Bemanningsföretagen och LO-förbunden har tecknat kollektivavtal inom märket på 6,5 procent

Idag tecknade Bemanningsföretagen och LO-förbunden ett treårigt avtal med ett totalt avtalsvärde om 6,5 %, i enlighet med märket på övriga arbetsmarknaden.

Bemanningsbranschen är en naturlig del av den svenska arbetsmarknaden, fullt integrerad i den svenska modellen. Nästan alla arbetsgivare inom bemanningsbranschen omfattas av kollektivavtal. Företagen inom branschen garanterar arbetsgivare väl fungerande verksamheter samtidigt som den skapar fler arbetstillfällen. Till exempel anställer bemanningsbranschen nästan dubbelt så många utlandsfödda som övriga arbetsmarknaden totalt.

• Bemanningsföretagen bidrar till att fler personer kommer till sin rätt på arbetsmarknaden. Därför är det glädjande att Bemanningsföretagen och samtliga 14 LO-förbund är överens om ett avtal som både håller sig inom märket och sträcker sig över tre år, säger Ann-Kari Edenius, förbundsdirektör Bemanningsföretagen.
  • Förhandlingarna har varit komplicerade och dragit ut på tiden och vi kommer att utvärdera avtalskonstruktionen framöver. Bemanningsavtalets lönekonstruktion försvårar förhandlingarna på många sätt. Det är t ex det enda avtalet på svensk arbetsmarknad som tecknas med samtliga LO-förbund.

Avtalet berör cirka 60.000 personer och omfattar bland annat:

• Slopad företrädesrätt till återanställning vid nyanställningar omfattande maximalt 14 kalenderdagar.
  • Extra pensionsavsättning för alla anställda, även de som är under 25 år och från första intjänade kronan. Avsättningen är 0,4 % under avtalsperioden.
  • Överenskommelse avseende reskostnadsersättning för uthyrning inom Svenska Byggnadsarbetareförbundets kollektivavtalsområden.
  • Partsgemensam arbetsgrupp avseende arbetsmiljöfrågor.

Är du journalist och vill komma i kontakt med någon inom Almega - ring gärna vår pressjour på tel: 08-551 140 65

Almega kommenterar överenskommelsen mellan S, C, L & Mp11.1.2019 16:19Pressmeddelande

Almegas kommentarer kring den överenskommelse mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet som idag presenterats. Överenskommelsen innehåller många områden som vi välkomnar som till exempel en breddning av Rut, att kompetensföretag även ska ingå i etableringsanställningar, att man ser över ett antal skatter samt att slopa förslag som vinstförbud för privata aktörer inom välfärden.

Patrick Joyce ny chefekonom på Almega11.1.2019 11:34Pressmeddelande

Patrick Joyce blir ny chefekonom på Almega. Patrick Joyce är fil. lic. i nationalekonomi vid Uppsala universitet. Han har lång erfarenhet som expert och utredare av ekonomisk politik, skattefrågor, näringspolitik och arbetsmarknadsfrågor vid Regeringskansliet och riksdagen. Patrick kommer senast från en tjänst som forskare om kompetensförsörjning, arbetsmarknad och integration vid Ratio – näringslivets forskningsinstitut.

Höga arbetskraftskostnader hotar tjänsteföretagens tillväxt19.12.2018 07:21Pressmeddelande

Återigen visar Almegas Tjänsteindikator att efterfrågan på kunskapsintensiva företags tjänster fortfarande ligger på toppnivåer. Trots det är utvecklingen oroande. I rapporten konstateras också att Sverige är ett av de dyraste länderna att anställa i, något som i slutändan riskerar att snabba på den redan pågående trenden att företag flyttar ut avancerade tjänstejobb och produktion till utlandet.

Kompetenskris i tjänsternas Europa11.12.2018 09:35Pressmeddelande

Den inre marknaden är grunden i EU-samarbetet och helt avgörande för om svenska företag ska kunna attrahera de talanger som krävs för att konkurrera på en internationell marknad även i framtiden. Tyvärr pekar delar av EU-politiken i motsatt riktning med mer detaljreglering av sociala frågor, begränsad rörlighet och regleringar. Ofta handlar det om ren protektionism. Fokus måste ligga på effektivitet och att riva hinder för fri rörlighet, särskilt för tjänster. Det menar Almega när man på tisdagen presenterade sina prioriterade frågor inför EU-valet i maj.