Bekvämlighet tydlig trend i Årets Dagligvara 2022

De senaste årens pandemi med mer tid hemma och mer umgänge med familjen återspeglas i Årets Dagligvara. Samtliga årets tre nominerade produkter är lättillgängliga och bekväma att äta och dela med familjen. Årets nominerade är Finn Crisp Snacks, Pågen Små Lussekatter och Zeinas Hummus Mix. Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft den mest framgångsrika och innovativa lanseringen i dagligvaruhandeln under 2020.

Priset Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel till den produkt som haft en särskilt framgångsrik lansering, bidragit till utveckling och fyllt ett nytt konsumentbehov. För att bli nominerad ska produkten lanserats under 2020. Den ska ha tagit betydande marknadsandelar, uppnått en hög vägd distribution och drivit tillväxt i sin kategori. Urvalet görs även utifrån kvalitativa aspekter som innovationshöjd och att bidra till förpackningsutveckling mot materialåtervinningsbara förpackningar. I år är bekvämlighet och att det ska vara lättillgängligt tydligt hos alla tre nominerade produkterna.

- Både i försäljningsdata och när vi i juryn adderar de kvalitativa kriterierna syns det tydligt att pandemin har haft en påverkan på årets nominerade. Alla tre produkter är snacks, lättillgängliga och bekväma att äta både hemma tillsammans med familjen och ta med ut på picknicken, till stranden eller på skogspromenaden, säger Karin Brynell juryns ordförande och VD på Svensk Dagligvaruhandel.

De nominerade är Finn Crisp Snacks från Lantmännen Cerealia, Små Lussekatter från Pågen och Zeinas Hummus Mix från Zeinas. Den slutliga vinnaren kommer att röstas fram av branschens medarbetare, och presenteras den 6 oktober i samband med DLF:s Höstmöte. Årets Dagligvara delas ut av Svensk Dagligvaruhandel.

Juryn består av representanter för dagligvaruhandeln, NielsenIQ, och extern expertis på Handelshögskolan i Stockholm. Marknadsanalysföretaget NielsenIQ är samarbetspartner och leverantör av den kvantitativa försäljningsdatan samt insikter i juryarbetet. Priset har delats ut sedan 2006. För ytterligare information om priset, kriterier och juryn besök https://www.svenskdagligvaruhandel.se/arets-dagligvara/

För ytterligare frågor kontakta:
Cecilia Anneling, Kommunikationschef Svensk Dagligvaruhandel, 070 840 52 63

Svensk Dagligvaruhandel är branschorganisation för dagligvaruhandeln som är en viktig del av livsmedelskedjan. Vi tar fram branschriktlinjer och överenskommelser, svarar på remisser och arbetar med samhälls- och näringspolitiska frågor. Våra medlemsföretag är Axfood, City Gross, Coop Sverige, ICA Sverige, IKEA Food, Lidl Sverige, och Livsmedelshandlarna.

Stockholms Stadsmissions Matmissionen expanderar med ny butik i Kista20.9.2022 08:02:19 CEST | Pressmeddelande

Den 22 september öppnar Matmissionen, som är Stockholms Stadsmissions koncept för sociala matbutiker, i Kista. Butiken är den tredje som öppnar i Stockholmsområdet i år genom en gemensam satsning tillsammans med dagligvarubranschen. Butikerna är ett svar på ett ökande behov av sociala matbutiker som växt än mer till följd av inflationen. Hittills i år har över 6 000 personer ansökt om medlemskap och drygt 1 200 ton varor har donerats av dagligvarubranschen för att minska matsvinnet.