Behövs även satsning på analoga läromedel nu

Det avsätts alldeles för lite pengar på läromedel i svenska skolor. Men det är viktigt att det inte bara blir satsningar på digitala läromedel. Sveriges elever och lärare och elever efterfrågar böcker att använda i undervisningen, säger Sara Svanlund, andre vice ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Lärarnas Riksförbunds andre vice ordförande Sara Svanlund kommenterar Liberalernas krav under dagens Almedalstal på att det ska satsas mer pengar på läromedel i skolan.

"Nyamko Sabuni har alldeles rätt i att det behövs mer resurser till läromedel. Det avsätts alldeles för lite pengar.

Men då är det också viktigt att ge lärarna mer inflytande över vilka läromedel som används.

Skolan måste låta lärarna bestämma mer.

Under pandemiåret har vi haft mycket användning av digitala läromedel och hjälpmedel med distans- och fjärrundervisning.

Beslut om dessa sker ofta på en annan nivå än på skolan och där lärare inte kan påverka tillräckligt.

Och det är viktigt att det inte bara blir satsningar på digitala läromedel. Sveriges elever behöver analoga läromedel också! Både lärare och elever efterfrågar böcker att använda i undervisningen.”

Sara Svanlund nås på: 070-648 79 75

Lärarnas Riksförbund är det akademiska förbundet som enbart organiserar behöriga lärare och studie- och yrkesvägledare. Med cirka 90 000 medlemmar är vi ett av de största förbunden inom Saco.

Fackförbund för lärare och skolledare tecknar avsiktsförklaring om ny organisering18.6.2021 10:00:00 CEST | Pressmeddelande

Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund och Sveriges Skolledarförbund har fört samtal om en ny organisering inom utbildningssektorn. Samtalen mellan förbunden har varit konstruktiva och förbunden har därför tecknat en avsiktsförklaring som ska vara en grund för den fortsatta dialogen mellan förbunden. Avsiktsförklaringen syftar till att etablera en ny organisering inom utbildningssektorn från och med den 1 januari 2023.