Batteridrottningen får ”Årets hjulklapp” av Motormännen

Motormännens utmärkelse ”Årets hjulklapp” 2016 tilldelas Christina Lampe-Önnerud. Hon får utmärkelsen för att ha utvecklat ett nytt effektivt litium-jonbatteri speciellt för bilar, bussar, grävmaskiner och deras speciella behov. Motormännens förhoppning är att fler ska våga ta steget över och välja en elbil för att minskad miljöpåverkan. Christina Lampe-Önneruds forskningsresultat som kommer att tas in i fordon på några års sikt är viktigt för bilismen både i Sverige och i resten av världen. Diplom och blommor delades idag ut på konferensen HUB2016 i Västerås.

- Vi ger ”Årets hjulklapp” till Christina Lampe-Önnerud, dels personligen för innovation och dels för drivkraften att koppla till tekniklösningar för att uppnå längre körsträckor för elbilar mellan laddningarna och därmed minska ”räckviddsångesten”. Hon får dessutom utmärkelsen som en företrädare för alla innovatörer som bidrar till teknikutvecklingen i övergången till en hållbar fordonsflotta, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Christina Lampe-Önnerud är en av världens ledande batteriexperter och hon driver företaget Cadenza Innovation i Connecticut. Företaget har tagit fram nya effektiva litium-jonbatteriet som har högre energitäthet och prestanda. De är dessutom säkrare än dagens batterier. De tar också mindre plats och kostar mindre att tillverka än dagens batterier. Kombinationen längre räckvidd och lägre kostnad för batterierna kommer på sikt att göra elbilarna mer tillgängliga för konsumenterna.

– Jättekul att få denna fina utmärkelse. Det känns mycket bra att vårt arbete uppmärksammas på detta sätt även i Sverige. Det ger mig och mina medarbetare kraft att fortsätta arbeta för bättre batterier som kan minska framtida koldioxidutsläpp från fordon, säger Christina Lampe-Önneruds, grundare och vd på Cadenza Innovation.

Juryns motivering lyder:

”Genom en outsinlig vetgirighet och flerårig framgångsrik forskning har hon en lösning i sin hand som kan förlänga elbilens körsträcka med upp till 70 procent. Hennes gärningar inom batteri- och energiforskningen kommer att bidra till att fler vågar byta ut fossilbilen mot en ny batteribil, då räckviddsångesten kommer att försvinna. Med batterier speciellt framtagna för bilar, bussar, grävmaskiner och deras speciella behov, bidrar hennes upptäckter avsevärt till att vi kan lägga fossilbränsleberoendet bakom oss.”

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”

2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Fyra av hundra använder mobilen när de kör bil30.7.2018 06:28Pressmeddelande

Motormännens vägombud har undersökt hur många bilförare som använder handhållen mobil när de kör bil. 4,2 procent av samtliga fordonsförare använde handhållen mobil eller annan kommunikationsutrustning under körning. Det är en kraftig minskning jämfört med tidigare mätningar utförda av Motormännen. 2016 var användningen av handhållen mobiltelefon 7,6 procent och 2012 var den 6,6 procent bland bilförarna.

Lurigt i bilhandeln efter bonus-malus27.7.2018 06:30Pressmeddelande

Bilåret 2018 blir snårigt och oförutsägbart enligt branschen. Motormännens kontroller visar att detta i synnerhet gäller för den som ska köpa ny bil. Förutom att regelverken om de nya skatterna kan vara krångliga att sätta sig in i, har många bilhandlare ställt på flera av sina lagberbilar i trafik innan 1 juli för att undvika malus-skatten som nu trätt i kraft. Det innebär bland annat att bilköparen riskerar att gå miste om värdefull garantitid.

Oklar framtid för E85 med bonus-malus26.7.2018 06:17Pressmeddelande

För att klara 2030-visionen och minska utsläppen krävs en rad åtgärder. De nya bonus-malus-skatterna har utformats för att styra till mer medvetna val. – Tyvärr är de bonusberättigade laddbara bilarna för dyra för många bilköpare. Alternativen för den som vill välja bort fossil bensin eller diesel blir då biogasbilar eller etanolbilar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Motormännens Riksförbund.