Bästa tipsen vid bilhyra utomlands

Många svenskar hyr en bil under utlandssemestern. För det mesta fungerar det problemfritt. Men fallgropar finns. Ska hyrbilen bokas hemifrån? Eller ska jag vänta tills jag kommer fram? Vad ingår i priset och vad kostar extra? Hur gäller försäkringarna? Motormännens reseexpert Karl von Schoultz lotsar dig rätt i hyrbilsdjungeln.

– Det lönar sig att jämföra priser och villkor. Gör det på nätet och ha gott om tid på dig. Det finns många uthyrare att välja mellan och det är en hel del detaljer att ta ställning till, säger Karl von Schoultz, reseexpert på Motormännen.

Boka och betala i förväg för att få bästa pris. Välj gärna något av de stora märkesföretagen. Priset kan bli något högre, men du får fördelen av att ha en enda avtalspart. Märkesföretagen har kundtjänst och telefonservice här i Sverige.

Billigast är att boka hos en hyrbilsförmedlare. De erbjuder bilar från flera olika hyrbilsbolag. Nackdelen är att man får två avtal. Dels med förmedlaren, dels med bolaget som lämnar ut bilen. Blir det trassel kan parterna skylla på varandra. Hyrbilsförmedlarnas telefonservice är sällan bra och heller inte på svenska

–”Totalpris” eller ”garanterat pris” inkluderar inte allt. En rad frivilliga tillval dyker upp först när du hämtar ut bilen. Ta reda på vilka och priset för dem innan du bokar. Det hör inte det lättaste. Sådan information smygs ofta undan, i de finstilta villkoren.

Försäkring ingår i bilhyran. Men om bilen skulle skadas, hur hög är självrisken?

– Långt högre än på egna bilen här hemma, svarar Karl von Schoultz. Självrisker på 20 000 kr är inte ovanliga. Skador upp till det beloppet får man således betala ur egen plånbok.

Så man bör alltså välja till en självriskeliminering?

– Egentligen inte, säger Karl von Schoultz. De flesta hyrbilar lämnas tillbaka utan skador. Vanligaste skadan på en hyrbil är mindre skrapmärken, som inte kostar så mycket att ersätta.

Hyrbilsbolagen tar ordentligt betalt för sina självriskelimineringar. Ett par hundra kronor per dag är inte ovanligt. De pengarna kan man  göra något roligare för.

– Den som stressas av att köra utan heltäckande försäkring tackar förstås ja till självriskelimineringen. Men gör det i så fall först när du hämtar ut bilen. De självriskelimineringar som erbjuds i redan samband med bokningen har sämre villkor.

När bilen hämtas ut ska den granskas noga. Finns tidigare skador ska de vara noterade i avtalet. Då slipper du att få betala för gamla skador vid återlämnandet.

– Påtala minsta repa. Dokumentera dem gärna i din smartphone. Gör det innan du kör iväg, säger Karl von Schoultz.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Sveriges bilägare vinner delseger i garantitvist11.10.2018 07:54Pressmeddelande

Konsumentombudsmannen har lämnat in en stämningsansökan mot företaget Svensk Fordonsgaranti AB. KO anser att marknadsföringen i det erbjudande som företaget skickar ut är vilseledande. Företaget skriver bland annat att det kan vara riskfyllt för bilägaren att avstå från att anta erbjudandet om en förlängd garanti, vilket KO alltså inte håller med om. Motormännen har under ett par års tid uppmanat konsumenter att anmäla marknadsföringen till Konsumentverket.

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.