Bästa tipsen vid bilhyra utomlands

25.7.2016 08:47 | Motormännen

Många svenskar hyr en bil under utlandssemestern. För det mesta fungerar det problemfritt. Men fallgropar finns. Ska hyrbilen bokas hemifrån? Eller ska jag vänta tills jag kommer fram? Vad ingår i priset och vad kostar extra? Hur gäller försäkringarna? Motormännens reseexpert Karl von Schoultz lotsar dig rätt i hyrbilsdjungeln.

– Det lönar sig att jämföra priser och villkor. Gör det på nätet och ha gott om tid på dig. Det finns många uthyrare att välja mellan och det är en hel del detaljer att ta ställning till, säger Karl von Schoultz, reseexpert på Motormännen.

Boka och betala i förväg för att få bästa pris. Välj gärna något av de stora märkesföretagen. Priset kan bli något högre, men du får fördelen av att ha en enda avtalspart. Märkesföretagen har kundtjänst och telefonservice här i Sverige.

Billigast är att boka hos en hyrbilsförmedlare. De erbjuder bilar från flera olika hyrbilsbolag. Nackdelen är att man får två avtal. Dels med förmedlaren, dels med bolaget som lämnar ut bilen. Blir det trassel kan parterna skylla på varandra. Hyrbilsförmedlarnas telefonservice är sällan bra och heller inte på svenska

–”Totalpris” eller ”garanterat pris” inkluderar inte allt. En rad frivilliga tillval dyker upp först när du hämtar ut bilen. Ta reda på vilka och priset för dem innan du bokar. Det hör inte det lättaste. Sådan information smygs ofta undan, i de finstilta villkoren.

Försäkring ingår i bilhyran. Men om bilen skulle skadas, hur hög är självrisken?

– Långt högre än på egna bilen här hemma, svarar Karl von Schoultz. Självrisker på 20 000 kr är inte ovanliga. Skador upp till det beloppet får man således betala ur egen plånbok.

Så man bör alltså välja till en självriskeliminering?

– Egentligen inte, säger Karl von Schoultz. De flesta hyrbilar lämnas tillbaka utan skador. Vanligaste skadan på en hyrbil är mindre skrapmärken, som inte kostar så mycket att ersätta.

Hyrbilsbolagen tar ordentligt betalt för sina självriskelimineringar. Ett par hundra kronor per dag är inte ovanligt. De pengarna kan man  göra något roligare för.

– Den som stressas av att köra utan heltäckande försäkring tackar förstås ja till självriskelimineringen. Men gör det i så fall först när du hämtar ut bilen. De självriskelimineringar som erbjuds i redan samband med bokningen har sämre villkor.

När bilen hämtas ut ska den granskas noga. Finns tidigare skador ska de vara noterade i avtalet. Då slipper du att få betala för gamla skador vid återlämnandet.

– Påtala minsta repa. Dokumentera dem gärna i din smartphone. Gör det innan du kör iväg, säger Karl von Schoultz.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.

Så är skicket på Sveriges vägar – län för län19.7.2017 10:00Pressmeddelande

Motormännens vägombud har med innovativ teknik granskat kvaliteten på 73 000 km av Sveriges statliga vägnät och kan presentera exklusiva siffror och kartor – län för län. Resultatet visar att 1,3 % av det undersökta Europavägnätet, 0,9 % av det undersökta riksvägnätet och 2,1 % av undersökta länsvägnätet är underkänt och håller en så låg kvalitet att det är obehagligt att trafikera och kostsamt att reparera.