Beko: Fritid hotas av kraven från det moderna samhället

I takt med att vardagen blir alltmer intensiv minskar fritiden och den viktiga ledigheten hotas. Nästan en av tre (30 %) vuxna har mindre än 10 timmar fritid per vecka, medan 36 % har mindre än två timmar.

Denna Smart News-version använder multimedia. Se den fulla versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20170328006075/sv/

The World Play Shortage Report, presented by Beko. (Photo: Business Wire)

World Play Shortage-rapporten, en undersökning med 10 100 personer i 22 länder av det ledande märket för hushållsapparater, Beko, kartlägger trender inom fritiden.

Barnens lektid påverkas av föräldrarnas intensiva liv: 40 % av föräldrarna avslöjar att de inte har gått till parken med sitt barn för att leka under det senaste året. Barn har tre timmar mindre fritid (21 timmar) i veckan jämfört med föräldragenerationen (24 timmar).

Häpnadsväckande 70 % nämner inte idrott eller att träna på gymmet/motionera bland favoritsysselsättningarna och nästan en tredjedel (30 %) av alla personer medger att de aldrig motionerar.

Fler viktiga resultat:

• Det globala genomsnittet för fritid per vecka per person är mindre än 21 timmar
  • Juridik är yrket med minst ledighet med nästan hälften (47 %) av alla yrkesverksamma jurister som har under två timmar fritid om dygnet, och en av fyra (25 %) som har mindre än en timme
  • Kvinnor (19 timmar) har tre timmar mindre fritid per vecka jämfört med män (22 timmar)
  • 22-åringar är de som mest sannolikt ställer in sina kvällsplaner på grund av arbetet (42 %)
  • 38-åringar är de som vill ha fritid som mest: Nästan två tredjedelar (63 %) väljer fritid framför pengar
  • Att tillbringa tid med familjen har blivit viktigare: Två av tre (64 %) väljer det som sin favoritsysselsättning, följt av att koppla av hemma (62 %) och att umgås med vänner (46 %).
  • Danmark är det land som undersökts som har mest ledighet med över 33 timmar fritid per person per vecka, medan Bolivia är landet med minst ledighet med mindre än 12 timmar

Zeynep Özbil, kommunikationsansvarig på Beko Group, menar: ”World Play Shortage-rapporten är en betydelsefull källa för hur det moderna samhället formar vårt välbefinnande, och den framhåller bristen på ledighet. Av rapporten framgår att människorna lever intensiva och ofta oplanerade liv, vilket har en avgörande negativ inverkan på fritiden. Vi på Beko talar i egenskap av Official partner of play. Vi förstår människors dagliga behov och erbjuder praktiska lösningar som sparar tid, så att människor kan ta vara på sina oförutsägbara, intensiva liv. Vi hoppas att de här resultaten påminner oss om hur viktig ledighet är för att leva livet till fullo.”

Rapporten är en del av Bekos Official partner of play-kampanj. Som Premium Partner till FC Barcelona bygger Bekos kampanj på klubbens skickliga och offensiva fotboll, som präglas av frihet och glädje på och vid sidan av planen – en spelstil som representerar fotbollens sanna anda. Som märke hjälper Beko människor i sina intensiva liv genom att ge dem mer frihet och tid för att roa sig varje dag.

Detta meddelandes ursprungliga källspråkstext är den officiella versionen. Översättningar tillhandahålls endast som ett stöd och skall jämföras med källspråkstexten, vilken är den enda versionen av texten som har rättslig verkan.

Will Mitchell
+44(0)2031286798
Will.Mitchell@synergy.global

Abonnera på våra pressmeddelanden.

Dropbox erbjuder kraftfulla företagsklassade verktyg till enskilda användare genom Dropbox Professional17.10.2017 16:00Pressmeddelande

Dropbox lanserar idag Dropbox Professional, en ny produkt som introducerar företagsklassade verktyg till enskilda användare som vill lagra, dela och spåra arbete från en enda säker plats. Detta pressmeddelande använder multimedia. Se den fullständiga versionen här: http://www.businesswire.com/news/home/20171017006404/sv/ Dropbox Professional är utformat för att tillgodose behoven hos frilansare – en redan stor grupp som förväntas växa till 47,6 miljoner år 2022 [1]. Det nya erbjudandet för samman de mest populära lösningarna för lagring, delning och support från Dropbox med nya sätt att presentera arbetet så att användaren kan visa upp sin kreativitet på bästa möjliga sätt. ”Arbetet blir mer flytande efterhand som omfattningen av de projekt som frilansare kan åta sig växer” säger Todd Jackson, produktchef på Dropbox. ”

Den ekonomiska effekten av Nord Stream 2 – analys av Arthur D. Little4.10.2017 07:00Pressmeddelande

En nyligen genomförd studie av Arthur D. Little (ADL) – “The economic impact on Europe of the Nord Stream 2 Project” – analyserar de ekonomiska konsekvenserna för EU av det pågående projektet att anlägga två nya rörledningar från Ryssland till Tyskland. Studien uppskattar att det totala värdet av rörledningarna uppgår till €5,15 miljarder. Det kommer att skapa 31,000 heltidsarbeten inom EU över de 5 år som projektet pågår. Dessa omfattar flera industrisektorer. BNP ökar med €2,25 miljarder. Det totala ekonomiska bidraget till Sveriges ekonomi från Nord Stream 2 uppgår till €300 miljoner (SEK 2,7 miljarder). Detta 1,700 heltidsarbeten i Sverige över fem års tid och ökar Sveriges BNP med €160 miljoner (SEK 1,5 miljarder). Nord Stream 2 är ett stort infrastrukturprojekt för naturgastransport genom Östersjön som kommer att öka transportkapaciteten till Europa med 55 milja