mer hållbar och skonsammare mot vår natur.

4. Göta Energi

Göta Energi är ett Göteborgsbaserat elhandelsbolag som sedan 2017 ägs av Fortum. Göta Energi är en utmanare till de äldre traditionella elbolagen. De har som fokus att erbjuda trygg el till ett billigt pris och erbjuder en mängd alternativ när det kommer till elavtal. De är dessutom idag ett av de elbolag som växt mest i Sverige de senaste 5 åren. Som kund hos Göta Energi får du alltid en timme gratis el varje dag. Detta oavsett tid på året. Du har också möjlighet att själv välja vart elen kommer ifrån.

5. Skellefteå Kraft

Skellefteå Kraft är ett kraftaktiebolag och en producent av elkraft. Bolaget är den femte största kraftproducenten i Sverige och de äger även egna elnät. Hos Skellefteå Kraft kan du som kund teckna ett elavtal med 100 % förnybar el men också få finansiellt stöd vid köp av solceller. Hos Skellefteå Kraft ligger fokus på förnybar energi. Detta genom att på flera sätt engagera sig i diverse projekt som främjar förnybar energi. De arbetar också för att själva kunna erbjuda sina kunder tjänster och lösningar som förenklar valet att välja förnybart.

Vilket är det bästa elavtalet?

Det bästa elavtalet just nu är från elbolaget Fortum. Elavtalet är bäst i test eftersom att du som kund alltid får 100% fossilfri energi och samt att du kan välja mellan fast eller rörligt elrpis. Du är samtidigt med och stöttar diverse projekt som Fortum själva driver för en renare värld utan fossila avfall.

Som kund hos Fortum kan du alltså välja att teckna ett rörligt eller fast elavtal. Du har alltid en nöjd-kund-garanti och erbjuds dessutom gratis energirådgivning. Är du student eller senior får du också fri månadsavgift i ett år samt ett rabatterat pris på ditt elavtal.

Så hittar du det bästa & billigaste elbolaget

Att hitta det bästa och billigaste avtalet kan vara svårt. Det finns ju trots allt så många alternativ att välja mellan idag när det kommer till elbolag och elavtal. Nedan har vi därför sammanställt en checklista för hur du bör gå tillväga.

1. Jämför elbolag & elavtal

Att jämföra elavtal är viktigt för att ta ett välgrundat beslut när du väljer elavtal. När du jämför elavtal finns det ett par saker som är extra viktiga att tänka på. Däribland påslaget på elen, fasta avgifter, månadsavgiften och bindningstiden. Ett påslag innebär att elbolagen tar ut en extra avgift utöver marknadspriset. Detta påslag brukar generellt ligga på mellan 3 - 8 öre/kWh exklusive moms.

De fasta avgifterna är avgifter som elbolaget tar ut för att administrera elcertifikatet, avgifter för kraftnätet samt för inköp av ursprungsmärkning. Utöver denna kostnad tillkommer också ofta en månadsavgift på omkring 30 - 50 kronor inklusive moms. När du jämför elavtal och bolag sinsemellan bör du också kontrollera bindningstiden. Ofta har enbart fasta elavtal bindningstid. Ett rörligt avtal kommer numera i regel alltid utan bindningstid.

2. Besök elleverantörens hemsida & bli kund

När du väl har jämfört olika elavtal och elleverantörer sinsemellan och hittat ett alternativ som passar dig och din ekonomi bäst är det dags att bli kund hos den valda leverantören. Detta gör du antingen genom att kontakta bolagets kundtjänst via telefon eller genom att besöka deras hemsida.

Att bli kund och skaffa ett nytt elavtal är i regel väldigt enkelt. Hos den valda elleverantören skriver du in dina uppgifter såsom typ av bostad, adress och personliga uppgifter och därefter tecknar du avtalet.

