Begränsat vägnät för 74 ton ger marginell nytta
Så lite som två procent av alla skogliga transporter i Sverige kommer kunna ske med 74-tonsfordon om regeringens förslag för vägnät för dessa fordon går igenom. Det visar en färsk forskningsrapport från Skogforsk.
– Ett större vägnät för 74-tonsfordon skulle ge större samhällsnytta och lägre utsläpp, säger Karolina Boholm, transportdirektör på Skogsindustrierna.
Att låta en lastbil lasta mer gods gör transporterna effektivare. Det ger minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet. Därför vill Skogsindustrierna se ett stort vägnät där det är tillåtet att köra 74-tons lastbilar. Även Trafikverket har i ett regeringsuppdrag skrivit att de vill att hela det statliga vägnätet ska bli anpassat för 74 ton.
Skogforsk har på uppdrag av Skogsindustrierna analyserat hur mycket rundvirke och flis som teoretiskt sett skulle kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna så kallade BK4-vägarna. Analysen bygger på den mängd rundvirke och flis som transporterades i de berörda områdena år 2014 och är en bedömning av hur dessa transporter skulle kunna genomföras om man haft tillgång till den nya bärighetsklassen på statliga vägar respektive på statliga och vissa kommunala vägar.
Som mest kommer knappt fem miljoner ton virke och flis kunna transporteras per år med 74-tonsfordon på de föreslagna BK4-vägarna, enligt analysen. Det är cirka två procent av alla skogliga transporter i Sverige och motsvarar arton 74-tonsfordon i de fem områdena och en årlig koldioxidbesparing på cirka 430 ton. Att det inte blir mer beror framför allt på att viktiga industrier inte nås via det föreslagna vägnätet. I analysen gör även Skogforsk ett antagande att vissa kommunala vägar, såsom infartsvägar till industrier, öppnas i anslutning till det statliga BK4-vägnätet. Då skulle de skogliga transporterna med 74-tonsfordon teoretiskt kunna öka till cirka sex procent vilket motsvarar fyrtiotvå 74-tonsfordon i de fem områdena och en koldioxidbesparing på upp till 1 000 ton per år från skogsbrukets transporter. Affärsmässiga och praktiska förutsättningar gör dock att det sannolikt blir färre fordon som kommer att driftsättas i realiteten.
– Om hela det statliga vägnätet skulle öppnas för 74-tonsfordon skulle vi kunna minska utsläppen med 44 000 ton koldioxid per år från skogsbrukets transporter, säger Karolina Boholm.
Analysen visar tydligt att nyttan med det föreslagna vägnätet är ytterst begränsad både för skogsbruket och för samhället i stort.
74-tonsfordon är tyngre, men inte längre, än vanliga lastbilar. Eftersom de är utrustade med fler hjulaxlar blir slitaget på vägen samma eller lägre än med vanliga lastbilar. Skogsindustrierna vill se en öppning för 74 tons maximal bruttovikt på hela det allmänna vägnätet. En sådan åtgärd skulle vara positivt för såväl skogsnäringen som samhället i stort i form av sänkta utsläpp, bättre konkurrenskraft och färre tunga fordon på vägarna, varav det senare även ger högre trafiksäkerhet.
Kontakt
Karolina Boholm
Transportdirektör, Skogsindustrierna
Tel: 08-762 72 30
karolina.boholm@skogsindustrierna.se
Lisa Alexandersson
Publisher, Skogsindustrierna
Tel: 08-762 72 31
lisa.alexandersson@skogsindustrierna.se
Nyckelord
Kontakter
Skogsindustrierna
Tel:+46 8 762 72 00Bilder
Dokument
Om
Skogsindustrierna – organisationen för företag som förädlar trä till fossilfria och förnybara material och produkter.I verksamheten ingår Svenskt Trä och sekretariatet för BioInnovation.
Följ Skogsindustrierna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skogsindustrierna
Kaisa Soro-Pesonen ny chef för Brysselkontoret17.4.2024 08:42:28 CEST | Pressmeddelande
Skogsindustrierna har rekryterat Kaisa Soro-Pesonen som ny chef för sitt Brysselkontor. Kaisa Soro-Pesonen har lång erfarenhet av EU-politik och public affairs i ledande roller inom finskt näringsliv, Brysselbyråer och EU-kommissionen.
Viktiga satsningar på transportunderhåll saknas i vårbudgeten15.4.2024 08:57:00 CEST | Pressmeddelande
Skogsindustrierna menar att behövs mer budgetmedel på både kort och lång sikt för att åtgärda det eftersatta underhållet av landets transportinfrastruktur.
Prisas för forskning om framtida sårförband från skogsråvara11.4.2024 10:02:00 CEST | Pressmeddelande
Linn Berglund, forskare vid Luleå tekniska universitet, tilldelas 400 000 kr från Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond genom priset Young Researcher’s Award. Med hjälp av nätverk av nanofiber från skogsråvara tar hon sig an en stor utmaning – att skapa ett funktionellt och hållbart material som kan användas som förband för svårläkta sår.
Tilldelas 700 000 kr för forskning om ligninskum som kan bli framtidens fossilfria isoleringsmaterial11.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ievgen Pylypchuk, forskare vid Stockholms universitet, tilldelas årets Kompetensutvecklingspris från Stiftelsen Gunnar Sundblads forskningsfond. Han har lyckats framställa ett isolerande skum från lignin. Materialet har stor potential att ersätta dagens isoleringsmaterial för värme i byggnader, eller att användas om ljudisolering inom fordonsindustrin. Genom stipendiet kommer Ievgen Pylypchuk besöka USA och Japan för att ytterligare utforska materialets möjligheter.
Kraftsamla för ökad tillväxt i skogen21.3.2024 15:21:19 CET | Pressmeddelande
Skogsindustrierna delar Klimatpolitiska rådets slutsatser att det behövs insatser för att öka upptaget av kol i skog och mark och att det finns mer att göra för att ta till vara bioekonomins kraft i den gröna omställningen. Förslag som syftar till att begränsa avverkning är däremot inte i linje med en långsiktigt hållbar utveckling. Det behövs i stället kraftsamling för att öka tillväxten i skogen.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum