Bättre vägunderhåll skulle ge fler vintercyklister
I första hand handlar det om bättre vägunderhåll men alla trafikanter behöver visa varandra ökad hänsyn och motorfordonens hastigheter måste anpassas utifrån väglag. Fler cyklister ställer även högre krav på trafikmiljöns utformning och det behövs bättre information kring och tillgång till utrustning för vintercykling.
Om snöröjning och halkbekämpning var bättre på de cykelbanor och vägar där de cyklar så skulle sex av tio cyklister cykla mer under vinterhalvåret. Detta framkom när NTF frågade över 800 cyklister om hur de ser på vintercykling.
Ungefär hälften av cyklisterna svarar att de är nöjda eller ganska nöjda med underhållet och vintercykling beskrivs som något roligt och hälsosamt som gör en pigg. Samtidigt vittnar många om snöslask som tillåts frysa till ojämnheter och höga snövallar som gör cykelbanorna oframkomliga vintertid. När cyklister på grund av dåligt underhåll tvingas ut i vägbanan för motortrafik ställer det vintertid stora krav på visad hänsyn och hastighetsefterlevnad bland bilister.
Fyra av tio svarar att de är mindre nöjda eller direkt missnöjda med underhållet. Undersökningen visar också att de cyklister som i huvudsak cyklar på uppvärmda eller sopsaltade cykelbanor är nöjdare med underhållet än de som cyklar på banor som plogas och sandas. Samtidigt lyfter flera att sopsaltning sliter på cykeln.
-Att så många som 60 procent av Sveriges cyklister skulle cykla mer om de fick förutsättningar att göra det på ett säkrare sätt är otroligt viktig kunskap för samhället. Inte bara i år när vi på grund av rådande smittskyddsrekommendationer behöver hålla distans och avråds från kollektivt resande, säger NTF:s generalsekreterare Marie Nordén.
Årligen skadas 2 000 cyklister allvarligt i trafiken, varav 80 procent i singelolyckor. Brister i drift, underhåll och vägutformning är en bidragande orsak i cirka 60 procent av singelolyckorna. Genom en förbättrad drift och ett bättre underhåll främjas både säker och ökad cykling. Det nationella trafiksäkerhetsmålet är att 70 procent av kommunerna ska ha god kvalitet på underhållet av prioriterade cykelvägar år 2020. Resultat från enkäter utskickade till kommuner med fler än 40 000 invånare 2019/20 visar att 19 procent bedömdes ha god kvalitet, 24 procent hade mindre god kvalitet och 57 procent hade låg kvalitet på drift och underhåll av prioriterade cykelvägar.
-Det är naturligtvis en fråga om hur man kommunalt prioriterar bland sina kostnader, men vi skulle gärna se att man tog tillfället i akt och verkligen satsade på cyklisterna i år. Säker ökad cykling var redan innan pandemin ett väldigt viktigt och utpekat mål både med hänsyn till nationella trafiksäkerhetsmål och internationella hållbarhetsmål, säger Marie Nordén.
Kontaktperson:
Marie Nordén, generalsekreterare NTF - 0702 215 965
Nyckelord
Kontakter
Marie NordénGeneralsekreterare
Tel:+46 (0)70-221 59 65marie.norden@ntf.seMonica GreenOrdförande
Tel:+46 (0)70-530 42 10green.monica@icloud.comRickard CosiniKommunikationsansvarig
Tel:+46 (0)70-819 01 50rickard.cosini@ntf.seBilder
Länkar
Om
Följ NTF
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från NTF
#10sekunder är tillbaka: Sveriges elever tävlar i trafiksäkerhet för att stoppa fortkörningen.19.3.2024 11:09:28 CET | Pressmeddelande
Kan man tävla i trafiksäkerhet? Ja, visst kan man det! Mellan den 18 mars och 26 april anordnas #10sekunder för elever i hela Sverige. Tävlingen tar avstamp i det faktum att varannan bilist kör för fort utanför skolor, trots stor olycksrisk och minimal tidsvinst på högst tio sekunder. Elevernas uppdrag: Att skapa kreativa filmer som visar hur lite man hinner med på de onödiga sekunderna man sparar in på att trycka på gasen utanför en skola. Genom elevernas engagemang ska trafikmiljön utanför skolor nu bli tryggare.
Fler skulle cykla om underhållet prioriterades högre1.2.2024 07:34:07 CET | Pressmeddelande
Nästan var sjätte cyklist som skadas allvarligt har cyklat omkull på grund av halka. Om fler ska välja cykel framför andra transportmedel krävs bättre underhåll av cykelbanor. Kommunerna måste också bli bättre på att föra dialog med cyklisterna. Det konstaterar NTF efter att nyligen ha vintercyklat tillsammans med erfarna cyklister och kommunalt ansvariga i tio svenska kommuner.
Stor andel olagliga hastigheter i yrkestrafiken14.12.2023 07:45:07 CET | Pressmeddelande
Yrkestrafiken och företagsbilar som skyltar sitt företagsnamn borde föregå med gott exempel och verka för större hastighetsefterlevnad både i tätort och på landsbygden. Så är dock inte fallet. När NTF nu presenterar mätresultat från tio kommuner så framgår att hastighetsefterlevnaden bland de som kör skyltade företagsbilar till och med är sämre än bland privatbilister. Andel hastighetsöverträdelser är dessutom högst på de sträckor där det borde vara som allra viktigast att hålla hastigheten, nämligen vid 40 km/tim.
Låg bältesanvändning bland unga förare av A-traktor - nya filmer ska bidra till att öka trafiksäkerheten18.10.2023 08:31:17 CEST | Pressmeddelande
Den 31 augusti infördes nya regler för A-traktorer, bland annat finns det nu krav på att använda bälte. För mopedbil har bälteskravet funnits sedan länge, undantaget är om man har hjälm. Nationella trafiksäkerhetsförbundet NTF har genomfört mätningar som visar att många ungdomar struntar i att använda bältet.
Olyckorna med elsparkcyklar ökar - 2 av 3 har inte koll på reglerna18.9.2023 08:04:08 CEST | Pressmeddelande
I september förra året infördes nya regler för elsparkcyklar. Målet var att förbättra framkomligheten, trafiksäkerheten och skapa trygghet för alla de som rör sig på våra gångbanor. Men reglerna är oklara för många och flera är negativt inställda till elsparkcyklar som en del av stadstrafiken.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum