Bemanningsföretagen och Akademikerförbunden vill få fler nyanlända akademiker i jobb

En arbetsgrupp kommer att att se på möjligheterna att stärka förutsättningarna för nyanlända akademiker att få arbete inom sitt yrke, bland annat genom så kallade snabbspår, men gruppen kommer också analysera kollektivavtalet och föreslå regeländringar i syfte att påskynda och främja insteg på arbetsmarknaden.

- Integration på arbetsmarknaden sker mycket långsamt och det är ett stort problem. Bemanningsbranschen har en utmärkt samarbetspartner i Akademikerförbunden som vill förbättra situationen för nyanlända akademiker tillsammans med oss, säger Bemanningsföretagens förhandlingschef Hanna Byström.

- Det är viktigt att vi synliggör nyanlända akademiker som en resurs. Är det någon bransch som kan lyckas att få fler i arbete så är det bemanningsbranschen, tillägger Lars Garnefält, branschansvarig ombudsman på Sveriges Ingenjörer för Akademikerförbunden.

Detta berättar Bemanningsföretagen i ett pressmeddelande idag 13 maj.

För mer information, kontakta Lars Forseth, vd Manpowergroup och Styrelseordförande för bemanningsföretagen via Kommunikationschef ManpowerGroup Hélène Belin, +46 70 377 45 43, helene.belin@manpowergroup.se.

ManpowerGroup™ är världsledande inom arbetsmarknadsrelaterade tjänster. Vi hjälper organisationer att omvandla sig i en snabbt föränderlig värld, genom att hitta och utveckla talanger som gör det möjligt för våra kunder att utvecklas. ManpowerGroup™ Sverige har 12 000 medarbetare på drygt 50 orter med fyra varumärken: Manpower®, Experis®, Right Management® och ManpowerGroup® Solutions. Varje år sätter vi 20 000 personer i jobb i Sverige.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i mellersta Sverige11.12.2018 08:41Pressmeddelande

Arbetsgivare i mellersta Sverige, där Södermanland, Västmanland, Värmland och Örebro län ingår, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +5 procent för det första kvartalet, på samma nivå som Sverige som helhet. Det är dock en rejäl minskning jämfört med föregående kvartals rekordprognos på +22 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.

Ny prognos: 2019 inleds med fler jobbtillfällen i Västsverige11.12.2018 08:38Pressmeddelande

Arbetsgivare i Västra Götalands och Hallands län, förväntar sig en ökad efterfrågan på arbetskraft i början på det nya året. Sysselsättningstrenden för regionen ligger på +6 procent för det första kvartalet, långt från rekordprognosen för motsvarande period förra året som då låg på +16 procent. Jobbprognosen för Sverige som helhet ligger på +5 procent, visar ManpowerGroup Arbetsmarknadsbarometer.