NASDAQ OMX

B&B TOOLS: Bergman & Beving förvärvar Arbesko - Nordens ledande varumärke för skydds- och arbetsskor

Bergman & Beving, ett rörelsesegment inom B&B TOOLS-koncernen, har idag förvärvat samtliga aktier i Arbesko Gruppen AB. Arbesko är ett av Nordens starkaste varumärken för skydds- och arbetsskor med egen produktutveckling och tillverkning i Sverige. Arbesko Gruppen omsätter cirka 200 MSEK per år med cirka 120 anställda.

Arbesko är ett framgångsrikt familjeföretag med egen forskning, produktutveckling och tillverkning av skydds- och arbetsskor till professionella användare. Bolaget grundades redan 1839 och Arbesko är sedan många år det ledande varumärket i Norden och är även etablerat på flera europeiska marknader. Försäljningen sker i nära samarbete med flera av Nordens ledande bygg- och industriåterförsäljare.

Skor från Arbesko är konstruerade för att motsvara de professionella användarnas högt ställda krav på kvalitet och komfort och har ett högt teknikinnehåll med många unika funktioner.

"Arbesko är ett väletablerat företag med hög kompetens hos sina medarbetare, ett starkt varumärke, goda kundrelationer och en stark position på den nordiska marknaden", säger Pontus Boman, vVD i B&B TOOLS. "Förvärvet ligger helt i linje med strategin för Bergman & Beving där våra produktbolag utvecklar premiumvarumärken inom olika produkt- och tillämpningsområden för professionella användare inom bygg och industri. Vi ser mycket goda möjligheter till vidare utveckling och tillväxt för Arbesko som en del av Bergman & Beving."

Arbesko kommer att fortsätta drivas som ett självständigt produktbolag inom Bergman & Beving enligt koncernens filosofi med decentraliserat affärsansvar.

"Med sitt tydliga fokus på premiumvarumärken var Bergman & Beving ett naturligt val som ny ägare för att utveckla Arbesko i framtiden," säger Peter Geisler, VD och ägare i Arbesko Gruppen. "Morgondagens marknad kräver en förmåga och resurser för kontinuerlig utveckling, vilket Bergman & Beving erbjuder. Vi på Arbesko ser fram emot att fortsätta vår positiva långsiktiga utveckling tillsammans med våra kunder och återförsäljare - och med en ny stark ägare som delar både våra värderingar och mål."

Tillträde skedde idag den 3 april 2017. Förvärvet bedöms ha en marginellt positiv påverkan på B&B TOOLS resultat per aktie under innevarande räkenskapsår.

Stockholm den 3 april 2017

B&B TOOLS AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Pontus Boman, vVD, B&B TOOLS AB, telefon 010-454 77 00
Mats Karlqvist, Ansvarig - Investor Relations, B&B TOOLS AB, telefon 070-660 31 32

Informationen lämnades för offentliggörande den 3 april 2017 kl. 13:00 CET.

Source: B&B TOOLS via Globenewswire

NASDAQ OMX

Följ NASDAQ OMX

Senaste pressmeddelandena från NASDAQ OMX