Bästa jobbprognosen på fyra år i Stockholm och Uppsala

Arbetsgivarna i Stockholms- och Uppsalaregionen drar upp sina jobbprognoser rejält inför våren och sysselsättningstrenden +14 procent är en uppgång både på kvartals- och årsbasis. Stockholm och Uppsalas prognos är därmed den högsta i landet trots positiva sysselsättningsplaner i hela Sverige. Branschundersökningen visar att de största jobbchanserna fortsatt finns inom de tjänstebaserade finans-, fastighets- och konsultbranscherna medan hotell- och restaurangbranschen tar sig upp på plusnivå trots ett ras med hela 21 procentenheter på ett år. Detta visar Manpower Arbetsmarknads-barometer.

Sysselsättningstrend regioner Q2 2016

Sysselsättnings­trenden (se fotnot) för Stockholms och Uppsala län är +14 procent, vilket är en uppgång med sju procentenheter jämfört med förra kvartalet och med hela 15 procentenheter jämfört med för ett år sedan. Sysselsättningstrenden för Sverige som helhet är +7 procent.

- Det är tydligt att Stockholms- och Uppsalaregionen återigen agerar draglok på den svenska arbetsmarknaden och det är inom den breda tjänstesektorn vi kan förvänta oss fler jobb under det kommande kvartalet. Samtidigt ser både transportsektorn och hotell- och restaurangbranschen ut att ha en i stort sett stillastående sysselsättning, säger Lars Forseth, VD för ManpowerGroup Sverige.

Stockholm och Uppsala går starkast

Arbetsgivarna i samtliga sex regioner lämnar positiva jobbprognoser inför det andra kvartalet 2016. Störst efterfrågan på arbetskraft rapporterar alltså Stockholms och Uppsala län med sysselsättningstrenden +14 procent, en ökning med hela 15 procentenheter jämfört med samma period förra året. Även Norrland rapporterar tydligt optimistiska sysselsättningsplaner och sysselsättningstrenden är +10 procent. Skåne backar något men har en fortsatt stabil arbetskraftsefterfrågan medan Västra Götalands och Hallands län fortsätter att lämna en försiktigt positiv jobbprognos.

Fortsatt stor efterfrågan i finans-, fastighets- och uppdragssektorn

Bland de undersökta branscherna lämnar nio av tio en positiv sysselsättningsprognos medan transportsektorn har lämnat en nollprognos. Starkast efterfrågan rapporteras precis som de tre föregående undersökningarna från finans-, fastighets- och uppdragsverksamhetssektorn, som trots en minskning med sju procentenheter rapporterar optimistiska +18 procent. Energisektorn går fortsatt starkt och det ser äntligen ut som om gruvindustrin får ett efterlängtat uppsving, båda landar på sysselsättningstrenden +13 procent. Hotell- och restaurangbranschen verkar få dras med fortsatt problem och trots en uppgång till positiva siffror rasar sysselsättningstrenden med 21 procentenheter jämfört med förra året. Byggbranschen minskar något och rapporterar beskedliga +4 procent.

Blandade resultat globalt

Globalt rapporteras återigen positiva jobbprognoser från 39 av 42 undersökta länder, men det finns fortfarande inga tydligen tecken på uppgång och många arbetsgivare världen över tycks bara anställa när akuta behov uppstår. De starkaste prognoserna globalt kommer från Indien, Japan, Taiwan och Colombia. De svagaste rapporterar arbetsgivarna i Brasilien, Frankrike och Italien. Kina fortsätter sin inbromsning och arbetsgivarna har återigen lämnat en försiktig sysselsättningsprognos. I Europa har Bulgarien passerat Turkiet som det land med störst behov av arbetskraft medan Frankrike har lämnat den svagaste - och enda negativa - prognosen i EMEA-regionen.

Fotnot: Sysselsättningstrenden definieras som den andel arbetsgivare som tror att sysselsättningen ökar, minus den andel som tror att den minskar. Under det andra kvartalet 2016 förväntar sig 11 procent av de svenska arbetsgivarna att öka antalet anställda, två procent förväntar sig att minska arbetsstyrkan medan majoriteten (84 procent) förutser en oförändrad sysselsättning. Sysselsättningstrenden för Sverige blir då +9 procent men när siffrorna justerats utifrån säsongsvariationer blir sysselsättningstrenden +7 procent.

För mer information, kontakta:

Hélène Belin, kommunikationschef ManpowerGroup Sverige, tel. 070-377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se

På www.manpowergroup.se/Pressrum1/#/ kan följande laddas ner:

Rapporten i sin helhet

Film där VD beskriver resultaten

Diagram

Bild VD Lars Forseth samt bilder på undersökta branscher

Manpower Arbetsmarknadsbarometer för det tredje kvartalet presenteras den 14 juni 2016.

Sysselsättningstrend regioner Q2 2016

ManpowerGroup™ är världsledande på att hitta rätt lösning utifrån människans potential och företagens ambition. Vi hjälper såväl små som stora verksamheter i många olika branscher under fyra varumärken: ManpowerGroup™ Solutions, Experis, Manpower och Right Management.

Vi finns i mer än 80 länder över hela världen. Genom globala insikter och lokal expertkunskap, ökar vi framgången för våra kunder.

I Sverige finns finns vi representerade på mer än 70 kontor och har totalt drygt 12.000 anställda.
Verksamheten genererar drygt 20.000 jobb varje år.

Manpower.se är en av de ledande jobbsiterna i Sverige med drygt 200.000 aktiva cv och mellan 8.000 - 15.000 aktuella jobbannonser. För mer information eller för att söka lediga jobb - besök manpower.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.