Begär ytterligare 500 miljoner i förlängt stöd

Krisen slår hårt mot idrottsrörelsen även kommande månader. Riksidrottsförbundet begär att regeringen förlänger stöd till idrottsrörelsen med 500 miljoner kronor för perioden juli–september.

Många föreningar har fortsatt stora problem då restriktioner och förbud kvarstår vilket omöjliggör att ha publik, genomföra större ungdomsturneringar eller genomföra större motionslopp över sommaren och troligen en bit in på hösten.

– Vår bedömning är att idrottsrörelsen kommer att förlora ytterligare mer än 1,2 miljarder kronor om restriktionerna ligger kvar till början av hösten. Jag hoppas regeringen förstår den svåra situation som många föreningar befinner sig i och förlänger stödpaketet med ytterligare 500 miljoner kronor till sista september, säger Björn Eriksson, ordförande Riksidrottsförbundet.

Det är förbund och föreningar med stora evenemang som Gothia Cup, O-ringen och Midnattsloppet som ställts in eller förväntas reduceras kraftigt som har stora kostnader och intäktsbortfall. Läget för dessa är akut och brådskande. Även föreningar med förlorade medlemmar på grund av begränsad verksamhet ger intäktsbortfall.

Regeringen behöver ge idrottsrörelsen snabbspår och besked så fort som möjligt. Vi är medvetna om att idrottsrörelsen inte är ensamma om att drabbas hårt under denna pandemi, och förstår att vi inte kan kompenseras fullt ut. Men vi måste undvika att föreningslivet går under och är oroliga att socioekonomiskt svaga områden drabbas hårdare om föreningarna drivs mot att höja avgifterna för att överleva, säger Björn Eriksson.

I flera områden har polis, bostadsbolag och andra organisationer vädjat till idrottsrörelsen att hålla igång idrottsverksamheten. Kommuner har framfört sin oro särskilt kring tidsperioden vid skolavslutning samt skolstart men även en oro kring att många kommer vara hemma och sysslolösa under hela sommaren. Här kämpar många föreningar med att försöka hålla igång sommarlovsaktiviteter.

Beslut att begära/äska 500 miljoner kronor i förlängt stöd för perioden juliseptember togs av Riksidrottsförbundets styrelse under torsdagskvällen.

ordförande Riksidrottsförbundet

RF-SISU:s 19 regionala organisationer, RF-SISU distrikt ger idrottsföreningar stöd i idrottsfrågor och med folkbildning. Idrottsrörelsen består av cirka 20 000 idrottsföreningar och drygt tre miljoner medlemmar.

RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen lyfter barnrättsperspektivet11.9.2020 13:00:00 CESTPressmeddelande

Idrott för barn och unga ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv, med rörelseglädje som högsta prioritet. Vi har alla ett gemensamt ansvar för att barn och unga ska kunna idrotta på sina villkor och utifrån sina förutsättningar. Det är ett viktigt led i att uppfylla FN:s barnkonvention som är lag i Sverige sedan januari 2020. RF-SISU Östergötland och Länsstyrelsen Östergötland kommer den 21/9 att arrangera en Idrottsdag där vi fokuserar på idrott ur barnens perspektiv. Vi vill lyfta goda exempel på hur idrotten kan utvecklas och främjas genom att vi aktivt tar tillvara barnens perspektiv.