Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 2022
Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. För att bli nominerad ska produkten lanserats under 2020. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och att bidra till förpackningsutveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar. I år är bekvämlighet och att det ska vara lättillgängligt tydligt hos alla tre nominerade produkterna.
- Både i försäljningsdata och när vi i juryn adderar de kvalitativa kriterierna syns det tydligt att pandemin har haft en påverkan på årets nominerade. Alla tre produkter är snacks, lättillgängliga och bekväma att äta både hemma tillsammans med familjen och ta med ut på picknicken, till stranden eller på skogspromenaden, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.
De nominerade är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia, Små Lussekatter från Pågen och Zeinas Hummus Mix från Zeinas. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 6 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel.
Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa försäljningsdatan samt insikter i juryarbetet. Priset har delats ut sedan 2006. För ytterligare information om priset, kriterier och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/
För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63
Kontakter
Cecilia AnnelingKommunikationschef
Tel:0708-40 52 63cecilia.anneling@svdh.seBilder
Dokument
Om
Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, Lidl Sverige och Livsmedelshandlarna.
Följ Svensk Dagligvaruhandel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Dagligvaruhandel
Livsmedelsbranschen enade kring gemensam klimatberäkning22.3.2024 07:00:00 CET | Pressmeddelande
Branschorganisationerna Livsmedelsföretagen och Svensk Dagligvaruhandel har kommit överens om en beräkningsmetod som förenklar jämförelser och främjar öppenhet kring livsmedels klimatpåverkan. Detta skapar möjligheter att stärka hållbarhetsarbetet, bidrar till samsyn kring beräkningar av en produkts klimatpåverkan och ger incitament för omställning.
Matsvinnet fortsätter minska i dagligvaruhandeln18.3.2024 13:51:48 CET | Pressmeddelande
Alldeles för mycket livsmedel som produceras blir idag till matsvinn. Men ny statistik från Naturvårdsverket visar att livsmedelsavfall från dagligvaruhandeln fortsätter att minska. Mellan åren 2022 och 2021 minskade det med 2 procent. Tidigare år, mellan 2021 och 2020 var minskningen dessutom hela 10 procent. De svenska dagligvaruhandelsaktörerna har länge arbetat aktivt med mätbara mål för att minska sitt matsvinn.
Positiv försäljningsutveckling i februari15.3.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 7,4 procent under februari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Positiv utveckling i dagligvaruhandeln under årets första månad21.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 5,1 procent under januari 2024, jämfört med samma månad 2023, enligt branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Minskad försäljning av frukt och grönsaker under 202314.2.2024 06:15:00 CET | Pressmeddelande
Under helåret 2023 minskade försäljningen av frukt och grönsaker i svensk dagligvaruhandel med 4,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex Frukt & grönt . Det första kvartalet 2023 uppvisade störst negativ utveckling, då försäljningen sjönk med 7,6 procent. Försäljningen har mellan 2021 och 2023 minskat med 12,9 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum