Beavertown Lazer Crush IPA - en alkoholfri humlig nyhet från UK

En smakrik IPA med fjäderlätt alkoholhalt. I sommar gästar Beavertown Lazer Crush IPA 0,3 % Systembolagets tillfälliga sortiment. Nyheten kommer att finnas på hyllan i 218 av landets butiker under perioden 1 juni - 31 augusti.

– Vi ser en ökad efterfrågan på smakrik Craft Beer med lägre alkoholhalt i det växande segmentet alkoholfri öl. Lazer Crush är en högkvalitativ IPA med stor smak och attityd i designen. Lazer Crush har bryggts med en speciell jäststam som jäser utan att producera någon alkohol, samtidigt som den ger smaktoner av persika. Sedan har man använt Azacca, Amarillo och Citra, alla fruktiga och fräscha humlesorter med mycket tryck i, förklarar Lars Kassel t f produktchef för Beavertown på Spendrups Bryggeri.

Brittiska Beavertown grundades av Logan Plant 2011. Det ölintresse som startade med hembryggning i ett 50-literskärl växte sig snart för stort för köket i Logans lägenhet och han fortsatte med produktutvecklingen på BBQ-restaurangen Dukes Brew & Que, där ett 650-liters bryggverk fanns att tillgå. Här lades grunden till brygder som 8 Ball, Gamma Ray och Neckoil. Numera finns Beavertown Brewery i Tottenham, en logistiskt smart placering där det också ryms ordentligt mycket större bryggverk och tankar. Det behövs, för bryggeriet fortsätter växa och har under 2021 adderat åtta nya länder till exportlistan.

Spendrups började samarbeta med Beavertown 2017. I det svenska sortimentet finns förutom nyheten Lazer Crush även Gamma-Ray - en American Pale Ale - och session-IPA:n Neckoil.

Mer om Lazer Crush:

Alkohol: 0,3 %

Malt: Pilsner

Humle: Azacca, Amarillo, Citra

IBU: 35

Jäst: Chr Hansen NEER

Vegansk: Ja

Allergen: Gluten

Pris: 21:80, 33 cl burk

Lars Kassel, produktchef Spendrups, 0705 35 79 21

För produktprover, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Internationella succén White Claw Hard Seltzer har kommit till Sverige1.6.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

En dryckesnyhet som funkar vid alla tillfällen har landat i Systembolagets beställningssortiment. White Claw Hard Seltzer Lime är bubblig, fräsch och ett perfekt komplement till vår nuvarande svenska dryckeskultur. Den är glutenfri, snål på socker och har ett lågt kaloriinnehåll. Den första smaken som lanseras i Sverige 1 juni är White Claw Hard Seltzer Lime, perfekt för sommarens aktiviteter.

Lazy Estate lanserar nu ännu ett Sparkling Tea – ett somrigt rosébubbel: Pink Grapefruit & Pear17.5.2021 14:23:50 CEST | Pressmeddelande

Samtidigt med sommarvärmen lanserar nu uppstickaren Lazy Estate en uppföljare till det alkoholfria succébubblet Sparkling Tea Lemongrass & Mint. Pink Grapefruit & Pear är ett rosébubbel som passar perfekt till heta sommardagar, välkyld, tillsammans med friska jordgubbar på stranden. Sparkling Tea Pink Grapefruit & Pear släpps på Systembolaget 1 juni men finns redan nu hos några av Lazy Estates restaurangkunder.