Batteridrottningen får ”Årets hjulklapp” av Motormännen

24.11.2016 12:05 | Motormännen

Motormännens utmärkelse ”Årets hjulklapp” 2016 tilldelas Christina Lampe-Önnerud. Hon får utmärkelsen för att ha utvecklat ett nytt effektivt litium-jonbatteri speciellt för bilar, bussar, grävmaskiner och deras speciella behov. Motormännens förhoppning är att fler ska våga ta steget över och välja en elbil för att minskad miljöpåverkan. Christina Lampe-Önneruds forskningsresultat som kommer att tas in i fordon på några års sikt är viktigt för bilismen både i Sverige och i resten av världen. Diplom och blommor delades idag ut på konferensen HUB2016 i Västerås.

- Vi ger ”Årets hjulklapp” till Christina Lampe-Önnerud, dels personligen för innovation och dels för drivkraften att koppla till tekniklösningar för att uppnå längre körsträckor för elbilar mellan laddningarna och därmed minska ”räckviddsångesten”. Hon får dessutom utmärkelsen som en företrädare för alla innovatörer som bidrar till teknikutvecklingen i övergången till en hållbar fordonsflotta, säger Fredrik Daveby, vd på Motormännen.

Christina Lampe-Önnerud är en av världens ledande batteriexperter och hon driver företaget Cadenza Innovation i Connecticut. Företaget har tagit fram nya effektiva litium-jonbatteriet som har högre energitäthet och prestanda. De är dessutom säkrare än dagens batterier. De tar också mindre plats och kostar mindre att tillverka än dagens batterier. Kombinationen längre räckvidd och lägre kostnad för batterierna kommer på sikt att göra elbilarna mer tillgängliga för konsumenterna.

– Jättekul att få denna fina utmärkelse. Det känns mycket bra att vårt arbete uppmärksammas på detta sätt även i Sverige. Det ger mig och mina medarbetare kraft att fortsätta arbeta för bättre batterier som kan minska framtida koldioxidutsläpp från fordon, säger Christina Lampe-Önneruds, grundare och vd på Cadenza Innovation.

Juryns motivering lyder:

”Genom en outsinlig vetgirighet och flerårig framgångsrik forskning har hon en lösning i sin hand som kan förlänga elbilens körsträcka med upp till 70 procent. Hennes gärningar inom batteri- och energiforskningen kommer att bidra till att fler vågar byta ut fossilbilen mot en ny batteribil, då räckviddsångesten kommer att försvinna. Med batterier speciellt framtagna för bilar, bussar, grävmaskiner och deras speciella behov, bidrar hennes upptäckter avsevärt till att vi kan lägga fossilbränsleberoendet bakom oss.”

Tidigare mottagare av ”Årets hjulklapp”

2015: Terese Alstin och Anna Haupt för uppfinning Hövding, en krockkudde för cyklister.
2014: Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör, Trafikverket.
2013: Motorförarnas helnykterhetsförbund för alkobommarna.
2012: Trafikredaktionen, Sveriges Radio.
2011: Reflexvästen.
2010: Vägarbetarna, trafikens hjältar.
2009: Linda Skugge, tydlig röst och opinionsbildare för vardagsbilismen.
2008: Beatrice Ask, statsråd för översyn av lag gällande beslagtagande av bilar.
2007: Volvo Personvagnar för trötthetsvarnare.
2006: Saab Automobile för alkolås.
2005: Gröna Bilister.
2004: Trafikpolisen i Örebro län.
2003: ”Trafikmagasinet”, Sveriges Television.
2002: Lärarteam i Kristianstad som utvecklat skolans trafikundervisning.
2001: Trafiksäkerhetsforskaren Thomas Thurbell.
2000: Maria Krafft, forskare om pisksnärtskador.

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Skriv in din e-postadress så får du ett mejl när vi har något nytt att berätta.