3. Byt elavtal

Har du ett elavtal sedan tidigare och vill byta detta går även det bra förutsatt att du inte har någon bindningstid kvar på ditt tidigare elavtal. Har du bindningstid kvar kan du nämligen bli tvungen att betala en straffavgift för att du avslutar avtalet i förväg.

Har du ingen bindningstid kan du byta ditt elavtal när du vill. Det kan dock förekomma uppsägningstid. Att byta elavtal är i regel väldigt enkelt och ditt nya elbolag hjälper till med flytten. Viktigt att poängtera att det även i denna situation är viktigt att jämföra flera elbolag och avtal sinsemellan innan du byter.

Skillnaden mellan elavtal med fast pris & rörligt pris

När man talar om elavtal uppkommer alltid frågan om du vill teckna ett avtal med fast eller rörligt elpris. Nedan går vi igenom skillnaden.

Elavtal med fast pris

Ett elavtal med fast pris innebär att du låser elpriset när du tecknar avtalet och sedan betalar samma pris varje månad oavsett hur priset rör sig på elbörsen. Att välja ett fast pris framför ett rörligt är väldigt vanligt då du får en större kontroll över dina månadskostnader.

Fördelar

• Du slipper tänka på om elpriset på marknaden går upp eller ner.
  • Större kontroll över dina månadskostnader.
  • Är elpriset lågt när du tecknar avtalet kan du njuta av en låg elkostnad en lång tid framöver.

Nackdelar

• Med ett fast elavtal finns alltid en bindningstid, denna kan variera från tre månader till tio år.
  • Ett fast elavtal kan innebära att du betalar mer än vad elpriset faktiskt kostar på marknaden.

Elavtal med rörligt pris

Med ett rörligt pris på ditt elavtal kan månadskostnaden komma att variera månad till månad. Elpriset du betalar följer då marknadens rörelse på elbörsen vilket innebär att priset kan gå både upp och ner. Det finns både för- och nackdelar med ett rörligt pris på elavtalet.

Fördelar

• Historiskt har det visat sig att ett rörligt elpris oftast ger en lägre elkostnad över tid.
  • Med ett rörligt avtal kan månadskostnaden bli lägre än om du hade valt ett fast sådant förutsatt att elpriset på marknaden är lågt.

Nackdelar

• Kraftiga svängningar kan uppkomma vilket kan ställa till hushållets ekonomi.
  • Perioder med höga elkostnader kan vara ihållande.
  • Elprisets rörelser går inte att förutspå.

Vanliga frågor

Nedan besvarar vi de vanligaste frågorna vi får om elavtal.

Vilket elavtal ska man välja?

Du bör antingen välja ett rörligt elavtal eller ett fast elavtal. Ett fast avtal är ofta mer tryggt då du kan kontrollera dina månadsavgifter bättre. Ett rörligt avtal har historiskt visat sig vara billigare men det förutsätter också att du har råd att betala även om elpriset är högt.

Vilka elbolag är svartlistade?

Det finns ett par elbolag som är svartlistade i Sverige: Nordic Green Energy, Stockholms Elbolag, Svealands Elbolag, Elia, Förvaltningsel, Telinet Energi och Axilia Energy.

Vilka elbolag har kampanjer eller rabatter på elavtal just nu?

Flera elbolag erbjuder just nu rabatter på sina elavtal. Fortum erbjuder nya kunder 470 kronor rabatt fördelat på 12 månader. Telge Energi har 12 månaders fri månadsavgift för kunder som tecknar nytt elavtal och Skellefteå Kraft erbjuder just nu elavtal helt avgiftsfritt samt 6 öre rabatt på påslaget i 9 månader.

Hur vet jag vilket elavtal jag har idag?

På din faktura står det dels vilket elavtal du har men också vilken elleverantör du köper el av. Du kan också se vilket bolag som är elnätsägaren.

När är det billigast att teckna elavtal?

Det är oftast en bra idé att teckna elavtal när elkostnaderna är höga. Detta eftersom du ofta kan ta del av rabatter och erbjudanden som elbolagen tillhandahåller och på så vis spara pengar.