Beavertown Lazer Crush IPA - en alkoholfri humlig nyhet från UK

En smakrik IPA med fjäderlätt alkoholhalt. I sommar gästar Beavertown Lazer Crush IPA 0,3 % Systembolagets tillfälliga sortiment. Nyheten kommer att finnas på hyllan i 218 av landets butiker under perioden 1 juni - 31 augusti.

– Vi ser en ökad efterfrågan på smakrik Craft Beer med lägre alkoholhalt i det växande segmentet alkoholfri öl. Lazer Crush är en högkvalitativ IPA med stor smak och attityd i designen. Lazer Crush har bryggts med en speciell jäststam som jäser utan att producera någon alkohol, samtidigt som den ger smaktoner av persika. Sedan har man använt Azacca, Amarillo och Citra, alla fruktiga och fräscha humlesorter med mycket tryck i, förklarar Lars Kassel t f produktchef för Beavertown på Spendrups Bryggeri.

Brittiska Beavertown grundades av Logan Plant 2011. Det ölintresse som startade med hembryggning i ett 50-literskärl växte sig snart för stort för köket i Logans lägenhet och han fortsatte med produktutvecklingen på BBQ-restaurangen Dukes Brew & Que, där ett 650-liters bryggverk fanns att tillgå. Här lades grunden till brygder som 8 Ball, Gamma Ray och Neckoil. Numera finns Beavertown Brewery i Tottenham, en logistiskt smart placering där det också ryms ordentligt mycket större bryggverk och tankar. Det behövs, för bryggeriet fortsätter växa och har under 2021 adderat åtta nya länder till exportlistan.

Spendrups började samarbeta med Beavertown 2017. I det svenska sortimentet finns förutom nyheten Lazer Crush även Gamma-Ray - en American Pale Ale - och session-IPA:n Neckoil.

Mer om Lazer Crush:

Alkohol: 0,3 %

Malt: Pilsner

Humle: Azacca, Amarillo, Citra

IBU: 35

Jäst: Chr Hansen NEER

Vegansk: Ja

Allergen: Gluten

Pris: 21:80, 33 cl burk

Lars Kassel, produktchef Spendrups, 0705 35 79 21

För produktprover, kontakta:

Rose-Marie Hertzman, presschef Spendrups, 0708 95 25 67

Spendrups är ett svenskt familjebryggeri som förenar starka traditioner med nytänkande. Bryggeriet grundades 1897 i Grängesberg och drivs av familjen Spendrup i fjärde generationen. Vi finns på ett antal orter i Sverige med huvudkontor i Vårby utanför Stockholm och produktion i Grängesberg, Hällefors och Visby. För oss står alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. I vårt breda sortiment finns varumärken som Mariestads, Norrlands Guld, Heineken, Loka, Schweppes, Briska och vinproducenter som Cono Sur, Gallo och Boschendal. Spendrups har 1 100 medarbetare och omsätter cirka 4 MDKR årligen. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spring Wine & Spirits, Gotlands Bryggeri, OMAKA och Hellefors Bryggeri. Våra anläggningar är certifierade enligt internationella standarderna ISO 14001 och FSSC 22000 avseende miljö respektive kvalitet och livsmedelssäkerhet. | spendrups.se

Brutal Brewing utvecklar folkölskategorin med innovativ bryggteknik6.9.2021 17:06:17 CEST | Pressmeddelande

Genom en unik bryggteknik lanserar nu Brutal Brewing ett helt nytt typ av folköl som levererar full smakstyrka, men endast innehåller 2,7 % alkohol. De tre brygdtyperna Hoppy Lager, Pilsner och IPA ska möta det stora intresset för smakrik öl med lägre alkoholhalt samt bredda dagens utbud inom det avsomnade 2,8-segmentet. Taste-A-Lot blir namnet för den kommande serien med kontinuerlig smakutveckling.

Mimmi Arvidsson och William Prütz blandar Sveriges Bästa Gin och Tonic 202125.8.2021 09:06:30 CEST | Pressmeddelande

För sjätte året arrangerar Schweppes Sveriges Bästa Gin & Tonic, tävlingen där hemmamixare och professionella bartenders tävlar i konsten att kittla smaklökarna med en GT. Nu står det klart att kocken William Prütz och bartendern Mimmi Arvidsson har blandat de vinnande varianterna. Recepten som röstats fram bjuder på smaker från vanilj, ingefära och apelsin respektive galiamelon, gurka och citronmeliss.

Spendrups drar tillbaka Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5% 33 cl flaska med felaktig buketikett2.8.2021 10:28:14 CEST | Pressmeddelande

I ett parti Melleruds Utmärkta Pilsner Eko 4,5 % 33 cl flaska med bäst-före-datum 2022-07-07 kan det finnas flaskor som har fel buketikett (framsidesetikett). Kartongen är korrekt märkt med 4,5%. På buketiketten står det ”alkoholfri” medan på baksidesetiketten anges den rätta informationen dvs 4,5%. Det är ett tekniskt problem i produktionen som har orsakat detta. Vi tar händelsen på största allvar och har vidtagit åtgärder för att liknande inte ska inträffa framöver samt beklagar det inträffade.

Efter rekordtryck på biljetter: Gröna Lund och Heineken adderar tre kvällar till NIGHT RIDER23.7.2021 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

Gröna Lund och Heineken lanserade det nya nattklubbskonceptet NIGHT RIDER för en vecka sedan - en unik möjlighet att uppleva nöjesparken nattetid som man aldrig tidigare sett tivolit. Initialt släpptes biljetter till sex kvällar i augusti och september, som sålde slut på endast några timmar. Efter ett stort tryck i sociala medier och från nöjesparkens gäster, släpps idag ytterligare 3000 biljetter fördelat på tre lördagar, 21/8, 28/8 och 4/9.

Gröna Lund och Heineken lanserar unikt klubbkoncept på nattöppet tivoli15.7.2021 08:00:00 CEST | Pressmeddelande

Under sex kvällar i augusti och september kommer du för första gången kunna uppleva Gröna Lund nattetid som du aldrig tidigare sett tivolit. Heineken och Gröna Lund lanserar nämligen det unika konceptet NIGHT RIDER, där Gröna Lund förvandlas till Sveriges mest unika klubbmiljö med utökat serveringstillstånd i parken och en åldersgräns på 23 år. Åkattraktioner, spel och barer laddas med extra ljud, ljus och musik som får natten att vibrera. NIGHT RIDER arrangeras exklusivt för 1 000 personer per tillfälle, under sex torsdagar och fredagar mellan den 19 augusti till 3 september kl. 22.00-00.00 med olika förfester som start från kl. 19.30.