Bengt Ottosson ny ordförande för Dagens Samhälle AB

Vid en extra bolagsstämma valdes Bengt Ottosson till ny ordförande i Dagens Samhälle AB samt dotterbolaget Dagens Samhälle Insikt AB. Dagens Samhälle är ett helägt dotterbolag till SKL Företag AB.
Bengt Ottosson

Bengt Ottosson var vd på Expressen under åren 2001 till 2014. Under sin tid på Expressen var han också styrelseledamot och ordförande i TU (Tidningsutgivarna) och i TT. Bengt Ottosson har efter sin tid på Expressen arbetat med styrelse- och rådgivningsuppdrag framförallt i mediebranschen. Han är också styrelseordförande i MittMedia, i arbetsgivarorganisationen Medieföretagen samt styrelseledamot i bland annat Almega och Svenskt Näringsliv.

– Dagens Samhälle gör viktig egen journalistik och befinner sig mitt i samhällsdebatten. Samtidigt är tidningen, liksom övriga mediebolag, i en stor digital omstrukturering. Det ska bli roligt att tillsammans med styrelsen, ledningen och medarbetarna skapa förutsättningar för att Dagens Samhälle fortsätter spela en viktig roll i samhället och vara en stark kanal i relation till Sveriges beslutsfattare, säger Bengt Ottosson.

– Vi är väldigt glada att Bengt Ottosson tackat ja till ordförandeskapet. För oss som ägare är det viktigt att ha en ordförande som är förankrad i mediebranschen och har erfarenhet från de utmaningar som möter alla traditionella mediebolag idag, säger Lena Micko, ordförande i SKL.

Bengt Ottosson ersätter Mats Svegfors som varit ordförande sedan 2016.

– Det har varit roligt att under de senaste åren fått vara en del av det duktiga gäng som är Dagens Samhälle. Men nya uppdrag gör att mitt politiska oberoende med goda skäl kan ifrågasättas, därför tvingas jag prioritera och väljer att lämna ordförandeskapet. Förhoppningsvis har jag varit med och skapat förutsättningar för en fortsatt trygg framtid för bolaget, säger Mats Svegfors.

Lena Micko
Ordförande Sveriges Kommuner och Landsting