Bemanningsföretagen och LO-förbunden har tecknat kollektivavtal inom märket på 6,5 procent

Idag tecknade Bemanningsföretagen och LO-förbunden ett treårigt avtal med ett totalt avtalsvärde om 6,5 %, i enlighet med märket på övriga arbetsmarknaden.

Bemanningsbranschen är en naturlig del av den svenska arbetsmarknaden, fullt integrerad i den svenska modellen. Nästan alla arbetsgivare inom bemanningsbranschen omfattas av kollektivavtal. Företagen inom branschen garanterar arbetsgivare väl fungerande verksamheter samtidigt som den skapar fler arbetstillfällen. Till exempel anställer bemanningsbranschen nästan dubbelt så många utlandsfödda som övriga arbetsmarknaden totalt.

• Bemanningsföretagen bidrar till att fler personer kommer till sin rätt på arbetsmarknaden. Därför är det glädjande att Bemanningsföretagen och samtliga 14 LO-förbund är överens om ett avtal som både håller sig inom märket och sträcker sig över tre år, säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör Bemanningsföretagen.
  • Förhandlingarna har varit komplicerade och dragit ut på tiden och vi kommer att utvärdera avtalskonstruktionen framöver. Bemanningsavtalets lönekonstruktion försvårar förhandlingarna på många sätt. Det är t ex det enda avtalet på svensk arbetsmarknad som tecknas med samtliga LO-förbund.

Avtalet berör cirka 60.000 personer och omfattar bland annat:

• Slopad företrädesrätt till återanställning vid nyanställningar omfattande maximalt 14 kalenderdagar.
  • Extra pensionsavsättning för alla anställda, även de som är under 25 år och från första intjänade kronan. Avsättningen är 0,4 % under avtalsperioden.
  • Överenskommelse avseende reskostnadsersättning för uthyrning inom Svenska Byggnadsarbetareförbundets kollektivavtalsområden.
  • Partsgemensam arbetsgrupp avseende arbetsmiljöfrågor.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Kommentar till AF:s månadsstatistik: Almega kräver stopp för nya extratjänster12.10.2018 12:01Pressmeddelande

Arbetsförmedlingens månadsstatik för september 2018 visar att antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning fortsätter att minska. Antalet deltagare i stöd och matchning och arbetsmarknadsutbildning är 12212 respektive 6406. - Stöd- och matchning och arbetsmarknadsutbildningar är effektiva insatser som ofta leder till jobb. Men insatserna har aldrig tidigare haft så få deltagare. Personalbristen är ett av företagens största tillväxthinder. Därför måste arbetslösa tvärtom matchas och utbildas mycket mera aktivt än vad som sker idag, säger Andreas Åström chef för Påverkan och Kommunikation på Almega För ett år sedan var antalet arbetssökande som gick på dessa insatser 20635 respektive 7733. Arbetsförmedlingens månadsstatistik samtidigt visar på stark efterfrågan på arbetskraft och många lediga jobb. Personalbristen är fortsatt ett av företagens största tillväxthinder. - Ytterligare minst 15000 arbetslösa bör matchas eller påbörja arbetsmarknadsutbildning redan under

Ny regering måste riva hinder för tjänstetillväxt26.9.2018 07:30Pressmeddelande

Takten i produktionstillväxten i den privata tjänstesektorn ligger kvar på en lägre nivå än 2017, när konjunkturen tycks ha toppat i tjänstesektorn. Inbromsningen beror framför allt på den utbredda bristen på personal, som hindrar tjänsteföretagen från att expandera. Efterfrågan ligger dock fortsatt på en hög nivå, även om det finns en förväntan om att efterfrågan kommer minska något de närmsta månaderna. En ny regering måste på allvar ta tag i de strukturella hinder som finns för att åtgärda kompetensförsörjningsproblemen, i god tid innan lågkonjunktur kommer. Den bedömningen gör Almega i samband med tredje kvartalets Tjänsteindikator.

Almega vill stoppa nya extratjänster – satsa på åtgärder som leder till jobb5.9.2018 17:04Pressmeddelande

Almegas rapport ”Vägval matchning” visar tydligt att de statliga extratjänsterna inte leder till riktiga jobb för de arbetssökanden. Att låsa in arbetslösa i extratjänster förvärrar bristen på arbetskraft och gör det ännu svårare för arbetsgivarna att hitta rätt arbetskraft. Samtidigt som enskilda personer som kan och vill jobba kommer allt längre från ett riktigt jobb.