Båtdelningstjänst kommer till Stockholm

Nu lanserar Skipperi 30 stycken motorbåtar i Stockholms som medlemmar får tillgång till via ett månadsabonnemang. Axel Nordman, Sverigechef Skipperi, berättar att idén grundade sig i att det skulle vara enkelt och smidigt att hyra ut sin båt.

Skipperi började som en båtdelningstjänst för privatpersoner i Finland 2017.

”Förra året lanserade man då ett nytt koncept som är city boats. Det lanserades i Helsingfors som ett pilotprojekt och det föll väldigt väl ut”, berättar Axel Nordman vidare.

Nu har bolaget fått in en och en halv miljon euro för att expandera i Sverige och det nya konceptet ska till en början finnas i åtta hamnar i Stockholm. Där kostar ett medlemskap från 1 499 kronor.

”Hela affärsidén handlar om att göra båtlivet mer tillgängligt och hållbart”, säger Axel Nordman.

När coronakrisen kan komma att drabba lyxkonsumtion som båtköp framöver tror Axel Nordman att det finns ett stort utrymme för Skipperis båttjänster att bli populära.

”Det här är en möjlighet för dem som i vanliga fall skulle ha köpt en båt att kunna komma ut och åka båt utan att binda så mycket kapital.”

Se hela inslaget här (4,34min, nytt fönster)

Axel Nordman, Sverigechef Skipperi. Foto: EFN Ekonomikanalen. Bilden får användas fritt i detta sammanhang.

EFN ​Ekonomikanalen sprider kunskap om ekonomi. Vi vänder oss till den ekonomiintresserade allmänheten. Kanalen är rikstäckande, våra inslag och program är reklamfria och det kostar ingenting att ta del av våra program, reportage och intervjuer. Kanalen har utsetts till Sveriges bästa ekonomikanal tre år i rad. EFN drivs av en oberoende redaktion och ägs av Handelsbanken.