Bättre kontroller inom föräldrapenning

Försäkringskassan inför slumpmässiga kontroller av föräldrapenning före utbetalning. Genom att kontrollera ansökningar innan utbetalning görs minskar risken för att pengar betalas ut felaktigt och hjälper föräldrar att göra rätt.

– Vi vet att det förekommer felaktiga utbetalningar från föräldrapenningen. Vårt uppdrag som myndighet är att se till att rätt ersättning går till rätt person. Genom att göra fler kontroller före utbetalning gör vi det lättare för föräldrar att göra rätt från början. Det är lättare att rätta till en felaktig ansökan innan utbetalning görs, då minskar risken för till exempel återkrav, det säger Alexandra Wallin, direktör för avdelningen Barn och familj.

Idag genomförs maskinella kontroller såväl som efterkontroller. De kontroller som införs nu är manuella utökade kontroller inför utbetalning.

– För dem som lämnat korrekta uppgifter i sin ansökan så kommer kontrollerna aldrig att märkas av. Den absoluta majoriteten av de som ansöker om föräldrapenning får rätt ersättning. Men i de fall fel ersättning betalats ut och bidragsbrott kan misstänkas så har vi en skyldighet att polisanmäla, avslutar Alexandra Wallin.

Kontakt: Försäkringskassans presstjänst 010-116 98 88

Försäkringskassan vill se lagskärpning för att komma åt brottsliga assistansanordnare12.11.2019 13:35:37 CETPressmeddelande

Efter att en dom i Högsta förvaltningsdomstolen klargjort rättsläget har Försäkringskassan uppmärksammat att olämpliga, och ibland rent brottsliga, företag har större möjlighet att arbeta med personlig assistans. Därför föreslår Försäkringskassan i en skrivelse till regeringen en skärpning av lagen. Domen, som meddelades i januari i år, har fått konsekvensen att myndigheten inte längre kan neka att betala ut assistansersättning till en enskild försäkrad, även om assistansen utförts av en anordnare som saknar tillstånd.

Lokalt projekt visar att aktiv chef och god samverkan ger lägre sjuktal15.10.2019 10:07:40 CESTPressmeddelande

När arbetsgivare kommer in tidigt i sjukskrivningsprocessen och chefen har en tydligare roll i samverkan med vården och Försäkringskassan så leder det till friskare medarbetare och snabbare återgång i arbete. Det visar ett lokalt projekt i kommunerna Ljungby, Torsås och Vimmerby där Försäkringskassan, kommunerna och lokala vårdgivare deltagit. Nu håller projektet en slutkonferens i Alvesta där bland annat Mandus Frykman, regeringens samordnare för en välfungerande sjukskrivningsprocess, deltar.

Myndighetssamverkan mot organiserad brottslighet inom tandvårdsstödet1.10.2019 06:00:00 CESTPressmeddelande

Försäkringskassan har i samarbete med flera andra myndigheter kartlagt och avvärjt brott kopplade till tandvårdsstödet. Genom avancerade bolagskonstruktioner och bedrägerier har kriminella element försökt att brottsligt utnyttja tandvårdsstödet. Samverkan mellan myndigheterna har lett till flera fällande domar samt att framtida felaktiga utbetalningar stoppats. Det visar den slutrapport som nu presenteras.