Båverud och Johansson förbundskaptener för kommande u-landslagen

Frenne Båverud och Toni Johansson kan numera även kalla sig förbundskaptener. Duon kommer de kommande åren att leda landslagen med för flickor respektive pojkar födda 2006 och 2007.

I januari 2022 avgörs Sverigecupen för spelare födda 2006 och det blir också startskottet för den kommande landslagsperoiden för den årgången. I maj är de första rikslägren planerade, i augusti det andra och damerna kommer däremellan också att debutera i matchsammanhang i samband med European Open i Göteborg i juli nästa år. Herrarna landslagsdebuterar i samband med samma turnering 2023 då också damerna spelar sitt första mästerskap (EM).

Frenne Båverud (damer) och Toni Johansson (herrar) har nu tillsatts som förbundskaptener för årskullarna.

Båverud inledde sin handbollskarriär i HK Country från Stöpen och är i dag tränare och sportchef för VästeråsIrsta HF i SHE. Han har tidigare också varit videoanalytiker för damlandslaget, arbetat med ligalandslaget, varit verksam runt det tidigare U-landslaget med damer födda 1998/99 och tränat såväl Eskilstuna Guifs som Skånela IF:s damer. Har är också utbildad master coach genom Europeiska Handbollförbundet.

– Oavsett om det är roller som utbildare, videoanalytiker eller i ligalandslaget är det alltid en ära att få frågan från förbundet att vara med och utveckla svensk handboll. Det ska bli både roligt och intressant att få följa så många spelare de kommande åren, både de som är med i ett tidigt skede och de som kommer in senare längs resan, säger Båverud.

Toni Johansson inledde tränarkarriären i Tyresö Handboll som han ledde till en andraplats i allsvenskan innan han som 27-åring blev tränare för HK Aranäs i Handbollsligan. I dag är han tränare för OV Helsingborgs herrar och han har också assisterat Dennis Sandberg i landslaget med spelare födda 2000 och 2001 som bland annat blev U18-europamästare 2018. Liksom Båverud har han också genomgått alla svenska tränarutbildningar och Europeiska Handbollförbundets master coach-utbildning.

– Det är förstås en väldigt stor ära få frågan. Det var en enorm stolthet varenda gång jag stod med 00/01-landslaget och sjöng nationalsäsongen och det är en känsla jag ser fram emot att få uppleva igen. Det var en häftig resa att göra tillsammans med Dennis och jag har fick många erfarenheter och lärdomar som jag kan ta med mig in i arbetet med den här årskullen. Jag ser fram emot de kommande åren, säger han.

Hanna Fogelström, landslagsansvarig på Svenska Handbollförbundet:

– Vi är glada att presentera Frenne och Toni som förbundskaptener för flickor och pojkar födda 2006 och 2007. Båda besitter erfarenheter från tidigare uppdrag inom förbundets verksamhet, är aktiva i elitverksamheter, arbetar strukturerat och vill vara med på resan att utveckla individer och våra ungdomslandslag

Text: Daniel Vandor
Foto: Bildbyrån (montage)