Become a Leader – GFF och SvFF söker fler kvinnliga ledare i ny digital kampanj

Den 16 maj går UEFA Women´s Champions League Final av stapeln på Gamla Ullevi i Göteborg. Inför stormatchen, och i samband med internationella kvinnodagen den 8 mars, vill Göteborgs Fotbollförbund och Svenska Fotbollförbundet locka fler tjejer och kvinnor till att bli engagerade ledare och viktiga förebilder. För att nå ut till så många som möjligt satsar GFF och SvFF på en digital kampanj i sociala medier. Frontfigur och förebild är Sveriges mest kända kvinnliga ledare, Pia Sundhage.

Pia Sundhage är utan tvekan en av vårt lands främsta kvinnliga fotbollsledare. År 2003 valdes hon som första kvinna in i Svensk Fotbolls Hall of Fame och hon har vunnit såväl SM-guld som EM, VM och OS-guld. Som ledare har hon tränat många storlag, som till exempel damlandslagen i nationer som Kina, USA och Sverige. I dagsläget är Pia förbundskapten för Brasiliens damlandslag.

Pia som gläds åt initiativet sammanfattar sin roll så här:

– Fotboll är inte bara ett fantastiskt spel. Fotboll innebär också vänskap, gemenskap, kamratskap och det där gemensamma omklädningsrummet. Här kan vi göra varandra bra, vi kan hjälpas åt och sikta mot samma mål när vi går ut på fotbollsplanen. Alla med olika roller men med samma mål. Som ledare kan du göra skillnad genom att kommunicera, coacha, samarbeta och se hur individ och lag utvecklas och bli en förebild.

– Jag gläds därför åt den satsning som nu görs för att vi kvinnor ska bli fler inom fotbollen. Nu är det upp till oss; tjejer, kvinnor och tanter att ta stafettpinnen och satsa på världens absolut bästa sport, fotboll, och göra skillnad för framtida fotbollstalanger och ledare eller för den som ”bara” vill leka och lira med fotbollen.

Som en viktig medspelare i en större nationell satsning vill nu Göteborg & Co, som är en del av Göteborgs Stad, och Göteborgs Fotbollförbund göra sitt för att dra sitt strå till stacken. Med legacyprojektet och den digitala kampanjen ”Become a Leader” är målet att få fler tjejer och kvinnor att anmäla sig till kommande ledarutbildningar i Göteborg så att våra unga tjejer ska få fler viktiga förebilder att se upp till.

”Become a Leader” blir på så sätt en viktig del i Svenska Fotbollförbundets satsning Plus 10 000 där målet och visionen är att tillsammans inspirera och stimulera så att fler kvinnor blir en del av fotbollsfamiljen. Det här innebär fler tjejer och kvinnor som fotbollsledare i olika positioner på och utanför planen som tränare, domare, styrelse- och kommittéledamöter, i ordförandepositioner och ledningsgrupper samt andra roller i klubbar och föreningar. Det spelar ingen roll om det är en fotbollsmamma som vill utvecklas och hjälpa till eller om det är en aktiv spelare som är nyfiken på nästa steg i karriären. Alla är precis lika välkomna.

Under hashtagen Equal Goals Gothenburg (#equalgoalsgothenburg) på sociala medier lyfts nu en mer jämlik fotbollsvärld där alla är välkomna; oavsett kön, ålder eller bakgrund.

För mer information & anmälan besök: https://www.svenskfotboll.se/becomealeader/

Petra GamerdingerPR Manager - Press & Medierelationer

Presskontakt och pressansvarig på Göteborg & Co. Ansvarar för internationell destinations-PR i Tyskland och USA.

Tel:+46705723327petra.gamerdinger@goteborg.com

Göran HavikProjektledare internationella evenemangSvenska Fotbollförbundet

Tel:08-735 95 88

Anette WigerudEvenemangsansvarig GFFGöteborgs Fotbollförbund

Tel:031-761 07 11

Dansare, bildkonstnär, musiker och skulptör - de tolkar regn i Artists in Residence i Göteborg13.4.2021 07:57:26 CEST | Pressmeddelande

Nu är det klart vilka konstnärer som kommer att tolka regn i det konstnärliga utbytet mellan 400-åringarna Borås, Piteå, Luleå och Göteborg. Det blir bildkonstnären Amanda Mendiant, Piteå, skulptören Odysseas Pappas, Borås, dansaren Jenny Schinkler, Luleå och musikern Johan Björklund, Göteborg. AiR 4x400 år, Artist in Residence, är ett samarbetsprojekt och konstnärligt utbyte mellan städerna som alla fyller 400 år 2021.