Begränsad ekonomi får svenskarna att skippa tandläkarbesök

För barn och ungdomar upp till 22 år är tandvården gratis. Därefter är det en kostnad som alla bör ta höjd för i sin budget, men som många struntar i. En färsk Novus-undersökning från bank- och finansbolaget Svea visar att 17 procent av svenska folket skippar tandläkarbesök för att de inte har råd. Bland 30–49-åringarna är motsvarande siffra 20 procent.

Trots att alla svenskar från 23 års ålder omfattas av tandvårdsstödet avstår var femte svensk i 30–49-årsåldern från att gå till tandläkaren på grund av ekonomiska skäl. Detta framkommer i Sveas rapport Låt oss prata pengar. Att besöka tandläkaren tycks svida i plånboken även för 50–64-åringarna, medan det verkar vara en mer överkomlig utgift för svenskar mellan 65–79 år. I den äldre åldersgruppen uppger elva procent att de skippar tandläkarbesök av ekonomiska skäl.

– Att avstå från en utlandsresa eller ett restaurangbesök för att ekonomin inte går ihop är sunt förnuft. Men att välja bort nödvändiga saker såsom vård är direkt oförnuftigt. Resultatet i vår Novus-undersökning visar generellt att svenskarna måste bli bättre på att planera sin ekonomi. Att inte bry sig om sin ekonomi slår i slutändan tillbaka senare i livet. Och det är det inte värt, säger Helena Klein, Affärsområdeschef för Privatlån och Spar på Svea.

Sveas rapport visar även att 17 procent av svenska folket låter bli att utöva en idrott eller hobby på grund av att deras ekonomi är begränsad. Det gäller framför allt åldersgruppen 18–29 år, där siffran är hela 25 procent. De vanligaste sakerna som svenskarna avstår ifrån på grund av ekonomiska skäl är dock resor med vänner eller familj. Det svarar var tredje svensk. Därefter följer köpa bil och köpa bostad på 24 respektive 21 procent.

Det framkommer även att fem procent av svenskarna låter bli att gå till läkaren för att de inte har råd och fyra procent avstår från att gifta sig av samma orsak.

Detta avstår svenskarna från av ekonomiska skäl
1. Resa med vänner eller familj                    33 %
2. Köpa bil                                                     24 %
3. Köpa bostad                                              21 %
4. Besök hos frisören                                    19 %
5. Tandläkarbesök                                        17 %

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Novus på uppdrag av Svea. Totalt har 1 090 webbintervjuer genomförts bland allmänheten 18–79 år i Novus riksrepresentativa och slumpmässigt rekryterade Sverigepanel under perioden 18–25 februari 2019. Svarsfrekvensen var 62%.

För ytterligare information, kontakta:
Patrik Widlund, CMO, Svea
E-post: patrik.widlund@svea.com

Om Svea
Svea är en av norra Europas ledande leverantörer av finansiella tjänster. Med skräddarsydda lösningar och ett personligt bemötande hjälper de företag och privatpersoner att nå sina mål och förverkliga sina drömmar. Deras tjänster består bland annat av: företagsfinansiering, banktjänster och betallösningar samt privatlån och sparande. Sedan starten 1981 har Svea växt till ett företag med över 2 000 anställda över hela Europa. Läs mer om Svea på svea.com.​

Ny undersökning från Svea: Här är de viktigaste egenskaperna för att lyckas med företagandet4.12.2019 10:48:09 CETPressmeddelande

Längtan efter att bygga något eget är den vanligaste anledningen till att ett företag startas. Det visar en färsk undersökning från Novus på uppdrag av bank- och finansgruppen Svea. Men vilka egenskaper krävs för att tackla de utmaningar som egenföretagande innebär? Här listas de fem viktigaste för att lyckas med sin dröm, enligt företagare själva.

Ny rapport från Svea visar: B2B-företag på efterkälken inom e-handel25.10.2019 07:36:00 CESTPressmeddelande

Förväntningarna på e-handeln är fortsatt starka och de flesta kunder förväntar sig idag att kunna handla online. Och majoriteten av B2B-företagen tror att försäljning i digitala kanaler fortsättningsvis kommer öka. Det visar bank- och finansgruppen Sveas nya rapport om B2B-bolag och e-handel. Trots den väntade ökningen väljer vartannat företag bort digital försäljning.

Marknadsföring, digitalisering och försäljning: Kompetenserna som svenska företag saknar24.10.2019 12:58:39 CESTPressmeddelande

Sverige är ett framgångsrikt land vad gäller företagande. För att lyckas som entreprenör är det viktigast att ha kompetens inom sin egen produkt eller tjänst. Det uppger närmare fyra av tio företagare i bank- och finansgruppen Sveas senaste Novus-undersökning. Men för att ta verksamheten till nästa nivå krävs fler kompetenser än så. Den kompetens som flest företagare saknar för att kunna utveckla företaget är marknadsföring, men också försäljning och digitalisering.