Behovet av akutstöd till människorättsaktivister fördubblades förra året – fortsätter öka i Ukraina

Det blir allt farligare att vara människorättsförsvarare. Det menar människorättsorganisationen Civil Rights Defenders, som sedan 2012 driver Akutfonden som ger hjälp åt människorättsförsvarare i akut fara. Under det gångna året tog fonden emot och beviljade ett rekordstort antal ansökningar, en fördubbling jämfört med 2020.

- Den kraftiga ökningen i ansökningar är konsekvens av att det blivit farligare att försvara mänskliga rättigheter i många delar av världen. På grund av kriget i Ukraina ser vi redan nu att behovet av akutstöd kommer fortsätta öka även i år, säger Zinaida Muradova, chef för Akutfonden hos Civil Rights Defenders.

Akutfonden kan exempelvis hjälpa människorättsförsvarare med tillfälliga omförflyttningar till säkra platser eller till att stärka den fysiska, psykosociala eller digitala säkerheten genom säkerhetskameror och säkerhetsträningar. Civil Rights Defenders kunde under 2021 stötta totalt 1421 människorättsförsvarare och deras familjemedlemmar genom Akutfonden. Just nu söker allt fler ukrainska oberoende journalister stöd för att kunna stanna kvar i landet och fortsätta rapportera.

- Demokrati och mänskliga rättigheter kan inte uppnås utan människorättsförsvarare, och deras roll blir ännu viktigare i krigstid. Att få dem att känna sig trygga nog att fortsätta verka på plats är avgörande för en demokratisk framtid, säger Muradova.

Läs mer om Akutfonden och deras arbete under 2021 här.

Kontakta oss
För att veta mer om Akutfonden eller boka en intervju med Zinaida Muradova, chef för Akutfonden, kontakta oss på 076 576 27 62 / press@crd.org

Hur man kan stödja vårt arbete
Du kan stötta de som försvarar mänskliga rättigheter i regionen och påverkas av kriget. Swisha ditt bidrag till 900 12 98 eller gå in på www.crd.org och läs mer om hur.