Begär 50 miljoner kronor för insatser för de som kommer från Ukraina

Riksidrottsförbundet äskar 50 miljoner kronor för insatser för de människor som kommer till Sverige på grund av situationen i Ukraina.

Foto: Bildbyrån. EJ FRI ATT ANVÄNDA

– Ingen kan idag vara säker på hur lång tid de som kommer nu från Ukraina kommer vara kvar och hur länge idrottsrörelsens insatser kommer behövas. Vi ser detta som ett första steg för att kunna erbjuda verksamhet här och nu för de som kommit och kommer komma den närmaste tiden, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

På många platser i Sverige har idrottsföreningar under lång tid engagerat sig för att erbjuda träning, rörelse och sammanhang till nyanlända personer och till de som varit ett tag i Sverige. Inte minst från 2015 och framåt har idrottsrörelsen visat att ökad inkludering av nyanlända leder till att både svensk idrottsrörelse och samhället utvecklas till det bättre. Arbetet med inkludering är ständigt aktuellt och pågående och en förutsättning för framgångsrik idrottsutveckling.

– Stödet behövs till idrottsföreningar och det handlar om behov av att ta in nya ledare, mer material, lokalhyror och liknande. Vi uppskattar att det är runt 750 idrottsföreningar över landet som likt flyktingsituationen 2015 kan göra skillnad och erbjuda en rolig sysselsättning, en hälsosam aktiv fritid och en gemenskap i föreningen som en väg in i det svenska samhället säger Björn Eriksson.

Äskandet om 50 miljoner kronor för insatser för människor som kommer från Ukraina har idag skickats in till regeringen

Foto: Bildbyrån. EJ FRI ATT ANVÄNDA

Riksidrottsförbundet (RF) är paraplyorganisation för hela den svenska idrottsrörelsen. RF:s främsta uppgift är att stödja och företräda våra 70 medlemsförbund (specialidrottsförbund) och leda rörelsen i gemensamma frågor, såväl nationellt som internationellt.