Begreppsstandard inom e-hälsa nu på svenska

SIS, Swedish Standards Institute, var tillsammans med svenska experter drivande i det globala arbetet med att ta fram begreppsstandarden som beskriver hälso- och sjukvården som senast publicerades över hela världen år 2016. Nu publiceras standarden för allra första gången på svenska. Standarden omfattar ett heltäckande begreppssystem som ska stärka kvaliteten av informationsöverföring i vårdkedjan, skapa trygghet för patienten, ge ökad kunskap och underlag till forskning.

– Det är på tiden att standarden ContSys* nu publiceras på svenska, Det gör det lättare att använda samma begrepp för samma sak i svensk hälso- och sjukvård och därmed blir det lättare att jämföra fakta och att ha system som kan ”prata med varandra”, säger Lena Morgan, biomedicinsk analytiker och projektledare, SIS.

Standarden ger möjlighet att skapa en gemensam bas i verksamhetsledning, förbättringsområden och verksamhetsutveckling, som då kan ske samordnat och systematiskt för hela den komplexa vårdverksamheten. Standarden definierar ett stort antal begrepp och aktiviteter som används och utförs inom hälso- och sjukvård över hela världen.

ContSys utgör också en gemensam bas för aktörer inom hälso- och sjukvård som bland annat arbetar med att kravställa IT-stöd, vilket skapar förutsättningar för att IT-stöden kan utvecklas och konfigureras så att informationen får samma begreppsmässiga innehåll inom och mellan organisationer och system.

I Sveriges vision för e-hälsa sägs att ambitionen är att bli bäst i världen på att använda digitaliseringens möjligheter för att bidra till god hälsa.

– Tillämpning av ContSys ligger i linje med Vision e-hälsa 2025. Standarden är ett konkret bevis på att en internationell närvaro inom standardiseringen kan överföras till nationell nivå och få något att förhålla oss till nu när vi vill bli världsbäst. Sedan är jag glad över konkreta resultat och vi på SIS kan visa på just det tack vare att vi erbjuder experter och deltagare en bra plattform för standardisering nationellt och internationellt, säger Dan Nilsson, standardiseringschef vård och omsorg, SIS.

Standarden kan användas av såväl offentliga som privata vårdgivare.

*SS-EN ISO 13940:2016 Hälso- och sjukvårdsinformatik - Begreppssystem som stöd för kontinuitet i vården (ContSys).

ISO:s ordförande på Sverigebesök – kommenterar standarders betydelse för svensk konkurrenskraft och i världshandeln19.4.2018 09:16Pressmeddelande

Inbjudan till SIS Kvalitets- och miljödag 19 april16.4.2018 11:30Pressinbjudan

Media är välkomna att delta kostnadsfritt i SIS Kvalitets- och miljödag som äger rum 19 april i Stockholm. Vi samlar experter inom kvalitet, miljö, arbetsmiljö och hållbarhet i Stockholm. De senaste trenderna inom ledningssystem, förbättringsarbete och verksamhetsutveckling tas upp. Bland annat kommer IKEA, Sony, Scania, Riksbyggen och Svenska Retursystem att berätta om hur de har lyckats med sina framgångsrecept, kring kvalitet, hållbarhet, arbetsmiljö, ledarskap och entreprenörskap.

Frukostseminarium: Utvecklingen inom e-hälsa – möjligheter och utmaningar13.4.2018 09:25Pressinbjudan

Stockholms Science City och SIS, Swedish Standards institute bjuder in till ett frukostseminarium den 18 april. Svensk hälso- och sjukvård är i god fart på väg in i en ny era – den digitala. Lyfter vi blicken och spanar in i framtidens vårdlandskap ser vi många spännande möjligheter men också utmaningar. Seminariet fokuserar på digitaliseringens möjligheter och utmaningar från olika perspektiv.

Högsta ledningen ansvarar när risker ska hanteras med nya ISO 3100012.4.2018 09:06Pressmeddelande

Skador på rykte eller varumärke, cyberbrott, politisk risk och terrorism är några av de risker som privata och offentliga organisationer av alla slag och storlekar runt om i världen måste möta med ökande frekvens. Den senaste versionen av ISO 31000 har nyligen presenterats för att hantera den ökande osäkerheten i samhället. Standarden publiceras nu också av SIS, Swedish Standards Institute, som svensk standard i svensk översättning.