Bättre stöd till arbetsgivare

Det kan vara svårt att som arbetsgivare veta vad man ska göra om en medarbetare går på föräldraledighet, blir sjuk eller hur man kan förebygga sjukfrånvaro. Försäkringskassan lanserar nu nya webbsidor för att underlätta för arbetsgivare.

Arbetsgivarsidorna ska underlätta för arbetsgivare att förstå sitt ansvar i förhållande till Försäkringskassans ansvar. Sidorna innehåller beskrivningar utifrån olika situationer som medarbetaren befinner sig i och länkar till e-tjänster och blanketter för olika ärenden. På så sätt kan en arbetsgivare hjälpa sina medarbetare att få den ersättning och det stöd de har rätt till.

- Vi vet att arbetsgivare vill göra rätt, men att det kan vara svårt att veta vad som gäller och vilket ansvar man har. Våra nya sidor för arbetsgivare guidar steg för steg vad arbetsgivare, medarbetare och Försäkringskassan ska göra till exempel om en medarbetare blir sjuk, säger Karin Olsson, områdeschef för sjukförsäkringen på Försäkringskassan.

Sidorna innehåller information om ersättningar och bidrag som arbetsgivare kan söka. Det finns också råd om hur man kan förebygga sjukfrånvaro bland medarbetarna.

- Många kanske bara tänker på kostnaderna för själva sjuklönen. Men om man agerar tidigt går det att förhindra och förkorta sjukfrånvaron. Ett förebyggande arbete ger vinster både för företaget och individen, säger Karin Olsson.

Här hittar du de nya arbetsgivarsidorna på Försäkringskassans webbplats.

Vill du veta mer eller ha hjälp med kontakt: ring presstjänsten på 010-116 98 88.

Försäkringskassans vision är ett samhälle där människor känner trygghet om livet tar en ny vändning. Vi är en av Sveriges största myndigheter och ansvarar för en stor del av de offentliga trygghetssystemen. Vi fattar cirka 20 miljoner beslut om bidrag och ersättningar och betalar ut drygt 200 miljarder kronor per år till barn och familjer, personer som lever med funktionsnedsättning, sjuka, nyanlända och arbetssökande. Genom vår expertis och forskning bidrar vi till ny kunskap inom socialförsäkringen. Vi är drygt 14 000 medarbetare.