Bättre metod för 3D-kartor ger ingenjör Lilla Polhemspriset

Civilingenjören Tim Yngesjö tilldelas Lilla Polhemspriset för sitt examensarbete vid Linköpings universitet. Han prisas för sitt arbete om hur tvådimensionella satellitkartor kan göras tredimensionella. 3D-modeller av jordytan har många användbara tillämpningar som till exempel stadsplanering och projektering av infrastruktur.
Tim Yngesjö, mottagare av Lilla Polhemspriset 2022

Priset består av 50 000 kronor och ett diplom.

– Tim Yngesjö har tillämpat de allra senaste metoderna för maskininlärning för att ge volym åt platta kartor. Resultaten är slående och visar tydligt fördelarna med hans innovativa idé att använda AI-teknik på ett etablerat område, säger Ulrika Lindstrand förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.

Utgångspunkter i examensarbetet har varit satellitfoton och flygfoton med återgivning i 3D, som tagits fram med befintliga metoder för att skapa djupverkan. Maskininlärningen går till så att programmet tränas i att rendera nya 3D-bilder från dessa bilder tagna från luften eller rymden. Bilderna ska ge en återgivning som är så lik förlagan som möjlig, eller bättre. Det inlärda kan sedan tillämpas på andra bilder. Tim Yngesjös resultat visar att maskininlärning kan användas för att förutse och rendera korrekt djup i kartorna.

Tim Yngesjö växte upp i Nyköping, är 25 år gammal och tog examen från Linköpings universitet 2021. Han skrev sitt examensarbete på Maxar International Sweden, där han också fick jobb direkt efter examen som mjukvaruutvecklare. Under studietiden tillbringade han ett år på Stanford University. Han bor i Linköping.

Kontaktuppgifter:
Tim Yngesjö, mottagare av Lilla Polhemspriset 2022: tim.yngesjo@gmail.com / 073 462 01 30

Ur prismotiveringen:
Examensarbetet visar på möjligheterna att använda inlärningsbaserad artificiell intelligens för att nyttiggöra de stora databaser som finns med 2D-data från satellitbilder. Yngesjös examensarbete är ett utmärkt exempel på hur AI-tekniker kan kombineras i etablerade domäner och på så sätt skapa betydelsefullt mervärde.

Om Lilla Polhemspriset och ingenjörsutbildningen
Lilla Polhemspriset delas ut av Sveriges Ingenjörer till årets bästa examensarbete på civilingenjörsutbildningen och består av 50 000 kronor och ett diplom. Utbildningen motsvarar fem års heltidsstudier (300 högskolepoäng). Ordet civilingenjör har funnits sedan 1800-talet men det var 1915 som civilingenjör blev en examenstitel.

Tim Yngesjö, mottagare av Lilla Polhemspriset 2022

högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 169 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se

I Täby och Nynäshamn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Stockholms län14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Stockholms län har Täby 4,7 procent och Nynäshamn 4,5 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommunlistan i tabellen nedan.

Storsatsning krävs för att fler tjejer ska välja teknikprogrammet14.3.2024 07:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. Analysen pekar mot den stora betydelsen av geografisk närhet till programmen, förekomsten av förebilder och kommunernas engagemang i tekniksatsningar.

I Stenungsund och på Tjörn väljer flest tjejer teknikprogrammet i Västra Götaland14.3.2024 06:37:00 CET | Pressmeddelande

Att få fler tjejer att välja det tekniska programmet är avgörande för att öka söktrycket på ingenjörsutbildningarna. En ny analys från Sveriges Ingenjörer visar att i vissa kommuner väljer inga tjejer teknikprogrammet, medan i andra kommuner är det upp till en tiondel. I Västra Götaland har Stenungsund 7,5 procent och Tjörn 7,3 jämfört med rikssnittet på 2,6 procent. Se kommuntabellen nedan.